اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

سردبیر فارس: آثاری چون «مقدمه‌ای بر علوم اجتماعی محاسباتی» نیاز امروز کشور است

چهارمین مراسم رونمایی کتاب‌های انتشارات خبرگزاری فارس با حضور مدیرعامل خبرگزاری فارس و جمعی از نویسندگان، مترجمان، خبرنگاران و صاحب نظران برگزار شد.

سردبیر فارس: آثاری چون «مقدمه‌ای بر علوم اجتماعی محاسباتی» نیاز امروز کشور است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، چهارمین مراسم رونمایی از کتاب‌های منتشر شده خبرگزاری فارس در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد.

در این مراسم کتاب «مقدمه‌ای برعلوم اجتماعی محاسباتی» با ترجمه طیبه رفیعی و فرزانه برجسته در حضور «پیام تیرانداز» مدیرعامل خبرگزاری فارس و «علیرضا طاهری» ریاست دانشکده این خبرگزاری مورد تحلیل و معرفی قرار گرفت.

همچنین در این مراسم حمید محمدی محمدی، دبیر بخش فرهنگی خبرگزاری فارس از افتتاح فروشگاه کتاب انتشارات این خبرگزاری در روزهای آینده خبر داد.

محمد کریمی، سردبیر ارشد خبرگزاری فارس درباره انتشارات این مجموعه گفت: رونمایی از کتب انتشارات خبرگزاری فارس در هفته‌های گذشته اتفاق بسیار خوبی است و ان شا الله در سال آینده هم این رونمایی در دوشنبه‌های هرهفته ادامه خواهد داشت.

وی درباره کتاب «مقدمه‌ای برعلوم اجتماعی محاسباتی» بیان کرد: این کتاب با توجه به شرایط حال حاضر کشور که دچار جنگ ترکیبی و جنگ علوم شناختی شده، نظریه‌هایی درباره ساحت شناخت پیچیدگی‌ها، روابط و رفتار انسان ارائه کرده است. همچنین این کتاب می تواند مرجعی برای پژوهش‌ها و تحلیل وضع موجود کشور از منظر جنگ علوم شناختی و جنگ ترکیبی باشد.

طیبه رفیعی، یکی از مترجمان کتاب «مقدمه‌ای برعلوم اجتماعی محاسباتی» درباره چرایی ترجمه این کتاب گفت: با توجه به اینکه بنده در حوزه هوش مصنوعی تحقیق و مطالعه می‌کنم و زمینه فعالیت تخصصی من است، به این فکر افتادم تا با استفاده از ابزار محاسبه و هوش مصنوعی مسائل اجتماعی را تحلیل و بررسی کنیم. در این میان متوجه شدیم برای حل نیازهای اجتماعی علاوه بر دانش فنی نیاز به دانش دیگری داریم تا بتوانیم به یک سری از سؤالات پاسخ دهیم. برای همین از سر نیاز به سراغ متون درسی در این زمینه رفتیم تا یاد بگیریم چگونه از ابزار و تکنولوژی که آن را بلدیم برای فهم و پیش‌بینی پدیده‌های اجتماعی استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: ما در سال ۹۸ بین منابع محدودی که در این زمینه وجود داشت جست‌ و جو کردیم و این کتاب را به دلایلی از جمله روان بودن نگارش کتاب و همچنین آموزشی بودن آن انتخاب کردیم.

رفیعی در ادامه توضیح داد: این کتاب در اصل یک کتاب درسی است و به علت اینکه نوع نیاز ما، آموزشی بود احساس کردیم این کتاب کارایی بیشتری برای ما دارد. همچنین در پایان هر فصل از این کتاب تمرین‌هایی طراحی شده و کمک می‌کند تا خواننده فهم بهتری از محتوا داشته باشد.

مترجم این اثر تأکید کرد: موضوع  بررسی علوم اجتماعی با ابزار‌های محاسباتی نه تنها در کشور ما بلکه در اکثر کشورهای دنیا یک موضوع نوپایی است و هنوز جا نیافتاده است.

وی درباره وجه تمایز دیگر این کتاب با کتب مشابه موجود در بازار افزود: بسیاری از کتاب‌هایی که تحت این عنوان چاپ شده‌اند بیشتر به بعد فنی پرداخته‌اند. ما به دلیل دارا بودن نیروی فنی، نیاز کمتری به این بخش داشتیم. اما نیاز ما به بعد غیر فنی بیشتر بود برای همین خواستیم از علوم غیرفنی بهره‌مند شویم.

فرزانه برجسته دومین مترجم این کتاب درباره نویسنده آن گفت: «ملدیو سیوفی رویلا» نویسنده این کتاب ارزشمند اصالتاً ایتالیایی و تحصیل کرده این کشور است؛ اما برای تحصیلات دکترای خود در رشته علوم سیاسی به آمریکا رفته و در آنجا ادامه تحصیل داده است. ملدیو یکی از بهترین متخصصان و نظریه پردازان علوم اجتماعی در دنیا است. او صاحب چند کتاب در حوزه علوم اجتماعی و همچنین سردبیر چندین مجله در  این  زمینه است.

وی درباره نحوه نگارش کتاب‌های این نویسنده توضیح داد: یکی از مهارت‌های این نویسنده ساده نویسی مسائل پیچیده است.  به این وسیله وی توانسته است در مقدمه کتاب «مقدمه‌ای برعلوم اجتماعی محاسباتی» این مسئله را به خوبی توضیح دهد. همچنین توانسته است این کتاب را با ۴ رویکرد روانشناختی در این موضوع شروع کند.

برجسته در ادامه تأکید کرد: این کتاب برای کسانی است که می‌خواهند تازه در موضوع علوم اجتماعی محاسباتی ورود کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول