اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

وزیر فرهنگ: تحقق عدالت فرهنگی هدف نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد است

ضیافت بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به میزبانی دفتر امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در تالار وحدت برگزار گردید.

وزیر فرهنگ: تحقق عدالت فرهنگی هدف نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد است

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس امروز صبح مراسم ضیافت بانوان عرصه فرهنگ، هنر و رسانه به میزبانی دفتر امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالار وحدت برگزار شد.

مراسم با دف نوازی بانوان گروه سیمرغ آغاز گردید. پس از آن سونیا پوریامین بعنوان مجری برنامه ضمن خیرمقدم گویی به بانوان عزیز و فرهیخته که از سراسر ایران گرد هم آمده بودند، قدردانی نمود و بیان کرد: مشکل ما زنان این است که همدیگر را نمی‌شناسیم.

*بدنبال تحقق اصل عدالت در ساحت فرهنگ و رسانه هستیم

در ابتدای مراسم دکتر عاطفه خادمی_ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی_ گفت: ما بدنبال تحقق اصل عدالت در ساحت فرهنگ و رسانه هستیم. اهالی فرهنگ و هنر و رسانه مخصوصا بانوان در استان‌ها از غریبی رنج می‌برند و دسترسی آنها به امکانات کمتر است اما ما عزم خودمان را جزم کردیم تا شما را بشناسیم و شما سفیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها هستید و انشاا.. سال بعد هرکدام از شما با شبکه‌ای از بانوان هنرمند در مراسم حضور داشته باشید. یکی از ویژگی‌های جمع ما حضور شاخه‌های مختلف هنر در مراسم می‌باشد.

سپس تئاتر پرفورمنس به کارگردانی و نویسندگی مریم شعبانی مدرس دانشگاه اجرا گردید. نمایش "فاطمه" برداشتی شاعرانه و عارفانه از زندگی حضرت زهرا در ۷ فراز می‌باشد که ۳ فراز آن توسط گروه بانوان هنر مقدس بروی صحنه رفت.

در بخش دیگر این مراسم نفیسه سادات موسوی_برنده سیمرغ بهترین ترانه جشنواره شعر فجر سال گذشته_به جایگاه آمد و غزلی را که به افتخار جمع حاضر سروده بود، قرائت کرد.

*پیش از هرزمانی عرصه فرهنگ و هنر شاهد حضور زنان توانمند است

مریم پوریامین_دبیر انجمن قلم، نویسنده، محقق و منتقد سینما_ از دیگر سخنرانان این برنامه بود که بیان داشت: ما با همه وجود برای ایران عزیز اسلامی قد کشیدیم و پشت به پشت مردانمان ماندیم و عشق به وطن را به همسران و فرزندانمان آموزش دادیم. امروز وظیفه ما بسیار سنگین است. مدیریت هنری و فرهنگی در حوزه زنان بسیار ضعیف عمل کرده و بخشی به خود ما زنان برمی‌گردد. ما باید استعدادها را شناسایی کرده و معرفی کنیم. باید با تلاش و اراده  مدیریت در حوزه زنان را تقویت کنیم و در حوزه تشکیلات سازی خودمان را ثابت کنیم. بعنوان یک مدیر فرهنگی کهنه کار می‌گویم اگر ما خانمها باهم نباشیم در حوزه مدیریت پیشرفت نخواهیم کرد. پیش از هرزمانی عرصه فرهنگ و هنر شاهد حضور زنان توانمند می‌باشد. جای سوال از مدیران فرهنگی دارد که چرا امسال در جشنواره فیلم فجر یک داور زن در حوزه‌های مختلف حضور نداشت؟ چرا جای زنان در عرصه سیاست گذاری برای زن و خانواده خالی است؟ امروز همه دنیا کمر بسته به زن ایرانی آسیب برساند، حال چرا مسئولان از زنان در این حوزه استفاده نمی‌کنند؟ حتما باید زنان متعهد در این عرصه شناسایی و از وجود آنها به نفع ارزش‌های اسلامی استفاده شود.

انتظار داریم دستوری اجرایی و عاجل برای زنان اعمال و اجرا شود

مهناز مظاهری_ مدیر مسئول روزنامه قانون_ در بخش دیگری گفت: قرار است من صدای بانوان باشم.  اینجانب به سبب فعالیت ۴۰ ساله در عرصه فرهنگ و هنر و عضویت و مسؤلیت در شوراها و بازدیدهای میدانی از فعالیت بانوان در شهرها و استان‌های کشور بیان میکنم که زنان در مراکز آموزشی دارای رتبه بالا هستند اما در میدان کار در مشاغل غیرمرتبط و سطح پایین هستند. در حوزه‌های فرهنگی بدون حضور زنان تصمیم گیری می‌شود. بسیاری از تسهیلات در مصوبات درون سازمانی اختصاص می‌یابد که زنان از این دایره خارج هستند و بسیاری از زنان حتی سرمایه قالی بافتن هم ندارند.

در مهاجرت معکوس از روستاها و کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان رکن اساسی هستند توجه جدی به مشاعل زنانه چون قالی بافی لازم و ضروری است. اگرچه شنیدن مطالبات و چالش‌های زنان خوب است اما انتظار داریم دستوری اجرایی و عاجل برای زنان اعمال و اجرا شود. چون تجربه کرده‌ایم از این در بیرون برویم ما  را فراموش خواهید کرد.

ما خوشبختانه مدیرانی با شعارهای خوب داریم اما در حوزه عمل کمتر دستورالعمل‌های کاربردی داشته‌اند. در صف آرایی فرهنگی و هنری و سینمایی مخالف فرهنگ اسلامی، شایسته است بدور از کبر و حذف گرایی زنان و یاران انقلاب کمی از بودجه خودتان را در اختیار ما زنان قرار دهید، حداقل به انداره مردان بیهوده مصرف نمی‌کنیم.

هرجا سخن از ایثار و از خودگذشتگی است زنان باید باشند اما وقتی به بودجه و قوام و سازمان می‌رسد زنان حذف می‌شوند. اگر قرار است کاری انجام شود در همین هفته آخر سال هم انجام خواهد شد. بی شک مدیران از هزاران مشکل اداری می‌گویند اما اساسا مدیران را برای حل و فصل این کارها گذاشته‌اند.

در انتخاب مدیران اعضای شوراها و برنانه ریزان حضور زنان فهیم و دانشمند بسیار خالی است‌. اگر بخواهیم شجاعانه سخن بگوییم حضور زنان در عرصه وزارت فرهنگ و ارشاد، وزرارت آموزش و پروش و وزارت ورزش و جوانان در مقام وزیر خالی است این شاید سرفصل عدالت و تحولی است که باید انتظارش را بکشیم. برای حوزه فرهنگ دستگاه‌های هم عرض بیشتر پاس کاری انجام می‌دهند و در روند اجرایی سنگ اندازی ها چنان است که توقف بهترین کار است. اگر یک مجموعه فرهنگی و هنری و فیلمسازی تعطیل شود برای وزارت ارشاد به اندازه یک مغازه کله پاچه یا جگرکی مهم نیست. تولید، عرصه و آموزش و ساماندهی عرصه فرهنگ و هنر برای زنان نیازمند پشتوانه مالی و فرهنگی است.

زنان در دفاع مقدس حضور چشمگیری داشتند

انسیه شاه حسینی_ نویسنده و فیلمساز دفاع مقدس_ گفت: جدود ۷۵ سال پیش در یک روستای زیبا برفراز یک تپه روبه روی شهر عکا در فلسطین نیمه شب یک مادر وحشت زده پسر ۶ ساله خود را خواب بیدار کرده و می‌گوید بلند شو باید فرار کنیم تانکهای اسرائیلی دارند میرسند. پسر به همراه اهالی روستا فرار کرده و خودشان را به لبنان می‌رسانند. آن پسر ۶ ساله محمود درویش بود یکی از بهترین فعالان شعر عرصه مقاومت. 

درویش یک مصراع پرمعنا دارد:"به گنجشک‌ها شلیک کنید تا درخت را توصیف کنند" این فرد در عرصه‌های جهانی سخنرانی‌های بسیاری در افشای جنایات آمریکا نمود. آمریکا بعد از انقلاب به فکر تجزیه ایران افتاد و جنگ تحمیلی را راه انداخت. زنان در این دفاع مقدس حضور چشمگیری داشتند؛ چه در پشت جبهه و چه در قالب امداد گران در بیمارستان‌ها و چادرهای امداد ولی مؤثرترین آنها که هیچ وقت دیده نشدند زنانی بودند که آنجا لباس میشستند. وقتی عراقی‌ها به رزمنده‌های ما شلیک کردند زنان ما همین گنجشک‌های درخت بودند. از وزیر ارشاد و همسرشون درخواست دارم حمایت کنند تا فیلمی با این موضوع آبرومندانه ساخته شود.

دوری برخی از افراد از مرکز نباید مانعی برای بروز استعدادهای آنها تلقی شود‌

دکتر اسماعیلی_ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی_ که کمی دیر به مراسم رسیدند، در سخنانی گفت: تمام هدف ما این است که عدالت فرهنگی را به معنای کامل خودش در کشور اجرا کنیم. عدالت فرهنگی یعنی تمام اقشار جامعه بدون توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای، لهجه‌ای، جنسیتی و ..‌ بتوانند استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه خود را به فعل برسانند. دوری برخی از افراد از مرکز نباید مانعی برای بروز استعدادهای آنها تلقی شود‌. عدالت فرهنگی یعنی زن و مرد بدون توجه به تفاوت جنسیتی در راه فعالیت پرنشاط فرهنگی جلو بروند و این تفاوت منشأ تبعیض نشود‌.

با این نگاه تمام‌ آحاد جامعه باید بتوانند حرکت کنند. امروز به برکت انقلاب اسلامی وضعیت بانوان ما وضعیتی پیشرونده و استثنایی است. بانوان فضاهای کنشگری جدیدی را به خودشان اختصاص داده‌اند اما هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به نقطه مطلبوب پیش رو داریم. در این راه موانعی وجود دارد. در شورای عالی سینما ۴ شخصیت حقیقی هستند که دو نفر از بانوان می‌باشند؛ خانم شاه حسینی و خانم درخشنده.

در شورای صدور پروانه نمایش یک خانم عضو هستند. من در وزارت فرهنگ هیچ گاه بصورت رسمی مشاور بانوان نداشتم چون قبول ندارم کل حوزه زنان را به یک مرکز مشاوره تقلیل بدهیم هرجا می‌شود بانوان باید فعالیت کنند.

باید فضایی بوجود بیاید تا ما با انتخابات متعدد و گسترده‌ای از بانوان مواجه باشیم. در جشنواره امسال ما دو کارگردان کار اولی خانم داشتیم و جایزه ویژه گوهرشاد را به خانم لیلی عاج برای فیلم "سرهنگ ثریا" دادیم.

در جشنواره موسیقی هم جایزه ویژه وزارت ارشاد  به اثری در تکریم بانوان اهدا شد‌. انشاا.‌.. در جلسه سال آینده همگی احساس کنیم برخی مشکلات حل شده و گام‌هایی برداشته شده است. امروز در دولت نگاه ویژه به زنان وجود دارد‌. ماه گذشته اجلاس زنان اثرگذار را برگزار کردیم. می‌خواهیم نشست‌ها و همایش‌های اختصاصی برای معرفی چهره‌های برتر بانوان داشته باشیم.

توجه به موضوع حجاب و پوشش در جامعه هنری، تشکیل شبکه‌ مجازی زنان فعال در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه، پیگیری معوقات مالی و جوایز بانوان هنرمند،ایجاد مراکز آموزشی هنری بانوان در شهرهای مختلف از دیگر مطالبات بانوان حاضر در این ضیافت بود. در پایان مراسم نیز از چندتن از بانوان برجسته عرصه‌های مختلف هنر و رسانه تجلیل به عمل آمد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول