اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سرانجام کاغذ وارداتی با ارز 41 هزار تومانی/ کاغذ چند درصد از قیمت کتاب را تشکیل می‌دهد؟

کاغذ در حوزه نشر کتاب، کالایی استراتژیک است، اما از ابتدای امسال این کالای استراتژیک با فرازی بدون فرود همراه بوده و در حال حاضر هم ارز نیمایی به آن تعلق نمی‌گیرد. اگر کاغذ با نرخ ارز آزاد وارد شود دیگر نمی‌توان برای صنعت نشر پیش‌بینی کرد!

سرانجام کاغذ وارداتی با ارز 41 هزار تومانی/ کاغذ چند درصد از قیمت کتاب را تشکیل می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کاغذ در حوزه نشر کتاب کالایی استراتژیک محسوب می‌شود. اما از ابتدای سال‌جاری این کالای استراتژیک با فرازی بدون صعود همراه بوده است. کاغذ امسال با مقایسه با سال گذشته با افزایش بیش‌ از ۲۰۰ درصدی همراه بوده و همین افزایش قیمت کاغذ موجب افزایش ۶۰ درصدی قیمت پشت جلد کتاب‌ها شده است.

فرق قیمت کاغذ ایرانی و خارجی!

قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر اندونزی ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرم از بندی یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان در هفته‌‍‌های گذشته به بندی یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و کاغذ تحریر ۶۰ در ۹۰ با گرماژ ۷۰ گرم به قیمت بندی یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. کاغذ ایرانی با گرماژ ۷۵ نیز به ترتیب بالا به قیمت‌های ۷۵۰ و ۵۷۳ هزار تومان به دست ناشر می‌رسد.

کاغذ چند درصد از قیمت کتاب را تشکیل می‌دهد؟

چاپ یک جلد کتاب هزینه‌هایی چون لیتوگرافی، صحافی، چاپ و کاغذ را به همراه دارد که از میان چهار مورد گفته شده کاغذ بیش از ۶۰ درصد از هزینه چاپ را به خود اختصاص می‌دهد. (خوب است بدانید هشت تا ۱۲ درصد از قیمت پشت جلد کتاب، حق مؤلف است) قیمت هر برگ کاغذ خام خارجی برای چاپ کتاب در قطع رقعی حدود ۱۳۰ تا ۱۷۵ تومان و برای قطع وزیری حدود ۲۰۰ تومان برای ناشر درمی‌آید. همین قیمت برای کاغذ ایرانی با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی همراه است؛ یعنی قیمت هر برگ کاغذ خام برای چاپ در قطع رقعی و وزیری به ترتیب حدود ۷۰ و ۱۰۰ تومان می‌شود.

چاپ کتاب الان به چه قیمتی است؟

البته در حال حاضر هزینه چاپ هر برگ از ۳۵۰ تا ۷۰۰ تومان با توجه به ویژگی‌های اثر متغیر است. این مبلغ در سال گذشته به طور میانگین ۲۷۰ تومان بوده است.

کاغذ ایرانی که به ناشران تحویل داده می‌شود تولید کارخانه کاغذ مازندران است که کیفیتش همانند کاغذ وارداتی نیست اما ناشران روی آن کارهای چند رنگی چاپ کرده‌اند و نسبتاً جوابگو بوده است. قرآن نیز با کاغذ‌های ایرانی به چاپ رسیده و در بازار به فروش می‌رسد.

کاغذ با ارز نیمایی و آزاد باهم چقدر فرق دارند؟

هر تُن کاغذ در بازار جهانی قیمتی حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰ دلار قیمت دارد که تا ۶۰ روز گذشته با ارز نیمایی وارد می‌شد، اما در حال حاضر به دلیل تخصیص ندادن ارز، کاغذ با نرخ آزاد وارد می‌شود. کاغذ علاوه بر قیمت جهانی که دارد ۲۵ درصد نیز هزینه مازاد دارد تا تاجر بتواند به ایران وارد کند و به انبار خود انتقال دهد. البته این فرمول بدون در نظر گرفتن سود تاجر است.

بانک مرکزی برای کاغذ ارز ۴۱ هزار تومانی تخصیص می‌دهد

کاغذ‌هایی که الان در بازار هستند با ارز نیمایی وارد شده‌اند و قیمت خام هر کیلو کاغذ ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان است. البته بانک مرکزی نیز گفته است که برای کاغذ ارز ۴۱ هزار تومانی اختصاص می‌دهد. اگر کاغذ با ارز ۴۱ هزار تومانی وارد شود، قیمت هر کیلو کاغذ به بیش از ۵۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌رسد؛ با توجه به این نکته که این قیمت بدون سود تاجر است. البته اگر سود تاجر و قیمت‌گذاری دلال‌های بازار را در نظر بگیریم، قیمت نهایی بیش‌تر از نرخ بیان شده خواهد بود.

رشد ۳۰۰ درصدی کاغذ!

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت کاغذ اثرات خود را در قیمت تمام شده کتاب که ۶۰ درصدش را هزینه کاغذ تشکیل می‌دهد، نشان خواهد داد. در صورت تخصیص ندادن ارز به کاغذ، شاهد افزایش حدوداً ۳۰۰ برابری کاغذ در ابتدای سال جدید نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

همت مسئولین و نظارت و کنترل قیمت‌گذاری

برگزاری نمایشگاه کتاب این همت را از سوی مسئولین می‌طلبد که توجه ویژه‌ای به نیاز اولیه حوزه نشر داشته باشند و با نظارت و کنترل قیمت‌ها مانع سودجویی عده‌ای شوند که با ارزهای نیمایی کاغذ را بنا به بار روانی و التهابات ارزی کشور گران به فروش می‌رسانند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول