اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر اسرائیلی: صهیونیسم مذهبی به دنبال اشغال کامل کرانه باختری است

یک تحلیلگر ارشد اسرائیلی با انتشار یادداشتی، تأکید کرد که صهیونیسم مذهبی قصد دارد به طور کامل کرانه باختری را اشغال و یک میلیون صهیونیست را در آن مستقر کند.

تحلیلگر اسرائیلی: صهیونیسم مذهبی به دنبال اشغال کامل کرانه باختری است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موج خشم و محکومیت نسبت به اظهارات بتسلئیل اسموتریچ وزیر دارایی رژیم موقت صهیونیستی و رهبر «صهیونیسم مذهبی» همچنان ادامه دارد؛ هر چند که وی اظهارات خود را پس گرفت و آن را «اشتباه لفظی» عنوان کرد.

بامداد دوشنبه بود که بالغ بر ۴۰۰ اسرائیلی، به شهرک حواره حمله کردند که در پی آن، یک فلسطینی به شهادت رسید و دهها منزل مسکونی و مغازه به آتش کشیده شد. پس از این یورش وحشیانه بود که اسموتریچ گفته بود باید شهرک فلسطینی «حواره» از صحنه هستی محو شود.

 مایکل میلستین پژوهشگر اسرائیلی و رئیس مرکز مطالعات فلسطین در مرکز «مطالعات خاورمیانه و آفریقا» دانشگاه تل‌آویو با انتشار یادداشتی در شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، نوشت، باید راهبرد سیاسی متوازنی تدوین کرد و آنچه اسموتریچ درباره محو شهرک حواره گفت، «فقط اظهار نظری از سوی وی نبود، و کلامی نیست که غیر قابل فهم باشد، بلکه این مسئله، بخشی از تغییر روشمند و مفصل در سخنرانیها و نوشته‌های اسموتریچ در برنامه‌های صهیونیسم مذهبی است».

میلستین ادامه داد، اسموتریچ چندین بار، «درباره اهداف بلندمدت خود در خصوص فلسطین سخن گفته است، از جمله حاکمیت بر سراسر منطقه حد فاصل دریا و اردن (کرانه باختری) و از بین بردن خط سبز که این مسئله از طریق لغو مدیریت شهری این منطقه صورت می‌گیرد».

وی با اشاه به تلاش اسموتریچ برای «گسترش شهرکسازی اسرائیلی به منظور استقرار یک میلیون شهرک‌نشین [صهیونیست] در این منطقه و نابودی تشکیلات خودگردان»، نوشت، این وزیر صهیونیست اما اشاره‌ای به جایگاه عربها در این منطقه ندارد؛ لذا وی «بارها تفکرات سیاسی را که پیشتر، بنیامین نتانیاهو درباره راهکار بلندمدت جنگ فلسطین و اسرائیل مطرح بود، مورد حمله قرار داده است. از جمله [ایده‌هایی] مانند اعطای خودمختاری به مردم فلسطین».

در این یادداشت آمده است، در داخل کابینه کنونی صهیونیستی که به شدت پرتنش است، «برنامه‌های متضادی درباره مسئله فلسطین وجود دارد که باعث ایجاد شکاف در آینده خواهد شد. در سایه این تزلزل ویرانگر، تهدیدهای امنیتی علیه اسرائیل هم افزایش یافته وآسیب زیادی به چهره بین‌المللی آن وارد شده است. این مسئله در محکومیت شدید اظهارات اسموتریچ توسط آمریکا مشهود است.

این تحلیلگر اسرائیلی در پایان نوشت، رخدادهای وحشتناکی که این هفته رخ داده است، «نشان داد که نتانیاهو دیگر نمی‌تواند حد وسط را در مسئله فلسطین در نظر بگیرد. وی شخصا، به اصل [نشست] العقبه پایبند است که مبتنی بر حفظ ثبات در فلسطین است، از جمله تجدید هماهنگی امنیتی و تقویت تشکیلات خودگردان».

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول