اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

گمانه‌زنی‌ها و تردیدها در خصوص نتایج سفر گروسی به ایران

سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران با وجود ارزیابی‌های نسبی دو طرف، همچنان ابهامات، تردیدها و گمانه‌زنی‌هایی نیز به همراه دارد.

گمانه‌زنی‌ها و تردیدها در خصوص نتایج سفر گروسی به ایران

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها_ سایت خبری، تحلیلی تابناک نوشت: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به ایران سفر کرد و با مقامات کشورمان از جمله رئیس سازمان انرژی، وزیر امور خارجه و رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد. سفری که دو طرف به صورت نسبی آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند؛ با این حال، هنوز ابهاماتی در رابطه با جزئیات وجود دارد و علی‌رغم توافق انجام شده، طرفین تفاسیر متفاوتی ارائه می‌دهند که تردیدها را بیشتر کرده است.

تکذیب سه ادعا از سوی ایران

نخستین تفسیر متفاوت از توافق، به مسئله دسترسی به افراد مربوط می‌شود که ایران آن را تکذیب کرد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی برخی ادعاها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.

بهروز کمالوندی در گفت‌‌وگو با ایرنا در مورد برخی ادعاها پیرامون اعطای دسترسی به افراد در گفت‌ وگوهای ایران و آژانس گفت: طی دو روزی که آقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است. البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می‌شد به طور قطع با آن مخالفت می کردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد نصب دوربین‌های جدید در تأسیسات هسته‌ای نیز تأکید کرد که در مورد نصب دوربین‌ها صحبت یا توافقی صورت نگرفته است. وی در مورد ادعای افزایش ۵۰ درصدی بازرسی‌های آژانس از مکان‌های هسته‌ای ایران گفت: از آنجایی که برای اولین بار در مجتمع فردو غنی‌سازی ۶۰ درصد آغاز شده بود و بر اساس رویکرد پادمانی بازرسی‌ها باید افزایش پیدا می‌کرد زیرا اصولا با افزایش سطح غنی‌سازی و یا ورود مواد حساس‌تر به مؤسسه میزان بازرسی‌ها با توافق طرفین افزایش پیدا می‌کند. کمالوندی خاطرنشان کرد: بر همین مبنا تعداد بازرسی‌های فردو پیشتر از هشت مورد بوده که با توجه به سطح غنی سازی بالاتر به ۱۱ مورد افزایش پیدا کرده است. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در واکنش به برخی اخبار مبنی بر توافق با آژانس برای دسترسی به سه مکان ادعایی بر اساس میزان‌ درخواست آژانس گفت: هیچ بحثی در مورد میزان دسترسی به سه مکان ادعایی مطرح نشده و با توجه به دسترسی قبلی به این مکان‌ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی‌شود و آژانس نیز تا کنون چنین درخواستی نداشته است.

وی همچنین در مورد دسترسی به نقشه جامعه هسته‌ای کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در طول مذاکرات یک نسخه از آن را تحویل طرف مقابل داد، چارچوب برنامه ملی همکاری‌های فنی (سی پی اف) بود که نوع همکاری‌های آژانس و ایران در حوزه‌های کمک‌های فنی و توسعه ای را مشخص می‌کند. این چارچوب، بر اساس برنامه جامع ۲۰ ساله هسته‌ای تهیه شده است.

کمالوندی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا این تفاهمات مغایر قانون با راهبردی مجلس شورای اسلامی است، گفت: این تفاهمات صورت گرفته هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملا در راستای این قانون دنبال خواهد شد.

حل موضوع غنی‌سازی 84 درصد

رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل هسته‌ای در گفتگو با تابناک اظهار کرد: درباره غنی‌سازی 84 درصدی معلوم شد آنچه یافت شده ذرات غنی شده تا 84 درصد بوده و ایران ذخیره اورانیوم 84 درصد ندارد. این ذرات هم در نتیجه متصل کردن دو آبشار غنی‌سازی 60 درصدی توسط سانتریفیوژهای IR-6 بوده است. گروسی نیز در اظهارات خود در وین این موضوع را از نظر آژانس حل شده دانسته است.

قهرمانپور در توئیتی نوشت: یک نکته فنی مهم دیگر در گزارش آژانس آن است که ایران در دو سال گذشته اورانیم کمتر غنی شده LEU زیر 5 درصد را به جای ذخیره کردن تبدیل به اورانیوم 20 درصد و 60 درصد کرده است. ضمن اینکه به موازات آن ساخت و استفاده از سانتریفیوژ های پیشرفته را سرعت بخشیده است. همه اینها حکایت از افزایش سرعت و دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد که می تواند یک تصمیم سیاسی برای گرفتن امتیاز بیشتر در مذاکرات سیاسی باشد. روشی که در گذشته هم بارها استفاده شده است. اما هنوز معلوم نیست ارزیابی طرف غربی از این فعالیت‌ها چیست؟ آیا آن را تصمیم سیاسی بازگشت پذیر می‌داند یا نه؟

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول