اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی در ماه رمضان امسال

کارشناس مسائل فلسطین تلاقی و همزمانی ماه مبارک رمضان امسال و اعیاد یهودیان در قدس اشغالی و مسجد الاقصی، را همراه با احتمال تشدید درگیری و نزاعات داخلی بین دو گروه اسراییلی و فلسطینی دانسته است.

چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی در ماه رمضان امسال

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - جوان نوشت: «حمید مهدوی‌راد» کارشناس مسائل فلسطین در یادداشتی عنوان کرد: شهرک‌نشینان صهیونیست که از یک سو مورد حمایت دولت تندروی صهیونیستی نتانیاهو هستند و از سویی منتقد اصلاحات قضایی نتانیاهو هستند در برگزاری امور دینی و تعصبات قومی و دینی خود اهل تساهل و تسامح نیستند.

اگر چه درگیری میان شهرک نشینان صهیونیست و فلسطینی‌ها در اراضی اشغالی به ویژه بیت‌المقدس امر تازه ای نیست و هر ساله شاهد درگیر و نزاع خشونت بار همراه با خونریزی در ماه مبارک رمضان هستیم اما عوامل متعددی موجب شده است که تحلیلگران و ناظران بر این امر تأکید کنند: اولا انگیزه بالای صهیونیسم مذهبی که پس از موفقیت در انتخابات اخیر اسرائیل به دست آورد، سموتریچ و ایتامار بن غفیر دو وزیر تندروی صهیونیست در رژیم صهیونیستی هستند که با گفتار و رفتار سیاسی خود طی ماه های گذشته این احساس را به وجود آوردند. پویش سیاسی همراه با تعصبات مذهبی یهود طی ماه های گذشته در جهت طرح های تهوید سازی قدس و برقراری نزاعات و درگیری های خون بار در قدس اشغالی و سایر شهرهای کرانه باختری، خود دلیلی بر این مدعی است.

ثانیاً، وجود فردی چون ایتامار بن گویر در وزارت امنیت ملی اسراییل که مسئولیت مدیریت پلیس و واحدهای مرزبانی اسرائیل را بر عهده دارد، و بدین ترتیب رژیم صهیونیستی کنترل امنیتی بیت‌المقدس را در اختیار بن گویر قرار داد. وی فردی است که با فراخوان‌های عوام فریبانه خود برفراز نردبان سیاسی رژیم نامشروع اسرائیل تا حد وزارت امنیت بالا رفت و جانشین بنی گنتس شد. وی برای تحمیل اشغال بیت‌المقدس و مسجدالاقصی تمامی موانع را از پیش روی صهیونیسم مذهبی برداشت و درصدد گسترش طرحهای امنیتی صهیونیستی به جهت تهوید و تشدید درگیری میان مسلمانان و یهودیان است.

تلاش وی را برای شعله‌ور کردن جنگ سیف‌القدس با انتقال دفترش به محله شیخ جراح، فراخوان راهپیمایی صهیونیست‌ها با پرچم‌های رژیم اسرائیل و دیگر تهاجمات تحریک‌آمیز به صحن‌ مسجد الاقصی را به خوبی به یاد داریم. کوبی شبطای «بازرس ویژه پلیس صهیونیستی» در حالی وی را متهم به برافروختن آتش جنگ «سیف القدس» در سال 2021 می‌کند که حتی پس از تصدی سمت وزارت امنیت ملی، معتقد است وی با اولین اقدامی که در سطح رسانه‌ای بازتاب فراوانی داشت با هتک حرمت مسجدالاقصی و تحریک فلسطینی‌ها در مسیر بی‌ثباتی و ناامن کردن اسراییل از طریق گفتار و اعمال تحریک‌آمیز گام برمی‌دارد.

سوم اینکه افزایش سرعت عملیات مقاومت و افزایش میزان عملیات چریکی و نامنظم فلسطینی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس، و تأکید مقاومت غزه بر حفظ وحدت و یکپارچگی با سایر گروه‌های جهادی و مقاومت فلسطینی در کرانه باختری، گروه‌های مقاومت هشدار دادند که در صورت اشتباه و رد کردن خطوط قرمز فلسطین آنها آمادگی انجام عملیات نظامی و واکنش موشکی به چنین اقداماتی را دارند. باید خاطر نشان کرد که افزایش تعداد عملیات استشهادی و مقاومتی در کرانه باختری و بیت‌المقدس موجب تنش داخلی در رژیم شده به گونه‌ای که این برخی این امر را نشانه نا کارآمدی سیستم بازدارنده امنیتی و نظامی اسرائیل قلمداد کرده و حتی این مسئله را در حد اضمحلال و زوال رژیم تحلیل و تفسیر می‌کنند.

چهارم اینکه کابینه ائتلافی نتانیاهو-بن گویر-سیموتریچ نظریه (آنچه با زور حل نشود با زور بیشتر حل خواهد شد) را در برابر خشم فلسطینی‌ها از سیاست «دولت اشغالگر» اتخاذ کرده‌اند و گویی فراموش کرده‌اند که هر کنشی یک واکنشی برابر و مخالف خواهد داشت. بسته‌های پیشنهادی بن غفیر و سموتریچ نه تنها راهبردی امنیتی برای رژیم محسوب نمی‌شود بلکه با رویکردی کاملا در تضاد و تعارض با امنیت اسراییل مطرح می شود.

این موضوع علاوه بر اینکه موجب افزایش تنش و افراط گرایی در نهادهای نظامی و امنیتی و جامعه صهیونیستی خواهد شد، آن را به یک درگیری بی‌سابقه تبدیل خواهد کرد است. بی‌تردید نیروی قهریه و خشونت بار رژیم اشغالگر در برخورد با فلسطینی‌ها به سمت خشونت رادیکالی و خون‌بار پیش می‌رود، بنابراین همه فلسطینی ها باید با انسجام و قدرت خود را برای مقاومت در برابر رژیم اسرائیل تقویت کنند که البته این مهم نیز محقق خواهد شد. لذا طولی نمی‌کشد که رژیم با انجام حملاتی نابخردانه پاسخی کوبنده از نیروی مقاومت فلسطینی دریافت کند به طوریکه در محاسبات و معادلات رژیم برای آن چشم‌اندازی متصور نشده باشند.

پنجم، مسئله‌ای که نباید از آن غفلت کرد، اوضاع داخلی در سرزمین‌های اشغالی است. از مسئله لاینحل اینکه چه کسی یک یهودی است گرفته تا شکاف‌های اجتماعی و سیاسی در رژیم که باید بر اینها معضلات اقتصادی و معضل پسا کرونا را نیز لحاظ کرد. همچنین تظاهرات شنبه های اعتراضی که از سوی شهرک نشینان در اعتراض به اصلاحات قضایی مد نظر نتانیاهو با بیش از 100 هزار تن در حال برگزاری است خود عاملی تنش‌زا و بحران‌آفرین در داخل اراضی اشغالی است. مسئله دیگر احتمال انشعاب و اشتعال در نیروی نظامی اسرائیل است.

پیشتر یاییر لاپید احتمال جنگ داخلی را مطرح کرده بود. ایهود باراک نیز خواهان تمرد نظامیان از فرمان فرماندهان خود شد. با توجه به موارد مطروحه، ترس آمریکا از احتمال تشدید بحران در خاورمیانه بیشتر شده است. گرچه برخی بی تجربه مانند سموتریچ و بن غفیر به دنبال التهاب اوضاع در اراضی اشغالی هستند لکن واضح است که نظامیان و امنیتی های اسرائیل در جلسات مشورتی خود، نسبت به هرگونه اقدام تحرک آمیز و مشوش کننده اوضاع هشدار می دهند.

پایان پیام/ت

 

* کارشناس مسائل فلسطین

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول