اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

مجتبی ایزدی: هدف ساترا تسهیل‌گری و انحصارزدایی برای فعالان مجازی است

مشاور رئیس سازمان ساتراتسهیل گری و انحصار زدایی از حوزه فعالان مجازی را هدف ساترا دانست و از تدوین مقررات جدید برای این سازمان خبر داد.

مجتبی ایزدی: هدف ساترا تسهیل‌گری و انحصارزدایی برای فعالان مجازی است

به گزارش باشگاه خبرنگاران  توانا، نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) دیروز پنجشنبه ۱۱ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و سعید مقیسه رییس سازمان ساترا، افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۱۴ اسفندماه ادامه دارد.

مجتبی ایزدی سرپرست مرکز طرح، برنامه و ارزیابی سیما با حضور در غرفه باشگاه خبرنگاران توانا، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نهاد تنظیم‌گر برای بخش‌های فضای مجازی و حتی بخش‌های خصوصی در همه کشورها وجود دارد. در ایران هم گرچه با تأخیر، اما در نهایت این سازمان تشکیل شد. در دوره سال‌هایی که از تأسیس این سازمان می‌گذرد کارهای خوبی درباره آن صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که حوزه تنظیم‌گری چیست، بیان کرد: ما حوزه تنظیم‌گری را در تنظیم مقررات، نظارت بر اجرای آن، تسهیل‌گری، تنظیم بازار و حوزه حمایتی می‌دانیم. همه مواردی که اشاره شد در حوزه نظارتی ساترا، قرار دارد. سازمان ساترا، سازمانی تازه تأسیس است و در مراحل اولیه کار خود قرار دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا، درباره حمایت از اعضای این سازمان بیان کرد: تنظیم بازار به این معنا است که قابلیت‌ها و توانمندی‌های یک رسانه موجب محدود شدن سایر رسانه‌ها نشود. برخی از رسانه‌ها در حوزه فضای مجازی نیاز به حمایت دارند. این حمایت ها ممکن است از طریق اعطای وام و سایر موضوعات انجام شود. کمک به این افراد سبب نوعی تنظیم‌گری در بازار می‌شود و این سیاست، سیاست درستی است.

مدیر اسبق رادیو قرآن، درباره رویکرد ایجابی ساترا به جای رویکرد سلبی، عنوان کرد: کشور این نوع سیاست‌های حمایتی را قبول دارد. در حال حاضر ما در حوزه توزیع کالا در کشور دچار انحصار نسبی هستیم. موضوع انحصارگری نه در حوزه رسانه و نه سایر حوزه‌ها، برای حکمرانی کشور مورد پسند نیست. بنابراین این نوع اقدامات، اقدامات درستی است. اینکه تا چه اندازه بتواند انگیزه افراد را برای تغییر ترغیب کند، یک موضوعی است که به نوع تسهیلات برمی‌گردد.

ایزدی قضاوت درباره رویکرد تحولی تیم جدید صدا و سیما که حدود یک سال و اندی از استقرار آن می‌گذرد، زود دانست و عنوان کرد: این تیم جدید رویکرد تحولی روی کار آمد و در حال پیش‌برد کار با همین رویکرد است. به نظر می‌رسد قضاوت برای کار مدیران ارشد در حوزه کار رسانه، نمایش، سریال و حوزه‌های دیگر نیازمند زمان بیشتری است.  

وی با اشاره به رویکرد تسهیل‌گری و تنظیم بازار سازمان ساترا، گفت: پیشنهادی در ۱۴ صفحه برای تسهیل‌گری کار فعالان مجازی تدوین شده است. این پیشنهاد به این صورت است که ابتدا هر کاربری علاقه‌مند به فعالیت در فضای مجازی باید کد شناسه هویتی از سازمان ساترا، بگیرد. این موضوع به معنای تسهیل‌گری در فضای مجازی برای همه فعالان است. بعد از آنکه شناسه هویتی مشخص است و صفحه‌ای از سوی ساترا به این فرد تعلق گرفت، نوبت به بارگذاری فعالیت‌ها در ذیل این صفحه می‌شود. اگر کاربری قصد بارگذاری تولیدات خود را در ذیل ساترا داشت باید تعهدنامه‌ای را امضا کند. این تعهدنامه برای بارگذاری تولیدات در صفحه در نظر گرفته شده از سوی ساترا است. امضای تعهدنامه به معنای قبول قوانین و مقررات ساترا، است.

ایزدی ادامه داد: اگر مخاطب این فعالان در صفحه در نظر گرفته از سوی ساترا به تعداد قابل توجهی رسید آنگاه واژه صوت و تصویر فراگیر درباره آن صدق می‌کند و مرحله سوم صدور مجوز محدود برای فعالیت فراگیر است. گرفتن مجوز محدود به معنای این است که آن فعال به حدی رسیده است که مخاطبان خودش را پیدا کرده است. سپس ساترا برای بالا بردن سطح کار این افراد به آن‌های مجوز فعالیت طلایی و نقره‌ای می‌دهد. صدور مجوز طلایی و نقره‌ای به این معنا است که آن فعال مجازی در راستای تأمین منافع مردم کار می‌کند. بنابراین هدف ساترا جلوگیری از انحصار و تسهیل‌گری برای همه علاقمندان به فعالان مجازی است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول