اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

واکنش ابطحی به نقد کتابش در فارس: هیچ نفرتی علیه حوزه علمیه در «گذرِ خان» نیست

نویسنده کتاب «گذرِ خان» در واکنش به نقد اثرش در خبرگزاری فارس نوشت: این کتاب، نقل واقعیت‌هایی از حوزه علمیه است که نه با نگاه شیفتگی به آن پرداخته شده و نه با نگاه نفرت و البته داستان آن مربوط به حوزه قبل از انقلاب است که کمتر نقد تندی درباره آن وجود دارد.

واکنش ابطحی به نقد کتابش در فارس: هیچ نفرتی علیه حوزه علمیه در «گذرِ خان» نیست

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سیدمحمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح‌طلب و نویسنده کتاب «گذرِ خان» در واکنش به نقدی که امروز در حوزه ادبیات و کتاب این رسانه منتشر شد، نوشت: خبرگزاری فارس نقدی بر کتاب رمان گذر خان نوشته است؛ با تیتری کاملاً متفاوت با ماهیت اصلی کتاب. از توجه‌شان به کتاب متشکرم.

در تیتر آورده‌اند که گذر خان و نفرتی که علیه حوزه علمیه پراکنده است. گرچه در نقد آقای حمید محمدی نشانی از نفرت‌پراکنی نیست، ولی شاید سهمیه مخالفت فارس با ما همان تیتر باشد که در محتوا تقریباً اثری از آن نیست.

گذر خان نقل واقعیت‌هایی از حوزه علمیه است که نه با نگاه شیفتگی به آن پرداخته شده و نه با نگاه نفرتو البته داستان آن مربوط به حوزه قبل از انقلاب است که کمتر نقد تندی در باره آن وجود دارد. حوزه پس از انقلاب، گذر خان دیگری می‌خواهد که با اصالت حوزه‌های قبل از انقلاب متفاوت است و به دلیل اینکه در موارد زیادی بنگاه کاریابی می‌شود، قابل نقد جدی است.

منتقد محترم که ظاهرا پدرش از منبری‌های نابیناست، کلی در وصف آن بزرگوار صحبت کرده است که با شیخ ابراهیم داستان من منافات دارد. بی‌توجه به اینکه من قصد نوشتن داستان پدر ایشان را نداشته‌ام. شیخ ابراهیم نابینای داستان من مردی ساده لوح است و دنبال روضه‌خوانی است و از علمای حوزه نیست و پادوی آنهاست. من این چنین شیخی را خلق کرده ام که تفاوتش با روحانیون عالیرتبه معلوم باشد. همچنان که منتقد محترم به عنوان اعتراض گفته‌اند شخصیت کاملا تخیلی است؛ ولی واقعا همه شخصیت‌ها تخیلی هستند.

من مستند حوزه علمیه ننوشته‌ام. رمان نوشته‌ام که شخصیت‌هایش تخیلی هستند، ولی واقعیت را در درون این داستان آورده‌اند. هیچ نفرتی علیه حوزه علمیه در این کتاب نیست. اتفاقاً همه شخصیت‌های خلق شده چون واقع‌بینانه و به دور از شیفتگی و نفرت است می‌تواند پیوند خوبی بین جامعه و روحانیت ایجاد کند.

باز هم از اینکه منتقد محترم نوشته است داستان کتاب پرکشش و جذاب پیش می‌رود ومخاطب را تا انتها با خود تا همراه  می‌کند، ممنونم.

انتقاد کرده‌اند که چرا من منافقین را مجاهدین نوشته‌ام. باید توجهشان به این نکته جلب شود که این داستان مربوط به قبل انقلاب است و آن زمان همین نام بر آن سازمان بوده است.

از اینکه تعجب کرده‌اند چرا در داستان بعضی از طلبه‌ها به سازمان مجاهدین در زندان پیوسته‌اند، باید ریشه اش را در عدم اطلاع از واقعیت‌های زندان‌های زمان رژیم گذشته دانست که این یک امر عادی بود.

باز هم به سهم خود از خبرگزاری فارس و آقای حمید محمدی برای نقد گذر خان ممنونم.

این کتاب توسط نشر ققنوس منتشر شده و امیدوارم دوستانی که کتاب را خوانده‌اند باز هم نقد بنویسند که با نقد، هر تفکر و اثری زنده می‌ماند.

خبرنگار: حمید محمدی محمدی

پایان پیام/ ت 1517

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول