اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شکار مراحل اولیه شکل‌گیری ستاره توسط جیمزوب

قابلیت‌های فروسرخ میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا ابرهای گاز و غبار را رصد کنند و جزئیات پنهان شده در کهکشان‌های دور را مشاهده کنند.

شکار مراحل اولیه شکل‌گیری ستاره توسط جیمزوب

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ساینس دیلی، تیمی از محققان با استفاده از قابلیت‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، برای اولین بار توانسته‌اند کهکشان‌های مارپیچی دور را ببینند و چگونگی شکل‌گیری و تغییر آن‌ها در طول زمان را بررسی کنند.

ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ جیمز وب برخلاف ابزارهای رصد قبلی، می‌تواند به ابرهای غبار و گاز نفوذ کند تا اطلاعات مهمی در مورد چگونگی شکل‌گیری ستارگان در این کهکشان‌ها و در نتیجه چگونگی تکامل آنها ارائه دهد. نور مادون قرمز کلید ردیابی جهان سرد و دور است.

تاکنون، این تلسکوپ داده های 15 کهکشان را گرفته است. اریک روزولوفسکی و حمید حسنی، دانشجوی دکترا و نویسنده اصلی مقاله، نور فروسرخ ساطع شده از دانه‌های غبار را در طول موج‌های مختلف مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان از روی تصاویر جمع آوری شده توانستند سن ستارگان را تعیین کنند. آن‌ها دریافتند که ستاره‌های جوانی را مشاهده می‌کنند که عملاً فوراً فوران می‌کنند، بسیار سریع‌تر از آنچه بسیاری از مدل‌ها پیش‌بینی کرده بودند.

سن این جمعیت‌های ستاره‌ای بسیار جوان است. این یعنی آنها تازه شروع به تولید ستاره های جدید کرده اند.

محققان همچنین رابطه نزدیکی بین جرم ستارگان یک منطقه و میزان روشنایی آنها پیدا کردند. روزولوسکی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این روشی عالی برای یافتن ستاره‌های با جرم بالا بوده است.»

روزولوسکی اظهار کرد که ستاره‌های پر جرم در جوانی می‌میرند و کهکشان اطراف خود را شکل می‌دهند. او توضیح می‌دهد که وقتی در حال شکل‌گیری هستند، مقدار زیادی حباب‌های گاز آزاد می‌کنند که تشکیل ستاره در آن منطقه خاص را متوقف می‌کند و همزمان کهکشان را تحریک می‌کند و ستاره‌زایی را در مناطق دیگر جرقه می‌زند.

هر چه دانشمندان تصاویر بیشتری داشته باشند که این فرآیندها را مستند کند، بهتر می توانند استنباط کنند که در کهکشان های دور که شباهت هایی به کهکشان های ما دارند چه می گذرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول