اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

دست رد گردانندگان بین المللی جنگ یمن به درخواست کمک 4.3 میلیارد دلاری سازمان ملل

کنفرانس اعانه دهندگان به یمن در ژنو که از سوی سازمان ملل برای دریافت کمک 4.3 میلیارد دلاری برای 17 میلیون یمنی آسیب دیده از جنگ یمن برگزار شده بود، با وعده 1.2 میلیارد دلاری شرکت کنندگان پایان یافت.

دست رد گردانندگان بین المللی جنگ یمن به درخواست کمک 4.3 میلیارد دلاری سازمان ملل

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار لبنان امروز چهارشنبه در یادداشتی با عنوان کنفرانس «غیر اعانه‌دهندگان در ژنو: یمن با رنج‌هایش رها شده است»،  تاکید کرد، سازمان ملل متحد امسال نتوانست پول بیشتری را برای تأمین بودجه طرح واکنش خود در یمن جمع آوری کند.

در این یادداشت آمده است: مقامات سازمان ملل و در راس آن آنتونیو گوترش، دبیر کل این نهاد روز دوشنبه در کنفرانس به اصطلاح اعانه دهندگان به یمن در ژنو رنج یمنی‌ها را به حراج عمومی گذاشتند، اما نتوانستند از بیست کشور شرکت کننده در آن که عربستان سعودی هم در جمع آنها نبود، چیزی بیش‌تر از وعده‌ کمک ۱.۲ میلیارد دلاری برای تامین بودجه طرح بشردوستانه خود در یمن دریافت کنند.

به گفته نویسنده، این  در حالی است که در این کنفرانس گوترش درخواست کمک حداقلی 4.3 میلیارد دلاری را مطرح کرده بود و مبلغ یک میلیارد دلار امید سازمان‌های بین‌المللی فعال در یمن را ناامید کرد، زیرا از 28 درصد بودجه مورد نیاز تجاوز نمی‌کند، در حالی که اظهارنظر تکان‌دهنده‌ای را هم از سوی سازمان ملل به دنبال داشت که  گفت: «جهان یمن را رها کرده است».

در خصوص واکنش یمنی‌ها هم حتی منابع دولت مستعفی در عدن هشدار دادند که کاهش بودجه کمک‌کنندگان، رنج انسانی یمنی‌ها را دوچندان می‌کند و سازمان ملل را وادار می‌کند تا ده‌ها پروژه را که در برنامه واکنش خود برای سال ۲۰۲۳ گنجانده شده است، متوقف کند.

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن هم تاکید کرد: یمن باید بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودش استفاده کند که این را هم همین کشورهای اعانه دهنده مانع می‌شوند.

وی افزود: این هایی که در جنگ علیه یمن به متجاوزان کمک کردند با پول‌هایی را که از فروش سلاح به متجاوزان به دست آوردند تا کودکان و ملت یمن را به خاک و خون بکشند و  با تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که علیه مردم ما تحمیل کردند، این حق را پیدا نمی‌کنند که در بدترین بحرانی که ساخته و پرداخته دست متجاوزان آمریکایی، انگلیسی و سعودی است، مانند کبوتر صلح ظاهر شوند .

سازمان ملل برای  پایان دادن به تجاوز علیه یمن اقدام کند

منابع صنعاء نیز سازمان ملل را به شکست در مدیریت پول‌های اعانه دهندگان طی سال‌های گذشته متهم کردند و گفتند: بیش از ۲۳ میلیارد دلار کمک از سوی جامعه بین المللی برای کمک به ملت یمن هیچ اثر مثبت بزرگی نداشت و وقتی سازمان ملل می‌گوید که تعداد افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در یمن افزایش یافته یعنی ضمنا اعتراف دارد که کاری برای توقف رنج ملت یمن انجام نداده است.

این منابع گفتند: از همین رو همه جامعه بین المللی امروز باید برای پیشبرد روند صلح در یمن شریک شوند تا همه پیامدهای تجاوز و محاصره یمن پایان یابد.

به گفته این منابع  بحران انسانی یمن مستلزم تلاش بیشتر سازمان ملل و جامعه بین‌المللی برای اجرای مفاد مربوط به مسائل بشردوستانه است، زیرا این مناسب‌ترین گزینه برای کاهش درد و رنج یمنی‌هاست؛ به‌ویژه از طریق پرداخت حقوق بیش از ۱.۲ میلیون کارمند که قطعی حقوق آنها موجب شده است چهار میلیون و هفتصد هزار نفر از هفت سال پیش منابع اولیه درآمد خود را از دست بدهند.

گوترش در کنفرانس اعانه دهندگان به یمن با هشدار درباره خطرهای فروپاشی آتش‌بس در یمن گفته بود که این امر منجر به قحطی زدگی بیش از دو میلیون نفر در این کشور می‌شود.

در کنفرانس اعانه دهندگان به یمن،   آمریکا ۴۴۴ میلیون دلار، اتحادیه اروپا ۲۰۷ میلیون یورو و انگلیس ۸۸ میلیون پوند، امارات نیز ۳۲۵ میلیون دلار، کانادا ۴۶ میلیون دلار، ژاپن ۱۹ میلیون دلار و کویت ۱۷.۸ میلیون دلار وعده کمک به یمن را داده‌اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول