اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کشف بیماری جدید ناشی از پلاستیک در پرندگان دریایی

دانشمندان بیماری جدیدی را در بین پرندگان دریایی کشف کردند که صرفاً توسط پلاستیک ایجاد شده و باعث زخم شدن دستگاه گوارش این حیوانات می‌شود.

کشف بیماری جدید ناشی از پلاستیک در پرندگان دریایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از گاردین، دانشمندان در موزه تاریخ طبیعی لندن اعلام کردند که نوعی بیماری ناشی از پلاستیک باعث شده که مجرای گوارشی پرندگان زخمی شود.

به گفته محققان، این اولین نمونه ثبت شده از فیبروز به طور خاص ناشی از پلاستیک در حیوانات وحشی است.

بر اساس این مطالعه که در مجله Hazardous Materials منتشر شد، آلودگی پلاستیک تا حدی شایع شده که زخم ناشی از آن در سنین مختلف پرندگان گسترده یافته است. مشخص شد که پرندگان جوان به این بیماری مبتلا هستند و گمان می‌رود که جوجه‌ها توسط والدینشان با تکه های پلاستیک تغذیه می‌شوند.

دانشمندان دریافتند که هر چه یک پرنده پلاستیک بیشتری بلعیده باشد، جای زخم بیشتری دارد. این بیماری می تواند منجر به تجزیه تدریجی غدد موجود در پروونتریکول شود. از دست دادن این غدد می تواند باعث آسیب پذیری پرندگان در برابر عفونت و انگل شده و بر توانایی آنها در هضم غذا و جذب برخی ویتامین ها تأثیر بگذارد. محققان این بیماری را پلاستیکوز نامیدند تا مشخص کنند که ناشی از پلاستیک موجود در محیط است.

وقتی پرندگان تکه های کوچک پلاستیک را بخورند دستگاه گوارش این موجودات ملتهب می شود و التهاب مداوم با گذشت زمان، باعث می‌شود که بافت‌ها زخمی و بدشکل شوند که بر هضم، رشد و بقا تأثیر می‌گذارد. مواد طبیعی یافت شده در معده پرندگان، مشکلات مشابهی را ایجاد نکردند و باعث شد دانشمندان این بیماری را خاص و ناشی از پلاستیک بدانند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول