اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مذاکرات طالبان و پاکستان درباره تسهیل ترانزیت و جلوگیری از درگیری‌های مرزی

رسانه‌های پاکستانی گزارش کرده‌اند که مقام‌های طالبان و پاکستان در جریان نشست کمیته مدیریت مرزهای دو کشور، در مورد عبور بدون ویزای همراهانِ بیماران به توافق نرسیده‌اند.

مذاکرات طالبان و پاکستان درباره تسهیل ترانزیت و جلوگیری از درگیری‌های مرزی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مقام‌های طالبان و پاکستان در نشست کمیته مدیریت مرزی، درباره تسهیل تجارت و ترانزیت و نیز جلوگیری از درگیری‌ها در مرز تورخم گفت‌وگو کردند.

روزنامه دان روز جمعه، ۱۹ اسفند، گزارش داده است که دو طرف روز چهارشنبه در منطقه مرزی گمرک باهم مذاکره کرده‌اند.

در ترکیب هیات‌های دو طرف بیشتر نظامیان حضور داشته‌اند و مساله غالب ظاهرا مذاکره بر سر جلوگیری از درگیری‌های مرزی بوده‌ است.

دو طرف در جریان این نشست در مورد دلایل بسته‌شدن یک‌جانبه مرز تورخم توسط نیروهای طالبان و همچنین عدم همکاری نیروهای پاکستانی با همراهانِ بدون ویزای بیماران بحث کرده‌اند.

منابع به روزنامه داون گفته‌اند که مقام‌های طالبان از هیأت پاکستان خواسته است تا در مواقع اضطراری با عبور بدون ویزای برخی از بیماران، رانندگان موترهای باربری و مهاجرین همکاری کند.

مقام‌های طالبان در این نشست همچنین از هیأت پاکستان خواسته‌اند به مشکلات رانندگان خودروهای باربری افغانستان و مهاجرینی که از سالیان دراز در پاکستان زندگی می‌کنند و با مشکل تردد بین دو کشور به‌دلیل نداشتن شناخت‌کارت مواجه‌اند، رسیدگی کند.

با این حال، داون نوشته است که دو طرف در این موارد به توافق نرسیده و هیأت پاکستانی وعده کرده است که موضوع را برای تصمیم‌گیری با مقام‌های کشور خود در میان می‌گذارد.

در همین حال، هیأت پاکستانی گفته است که موارد مطرح‌ شده در این نشست را برای تصمیم‌گیری با اسلام‌آباد شریک ‌می‌کنند.

دو طرف همچنین بر اصل مذاکره بر سر بروز اختلافات و جلوگیری از بسته ‌شدن ناگهانی این مرز در آینده تأکید کرده‌اند.

منابع همچنین گفته‌اند که طالبان و پاکستان بر تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از حمل مخفیانه شکر و پرتقال به افغانستان و قاچاق کالا به پاکستان توسط باربران کودک توافق کرده‌اند.

دو طرف گفته‌اند که دست‌ داشتن باربران کودک در قاچاق برون‌مرزی، علاوه بر ممانعت از حرکت عابران پیاده، مانعی برای جریان روان تردد وسایل نقلیه در دو طرف مرز است.

گفتنی است که اخیرا تنش‌های مرزی میان طالبان و‌ پاکستان افزایش یافته و طی دو ماه اخیر برای چهارمین بار میان دو طرف درگیری صورت گرفته است.

گذرگاه تورخم یکی از راه‌های مهم تجاری با پاکستان به شمار می‌رود که روزانه هزاران نفر علاوه بر کالاهای تجاری، در هر دو طرف مرز تردد می‌کنند. این گذرگاه نزدیک به سه هفته پیش از سوی طالبان به‌دلیل آنچه که وعده‌شکنی پاکستان خوانده شده، مسدود و پس از نزدیک به یک هفته بازگشایی شد.

پایان پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول