اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

روایتی از اعتراض شریعتی به تغییر مصوبه عوارض گازهای مشعل در لحظات پایانی بررسی بودجه/ سخنگوی کمیسیون انرژی: قالیباف قول پیگیری داد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: دیروز نسبت به حذف یکی از مصوبات بودجه در صحن علنی اعتراض کردم و آقای قالیباف هم گفتند که در جریان این نامه نبودم و این نامه بدون اطلاع من قرائت شده و این موضوع را حتماً بررسی می‌کنم.

روایتی از اعتراض شریعتی به تغییر مصوبه عوارض گازهای مشعل در لحظات پایانی بررسی بودجه/ سخنگوی کمیسیون انرژی: قالیباف قول پیگیری داد

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در رابطه با جزئیات تذکر و اعتراضی که روز گذشته در صحن علنی مجلس نسبت به حذف یکی از مصوبات بودجه داشت، گفت: ظهر دیروز که کار بودجه تمام شده بود، قبل از قرائت ماده واحده، آقای حاجی دلیگانی دبیر هیات رئیسه اعلام کرد همین الان نامه‌ای را آقای دکتر شمس الدین حسینی رییس کمیسیون تلفیق دادند که ما قرائت کنیم و این نامه را قرائت کرد که از تریبون هم پخش شد. در این نامه، بخش‌هایی از متن احکام مصوبه بودجه در صحن علنی را حذف کرده بودند. بند اول نامه درباره بند الحاقی 1 تبصره یک درباره عوارض گاز مشعل(فلر) بود که جملاتی از آن که به تصویب نمایندگان رسیده بود و دوسوم هم رأی آورده بود را به تشخیص شخص آقای دکتر حسینی و بدون رای نمایندگان حذف کرده‌اند و این قطعا خلاف آیین‌نامه و مصداق روشن دست بردن غیرقانونی در مصوبات مجلس است.

وی افزود: بنده همانجا جلوی جایگاه و سپس جایگاه هیات رئیسه رفتم و تذکر دادم و آقای دکتر قالیباف هم گفتند که من نمی‌دانستم و در جریان این نامه هم نبودم و این نامه بدون اطلاع من قرائت شده است و ناراحت هم بودند و گفتند که این موضوع را حتماً بررسی می‌کنند و نتیجه آن را به ما خواهند گفت و اگر تغییری در مصوبه باشد اعمال نمی‌شود و اجازه نمی‌دهند که این اعمال بشود.

شریعتی در ادامه گفت: این تغییر چه اتفاقی را رقم می‌زند؟ آن بند الحاقی، یک بحث بسیار مهمی بود که کمیسیون انرژی جزو مصوباتش بود برای ارائه به کمیسیون تلفیق و در تلفیق هم تصویب شد با رأی بالا و موضوع آن این بود که این گازهای مشعل یا فلر که موضوع بسیار مهمی در حوزه انرژی کشور هست و روزانه تا 40 میلیون مترمکعب هدررفت این منابع بسیار مهم است، متأسفانه طی سال‌های متمادی وزارت نفت اقدامی نکرده است برای مهار و جمع‌آوری و استفاده بهینه از این‌ها و آلودگی زیادی را ایجاد می‌کند و ما برای الزام و ایجاد انگیزه در مجموعه وزارت نفت که سریع‌تر این کارها را انجام بدهد، عوارضی را وضع کردیم برای هدررفت گاز فلر و گازهای گمشده شبکه انتقال و توزیع گاز. البته این پیشنهاد از ابتدا با مخالفت وزارت نفت مواجه شد و تلاش بسیار کردند که در تلفیق رأی نیاورد که خوشبختانه هم در تلفیق و هم در صحن با دوسوم رأی تصویب شد و مصارف آن را هم نمایندگان مصوب کردند برای بهینه کردن بعضی از مصارف انرژی کشور مثل بخاری‌ها و آبگرمکن‌ها و موتورخانه ها. این تغییری که در نامه دکتر حسینی رخ داده، بنده واقعا نمی‌دانم و اطلاعی ندارم و نمی‌توانم با قطعیت بگویم، ولی از قرائن و شواهد احتمال می‌دهم که پیگیری از جانب وزارت نفت بوده باشد.

شریعتی با تاکید بر مطلبی که در مصوبه صحن حذف شده است، گفت: ما آنجا و در آن مطلب در بند الحاقی یک تبصره(1)  تکلیف کرده بودیم که وزارت نفت از منابع داخلی شرکت‌های تابعه خود این عوارض 500 تومان به ازای هر مترمکعب را ماهانه به حساب خزانه داری بریزد و حتی ردیف در جدول منابع و مصارف هم پیش بینی کرده بودیم تا فقط صرف پروژه‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکباره متوجه شدیم این بخش را - "از محل منابع شرکتهای تابعه وزارت نفت به حساب خزانه واریز کنند و پیش بینی ردیفها در جدول منابع و در جدول مصارف" - حذف کردند، و با این حذف، مفهوم و اراده اکثریت قاطع نمایندگان از تصویب بند الحاقی یک تبصره یک کاملا دگرگون و عوض می‌شود. بعبارت دیگر این پول در اختیار خود شرکت نفت بماند و عملا این مصوبه را بی‌خاصیت می‌کند و می‌گوید در اختیار خودتان است و خودتان این کارها را انجام بدهید. درواقع دیگر نظارت دقیقی نمی‌شود روی آن داشت، اینکه در اصلاح ساختار بودجه ما دائما می‌گوییم بودجه شرکت‌‌‌‌های دولتی شفاف و ضابطه‌مند نیست، سرنوشت این حکم هم می‌رود در همان تاریک‌خانه بودجه شرکت نفت که این کار چند اشکال دارد.

شریعتی گفت: اشکال اول این است که مصوبه صحن را حتی یک کلمه از آن را نمی‌شود تغییر داد، مگر ویرایشی باشد به‌عنوان مثال؛ فلر را بکنیم مشعل، ولی اینکه ما واریز یک پول را از منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت به خزانه حذف بکنیم، این دیگر اشکال ویرایشی نیست و قلب محتواست و این بزرگ‌ترین اشکال است و درواقع دست بردن هست در مصوبه صحن است و اشکال دوم هم این است که حذف عبارات مذکور، این مصوبه را کلا منتفی می‌کند عملا مصوبه را بی‌خاصیت می‌کند چراکه هدف این بوده است که یک الزامی ایجاد شود برای مجموعه وزارت نفت تا این کار را انجام بدهند و این گازهای فلر را مهار کنند، وگرنه عوارض آن را بدهند.

وی عنوان کرد: اشکال سوم این است که یک امری که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌‌‌‌‌های کلی ابلاغی در برنامه هفتم اعلام کردند و تأکید داشتند که انجام بشود، شفاف شدن و ضابطه‌مند شدن هزینه‌های شرکت‌های تابعه وزارت نفت است که در بند 3 سیاست‌ها به صورت دقیق این موضوع آمده است و دقیقا این تغییر مصوبه مجلس، کاملا برخلاف آن سیاست است و حرکت خلاف ریل گذاری رهبری است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما پولی را داریم می‌گذاریم برای مدیریت بهینه مصرف، این باید شفاف و ضابطه‌مند باشد، ضمن اینکه در دیداری که رهبری با صنعت‌گران داشتند و این قشر، نمایشگاهی را خدمت ایشان ارائه کردند، ایشان از غرفه وزارت نفت که بازدید کردند، شخصاً پیگیر موضوع گاز مشعل شدند و اینکه چه کار کردید این موضوع را؟ این منابعی که از دست می‌رود را چه‌کار کردید؟ مسئولان غرفه که از مدیران ارشد وزارت نفت بودند، گفتند که ما برنامه‌هایی داریم و داریم این کار را انجام می‌دهیم که ایشان با دقت و تیزبینی و اشرافی که به مسائل داشتند گفتند که حرفی که شما امروز می‌زنید را مدیران قبلی وزارت نفت هم به من گفته‌اند و هنوز به نتیجه نرسیده است. بروید دقیق انجام بدهید و گزارش بیاورید.

سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: دو هفته پیش بنده جلسه‌ای بودم که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد و  آنجا هم داشتند این موضوع را پیگیری می‌کردند، آنجا بنده عرض کردم که هیچ راهی جز این عوارض آلایندگی گاز فلر ما نداشتیم و این را بنده به‌عنوان یک موضوع مهم اشاره کردم و بسیار عجیب و مایه تاسف است که در دولت آقای رئیسی هنوز کسانی در وزارت نفت حضور دارند که مانع این تحولات می‌شوند، مانع این اقدامات می‌شوند، با وجود اینکه این مطالبه رهبر انقلاب هم هست و قراین و شواهد حاکی از آن است که وزارت نفتی‌ها رابطه‌ای شاید با چند واسطه گرفته‌اند و این موضوع به این صورت درآمده است و بهانه‌ای هم که می‌آورند می‌گویند ما این موضوع را حذف کردیم که نرود در خزانه عمومی و سقف بودجه افزایش پیدا نکند!

شریعتی در ادامه گفت: پاسخ این بهانه سه چیز است؛ اول اینکه بر فرض صحت ادعا، صحن علنی دوسوم رای داده و فقط نظر شورای نگهبان مانده. دوم وقتی بنده در صحن علنی پیشنهاد دادم برآورد حدود 15 هزار میلیارد تومان را بپذیرند، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت آقای فلاحتیان که معاون آقای زنگنه بوده! و همچنان هم هست، رفت پشت تریبون مجلس و ادعا کرد که وزارت نفت کل این گازهای فلر را واگذار کرده و چیزی نمانده و عدد نمی‌خواهد بگذارید، خب اگر چیزی نیست برای چه آمده‌اید این موضوع را حذف کرده‌اید یعنی وقتی گاز فلری نیست و با تعیین عدد برایش مخالفید، چرا از ریختن پولش به خزانه واهمه دارید؟

وی افزود: نکته سوم این که ما در مجلس مصوبات مختلفی داشتیم که بالاخره یک جاهایی درآمد را افزایش دادیم و یک جاهایی درآمد را کاهش دادیم و اصلاً اختیار افزایش و کاهش درآمد و تغییر لایحه دولت با مجلس است. بله، آن چیزی که رهبری نهی کردند و ما هم روی آن اصرار داشتیم، این است که در برابر هزینه واقعی، منابع موهومی ایجاد نکنیم. اما اینجا از مشعل‌هایی که دارد در کشور می‌سوزد، از این واضح‌تر ما چیزی نداریم که نورش شبهای عسلویه را روز کرده است و مردم منطقه دارند زجر می‌کشند از این موضوع و شعله‌های چند ده‌ متری را که از ارتفاع خود آن مشعل ارتفاع آن بزرگ‌تر است، مردم می‌بینند و این‌ها که قابل انکار نیست و عوارض آن یک امری است که قطعا محقق می‌شود، حالا عدد آن ممکن است ۱۵ همت نباشد و مثلاً ۱۰ یا ۷ همت باشد. آنرا برآورد می‌کنیم و در جداول عدد می‌گذاریم و هیچ مانعی برای اینکه درآمدی را اضافه بکنیم به بودجه ما نداریم و این درآمد کاملا واقعی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این یک درآمد واقعی در برابر هزینه های مشروط به تحقق درآمد است و هیچ منعی نداشته و ندارد. من باز هم جمله اولم را می‌گویم؛ کسی حق ندارد مصوبه مجلس را بعد از تصویب بدون رأی نمایندگان عوض کند. هیچ رأی مجددی برای تغییر مصوبه نه در تلفیق نه در صحن علنی نبوده است. خوشبختانه مذاکرات صحن علنی شفاف است و نمی‌شود مثل تغییر برخی مصوبات گزارش تلفیق عمل کرد. این نامه با نظر آقای دکتر حسینی تهیه شده و متأسفانه بدون اطلاع رئیس مجلس در صحن قرائت شده که خودش بسیار عجیب است و امیدوارم که وعده‌ای که آقای قالیباف دادند، محقق بشود و جلوی این تخلف بزرگ گرفته شود.

در دقایق پایانی بررسی بودجه در مجلس، تنش مختصری پیش آمد و صدای فریاد مالک شریعتی در پخش مستقیم صحن علنی شنیده شد که می گفت: "آقای رئیس! چیزی که خوانده شد، اشتباه بود. یکی از مصوبات صحن را حذف کردند!" 

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول