اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

فرضیه‌های یک ماجرای سمی/ چرخش ضدانقلاب از «کار خودشونه» به «ضعف امنیتی دارند»

کارشناسان و متخصصان معتقدند این نحوه از مسمومیت‌ها با توجه به فراوانی موضوع بسیار بعید است که عوامل بیرون از مدارس در آن دخیل باشند و فرض قوی‌تر احتمال شیطنت نوجوانانه در داخل مدارس را تقویت می کند.

فرضیه‌های یک ماجرای سمی/ چرخش ضدانقلاب از «کار خودشونه»  به «ضعف امنیتی دارند»

از شایعه تا واقعیت: پس از اغتشاشات اخیر که با کلیدواژه «زن -زندگی- آزادگی» و به بهانه درگذشت مهسا امینی به راه افتاد، سناریوی جدیدی در حال رخ دادن است: «مسمومیت دانش آموزان دختر»؛ موضوعی که مهمترین بحث این روزهای کشورمان شده و خانواده‌ها را دچار اضطراب کرده است.

* ماجرا از کجا آغاز شد؟

نهم آذرماه بود که اخبار ضدونقیضی از مسمویت دانش‌آموزان دختر در مدارس قم منتشر شد. پس از چند روز مشخص شد ده‌ها مدارس دخترانه در قم دچار آلودگی سمی شدند و دختران این مدارس دچار حالت تهوع، حس خفگی و بی‌حسی شده بودند. خوشبختانه هیچ کدام یکی از این دانش آموزان نیاز به بستری طولانی پیدا نکردند و مرخص شدند.

در همین رابطه وزیر بهداشت به همراه تیم تخصصی در قم حاضر شد و از سوی دیگر گروه‌های تخصصی از آتش‌نشانی،‌ پدافند غیرعامل و وزارت بهداشت، مدارسی که دانش‌آموزان آن درگیر این ماجرا شده بودند را با دستگاه‌هایی تخصصی پایش هوا چک کردند اما نتیجه‌ای از این پایش‌ها حاصل نشد.

اما این مسمومیت‌ها به قم محدود نشد و موارد مشابهی در مدارس بروجرد، اصفهان، کرمانشاه، پردیس، تهران، اردبیل و فردیس کرج گزارش شد. تقریبا دانش‌آموزان همان علائم مشابه را داشتند و کسی هم بستری نشد.

* احتمالات درباره گازهای سمی

درخصوص عامل مسمومیت‌ها، فرضیه‌های مختلفی مطرح شده و هرچند برخی از این فرضیه‌ها تکذیب شده اما چون تاکنون دلیل قطعی مبنی بر عامل اصلی این اتفاقات اعلام نشده به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

- یکی از اولین فرضیه‌ها در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان، بحث مسمومیت با گاز  آمونیاک (NH3) بود. 

- یکی دیگر از متهمان این مسمومیت‌ها، گاز ان.۲ (N2) و انتشار آن در مدارس اعلام شد.

-گاز دی اکسید کربن و مونوکسید کربن از دیگر متهمانانی بودند که در قضیه مسمومیت دانش آموزان از آن‌ها نام برده شد.

- در کنار این عوامل برخی متخصصان علوم اعصاب بر این باورند که شواهد اعلام شده نشان از علائم پَنیک (ناشی از استرس زیاد که حالت تهوع شدیدی به فرد دست می‌دهد اما منجر به استفراغ نمی‌شود) یا سایکوسوماتیک (علائم ذهنی تأثیرات جسمی بر فرد می‌گذارد؛ به عنوان مثال اضطراب باعث بدن‌درد می‌شود) و حتی اُوِر دایاگنوز (که فرد وقتی یک علامت کوچک از یک وضعیت بیماری را دارد، احساس می‌کند دچار آن بیماری شده است و علائم را خود را تعمیم می‌دهد) دارد. 

- فرماندار بروجرد درباره علل مسمومیت دانش اموزان این شهر، نقص فنی سیستم گرمایشی مدرسه و همچنین نشت گاز سالن ورزشی مجاور اعلام کرده بود. 

- در حادثه دبیرستان دخترانه ۱۳ آبان تهرانسر تهران برخی  پرتاب کپسول دودزا  به داخل حیاط مدرسه را علت مسمومیت جزئی دانش‌آموزان دانستند.

- انتشار گاز از تانکر حامل مواد پتروشیمی کنار مدرسه ای در پردیس هم علل مسمومیت دانش آموزان یکی از مدارس این شهرستان اعلام شد. البته با توجه به اینکه این تانکر در قم و بروجرد هم طی روزهای گذشته تردد داشته این فرضیه هم تشدید شده است.

 

 

-  تحقیقات اولیه در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان شاهین شهر و میمه حاکی از انتشار گاز فلفل در مدارس بود.

- عده‌ای دیگر نیز شیطنت دانش آموزان متاثر از شبکه‌های اجتماعی و استفاده از بمب‌های بدبو(شوخی) را دلیل این بوها اعلام کردند که این سناریو نیز بسیار محتمل است.

 

* ضدانقلاب چه کرد؟

با گسترش اخبار مسمویت‌ها در ایران، بازوهای رسانه‌ای فارسی‌زبان جریان غربی-عربی، دیگر شبکه‌های فارسی زبان،کانال‌های تلگرامی و کاربران توییتری‌شان با بمباران مطالب(تایید شده و نشده) سعی کردند با استفاده از نظریه برجسته‌سازی، ناامنی، ناامیدی و ناتوانی مسئولان ایرانی را هدف قرار بدهند و پازل جنگ ترکیبی علیه ایران را کامل کنند.

 

- ترساندن خانواده‌ها با شایعه فلج شدن دانش‌آموزان

- یکی از سناریوهایی که از روزهای اول این مسمومیت طرح ریزی شد و تا امروز دنبال می‌شود، ترساندن خانواده‌ها به خصوص با انتشار شایعاتی همچون فلج شدن یا فوت دانش‌‌‌آموزان بر اثر استشاق این بو بوده است. دروغ‌هایی که هیچ کدامیک از آن ها واقعیت نداشت و دانش آموزی دچار  آن نشد.

- کشته‌سازی از مسمومیت‌ها و تکرار ماجرای مهسا امینی

در راستای این سیاست، شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و دیگر عوامل ضدانقلاب، حتی فوت فاطمه رضایی دانش آموز قمی که بر اثر عفونت شدید از دنیا رفته بود را هم به این ماجرا گره ردند تا ماجرای دیگری همچون مهسا امینی را علم کنند و اغتشاش دیگری را به راه بیاندازند.

 

این درحالی است که پدر و برادر فاطمه رضایی ضمن انتقاد از فتنه انگیزی افرادی مانند علی کریمی، اعلام کردند که فاطمه رضایی سه هفته آخر عمرش اصلاً در مدرسه حاضر نبوده که بخواهد دچار مسمومیت شود. پزشک معالج وی نیز هرگونه شباهت علائم بیماری فاطمه با دانش‌آموزان مسموم شده را رد کرد.

 

*  ضدانقلاب: کار مذهبی‌های تندرو است

یکی دیگر از سناریوهای ضدانقلاب این بود که عامل مسمومیت‌ها را نیروهای مذهبی تندرو با دیدگاه‌های طالبانی اعلام کنند تا با توجه به وقوع ابتدایی مسمومیت دختران دانش آموز در قم، این موضوع را بر گردن متدینین بیاندازند(بخشی از پیشرفت بانوان ایرانی بعد از انقلاب اسلامی را اینجا بخوانید).

 


* ورود رسانه‌های نسبتاً معتبر!

همانند اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که، جریان غرب رسانه های خود را به میدان آورد(اینجا) و بی‌آبرو شد، این بار هم دست به دامن رسانه‌های معتبر خودشان شدند.  درحالی که رهبر انقلاب در عفوی تاریخی، حکم به آزادی قاطبه بازداشت شدگان داد، گاردین مدعی شده ماجرای مسمومیت دانش آموزان دختر قمی، انتقام گیری حاکمیت در برابر اعتراضات ضدحجاب در ایران است! 

 

کار خودشونه!

رسانه‌های سرویس‌های جاسوسی کشورهای اروپایی نیز سعی کردند تا به انحای مختلف، این مسمومیت‌ها را برگردن جمهوری اسلامی بیاندازند.

 

البته آش این ماجرا آن قدر شور شده است که بی‌آبروهایی مانند منافقین و رژیم صهیونیستی هم وارد معرکه شدند و جمهوری اسلامی را متهم این مسمومیت‌ها معرفی کردند.

 

 

اما در این میان وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان به نکته مهمی اشاره کرده است وی در این باره نوشت: چه کسی از مسمومیت دانش‌آموزان دختر نفع می‌برد؟‌ جمهوری اسلامی؟ دولت؟ مردم؟ دین؟ یا بن‌سلمان و پهلوی و منافقین؟ دقیقاً تکرار پروژه سال ۶۰ : اغتشاش... ترور... تحریم... مسمومیت... و هدف اینکه حسرت یک زندگی معمولی را بر دل مردم بگذارند. 

 

- فراخوان تجمع و تکرار اغتشاشات اخیر

ضدانقلاب در آخرین تحرکات خود عدم حضور دانش ‌آموزان در مدرسه، تجمع اعتراضی در خیابان‌ها را در دستور کار خود قرار داده تا نعل به نعل نقشه اغتشاشات چند ماه پیش را اجرا کرده باشد.

 

* نتیجه‌گیری 

جریان معاند از روز اول سعی داشت با شباهت دادن ایران اسلامی به طالبان و بوکوحرام، ایران را متحجر و عقب مانده نشان دهد اما در اجرای اولین سناریو شکست خورد. آن‌هابه سرعت فهمیدند با توجه افزایش سطح سواد و اشتغال زنان  و همچنین داوطلبان دختر نسبت به پسر در کنکور و دانشگاه در پس از انقلاب اسلامی این موضوع بیشتر به ضرر خودشان خواهد بود. 

 

 

پس از شکست در سناریوی اول، ضدانقلاب در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای، گزاره عوامل خارجی را مطرح کرد و عنوان کرد چون جمهوری اسلامی نمی‌تواند علل این مسمومیت ها را پیدا کند پس ناکارآمد است. این درحالی است که کارشناسان و متخصصان معتقدند این نحوه از مسمومیت‌ها با توجه به فراوانی موضوع بسیار بعید است که عوامل بیرون از مدارس در آن دخیل باشند و فرض قوی‌تر احتمال شیطنت نوجوانانه در داخل مدارس را تقویت می کند.

 

با این حال سوالاتی وجود دارد که هنوز برای آن پاسخی ارائه نشده است. سوالاتی نظیر اینکه چرا فقط  برخی دانش‌آموزان و معلمان دچار مسمومیت‌ می‌شوند؟

سخن پایانی آنکه که انتظار مردم از عوامل انتظامی و امنیتی کشف سریع‌تر علل این حوادث است. البته همزمان نیازمند آن هستیم که مسئولان مرتبط به صورت دقیق و شفاف با مردم سخن بگویند و مسئولان غیرمرتبط نیز با نظرات غیرکارشناسی خود به این موضوع دامن نزنند تا مردم بیشتر از این سردرگم و مضطرب نشوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول