اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

تأکید وزیر علوم بر میزبانی شایسته دانشگاه‌های کشور از دانشجویان بین‌الملل

وزیر علوم گفت: ما باید میزبان شایسته در تامین امکانات دانشگاهی و رفاهی برای دانشجویان بین الملل باشیم.

تأکید وزیر علوم بر میزبانی شایسته دانشگاه‌های کشور از دانشجویان بین‌الملل

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در نخستین جشنواره جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فعالیت و تحرک در حوزه بین الملل قابل تقدیر است، گفت: وظیفه خودم می دانم از همه روسای دانشگاه‌ها و رئیس سازمان امور دانشجویان که از دانشجویان بین الملل میزبانی می کنند تقدیر و قدردانی کنم.

وی افزود: اولویت‌های پنج گانه وزارت علوم را دوباره مرور می کنم، ما با تأسی از پنج تن آل عبا پنج اولویت برای آموزش عالی درنظر گرفتیم، مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش پنج اولویت اصلی وزارت علوم است.

وزیر علوم اظهار داشت: بخشی از اولویت اول دیپلماسی علمی است و بخشی از دیپلماسی علمی به تبادل دانشجو و استاد مرتبط می‌شود به همین دلیل ما توجه ویژه ای را در این دوره از وزارت علوم به بحث دیپلماسی علمی داریم و سعی می کنیم سیاستگذاری در وزارت علوم به گونه ای باشد که این دیپلماسی علمی را محقق و ترغیب و تشویق کند، اما حتما استحضار دارید که رعایت اخلاق در این حوزه نیروی پیشران است.

زلفی گل با بیان اینکه ما باید میزبان شایسته در تامین امکانات دانشگاهی و رفاهی برای دانشجویان بین الملل باشیم، عنوان کرد: اخلاق دیپلماسی علمی بسیار مهم است، یعنی شرط ورود و خروج دانشجویان و دانشمندان و اعضای هیات علمی را تسهیل کنیم که خوشبختانه رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه با ما همکاری لازم را داشتند البته کافی نیست، وزارت امور خارجه هم نهایت همکاری را داشتند اما انتظار ما این است که تسریع شود.

وزیر علوم گفت: از رئیس سازمان امور دانشجویان می‌خواهم همانطور آئین نامه اعطای مجوز مؤسسات جذب دانشجوی بین الملل را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده و تسهیلگری لازم را انجام دادند، تدوین شیوه نامه اخلاق دیپلماسی علمی را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا رؤسای دانشگاه‌های ما بر اساس آن بسترسازی لازم را در زمینه‌های رفاهی، خوابگاهی، آزمایشگاهی برای دانشجویان غیرایرانی مهیا کنند.

وی افزود: تبادل دانشجو در بین کشورهای همسایه علاوه بر مواردی که مطرح کردم بحث امنیتی، تعامل و تفاهم نیز برای ما دارد که وقتی صورت گیرد و ما به فرهنگ‌ها توجه کنیم منافع ملی و مشترک ما تأمین می‌شود.

وزیرعلوم ادامه داد: در بحث دیگری که در تبادلات علمی و جذب دانشجویان خارجی به آن توجه داریم بحث قدرت نرم جمهوری اسلامی است یعنی تلاش کنیم در قلب مردم همسایگان نفوذ داشته باشیم و آن از طریق علم و دانش میسر است، از طریق علم و دانش است که قدرت نرم افزایش می‌یابد.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها عنوان کرد: درخواست من از رؤسای دانشگاه‌ها این است که به جذب دانشجویان خارجی نگاه مادی صرف نداشته باشند. جذب دانشجویان خارجی نیاز به عزم فرابخشی دارد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ما پیگیر این هستیم که مجوز شغل پاره وقت برای دانشجویان خارجی را دریافت کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول