اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک/ ضرورت آسیب‌شناسی برای کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه زیست‌فناوری کشاورزی

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک در آیین افتتاحیه کنگره بین‌المللی ژنتیک بر آسیب‌شناسی کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی در موضوعات زیست‌فناوری کشاورزی تأکید کرد.

افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک/ ضرورت آسیب‌شناسی برای کاهش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه زیست‌فناوری کشاورزی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، جواد محمدی رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری در آئین افتتاحیه هفدهمین کنگره ملی و پنجمین کنگره بین‌المللی ژنتیک که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: همانطور که بیوتکنولوژی و ژنتیک در همه‌گیری تشخیص و درمان کرونا نقش مؤثر خود را به نمایش گذاشت، در مقطع کنونی باید درخدمت امنیت غذایی و حل مشکل کم‌آبی قرار بگیرد.

وی با اشاره به جایگاه علم و فناوری در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: علم قدرت است و اسلام هر زمان قدرت داشته است، تمدن‌ساز شده است؛ زیرا علم و فناوری و نخبگان و دانشمندان از عوامل تمدن‌ساز هستند و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز عوامل مؤثر تمدن‌ساز مورد تأکید واقع شده است.

محمدی افزود: ما می‌توانیم با تقسیم کار میان مراکز آموزش عالی داخلی و مؤسسات مراکز آموزشی خارجی و نیز استفاده از توان بخش خصوصی در حوزه‌های علم به ویژه حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری شگفتی‌آفرین باشیم.

او فناوری را گره‌گشای مسئله اشتغال دانست و اظهار داشت: ما در حوزه کشاورزی مسائل متعددی داریم که این مسائل ایجاد زمینه اشتغال برای محققان و جوانان با استعداد کشور با استفاده از تکنولوژی‌های نوین را فراهم می‌کند و ما می‌توانیم مسئله اشتغال را با تکیه بر دانش این عزیزان حل کنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با اشاره به کاهش تعداد مقالات علمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در ده سال گذشته گفت: چرا میزان فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان در این عرصه کاهش داشته و چه عواملی باعث بی‌رغبتی فعالین حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی شده است‌ و آیا نهایتا باعث رشد مهاجرت آنها نخواهد شد؟ پس این موضوع باید به صورت جدی آسیب‌شناسی و موانع این مسیر برداشته شود.

محمدی در ادامه خاطر نشان کرد: با اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس شورای اسلامی با ریل‌گذاری، هدایت، مانع‌زدایی و حمایت از محققین مراکز آموزش عالی و بخش خصوصی و کاهش بروکراسی اداری می‌توان تحولی عظیم را دراین حوزه رقم زد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید با ایجاد امکانات، مانع از خروج فارغ‌التحصیلان در حوزه بیوتکنولوژی دامی و کشاورزی شویم که برگزاری کنگره ژنتیک می‌تواند نقش مؤثری در بالندگی نشاط و پویایی محققان این حوزه داشته باشد و با تداوم رویدادهایی این‌چنینی شاهد حل مسائل دامی و کشاورزی کشور باشیم.

پایان پیام/ ت 1853

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول