اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

جزئیات تازه از ثبت‌نام و عرضه خودروهای وارداتی/ نام‌نویسی تا 11 اسفند ادامه دارد

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: تا شب گذشته حدود 51هزار نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت نام تا فردا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

جزئیات تازه از ثبت‌نام و عرضه خودروهای وارداتی/ نام‌نویسی تا 11 اسفند ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی ضیغمی، امروز در نشست خبری که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد،  با تشریح آخرین وضعیت ثبت‌نام و عرضه خودروهای وارداتی، اظهار داشت: تا شب گذشته حدود 51هزار نفر در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند که البته این موضوع به معنای ثبت نام قطعی نیست.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت: باید برخی مستندات  بعد از اینکه فرایند ثبت نام اولیه انجام شد بررسی شود و بعد اسامی برندگان قطعی را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت نام تا فردا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت، گفت: فعلاً مبحثی در رابطه با تمدید زمان ثبت نام اعلام نشده است ضمن اینکه امکان ویرایش و انصراف در سایت فراهم خواهد شد تا کسانی که میخواهند انصراف دهند قبل از انجام قرعه‌کشی انصراف خود را اعلام کنند.

ضیغمی اظهار داشت: قیمت علی‌الحساب خودروها تا حدود زیادی مشخص است. در دوره‌های قبلی واردکننده خودرو تعیین کننده قیمت خودرو بود اما اکنون سود قطعی برای وارد کننده مشخص شده است و قیمت خودرو را نیز سازمان حمایت مشخص می‌کند لذا باید همه هزینه‌ها مشخص شود تا واردکننده و خریدار دچار زیان نشوند و به همین دلیل نیز قیمت قطعی اعلام نمی‌شود. 

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو دارای اهمیت است، اظهار داشت: اگر نرخ ETS تغییر کند ممکن است وارد کننده مجبور شود بعضی از هزینه‌ها را تقبل کند و لذا متضرر شود و به همین دلیل قیمت نهایی خودرو را نمی‌توان بصورت مشخص اعلام کرد. 

وی بیان داشت: بنابراین هزینه‌ها را به دو بخش تقسیم می‌کنیم که بخش اول براساس قیمت خودرو است، در حال حاضر نیز پس از استعلام گیری از مراجع، عرضه خودروها آغاز می‌شود و شرط عرضه آن است که خودروهای عرضه شده باید تمام مدارک، مستندات و مجوزها را داشته باشد و قیمت پایه آن نیز در کمیته ارز گمرک به تایید رسیده باشد و توسط سازمان حمایت قیمت نهایی مشخص شده باشد یا اینکه حداقل قیمت علی‌الحساب اولیه کاملا مشخص باشد.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: شرط این مساله آن است که قیمتی که وارد کننده برای واردات خودرو می‌پردازد باید ارز آن تعیین شده باشد و قیمت آن مشخص باشد که خودروهای که الان عرضه می‌شوند دارای این شرایط هستند.

وی افزود: یعنی وارد کننده پولی را که برای خودرو پرداخت کرده است قبلا ارز آن را تامین کرده است و نرخ آن مشخص است و  به عبارتی با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی‌کند. 

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت بیان داشت: نرخ ارز در خصوص واردات خودرو، نرخ تالا مبادله ارز و طلا است که اصطلاحا به آن تالار دوم گفته می‌شود. 

وی افزود: بیش از 96 درصد این ارز از محل ارز‌های خارج از کشور و رفع تعهد شده است و قابلیت استفاده برای خودرو را دارد و به راحتی برای واردات سایر محصولات قابلیت استفاده نیست. 

ضیغمی بیان داشت: تاکنون شرکت خودروسازی سایپا تنها شرکتی است که تمام این موارد را احراز کرده است و لذا امکان عرضه دو مدل خودروی چانگان CS35 پلاس و CS55 را بلافاصله بعد از بسته شدن سایت ثبت نام خودروهای وارداتی دارد. 

وی بیان داشت:  هیوندای النترا نیز  برای عرضه مجوز استاندارد و محیط زیست را دریافت کرده است و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک هستیم تا هر چه سریع‌تر قیمت پایه آن برای عرضه تعیین شود. همچنین خودرو فیات Tipo و فیات 500 نیز عملا در حال طی کردن این فرآیندها است. 

ضیغمی با بیان اینکه عرضه خودرو چانگان در حال حاضر قطعی شده است گفت: اما امیدواریم با اقدامی که در حال انجام است پس از پایان فرآیند ثبت نام خودروهای وارداتی بتوانیم پنج خودرو از سه مدل را عرضه کنیم. 

وی افزود: هنوز مشخص نیز عرضه این خودروها به‌صورت فروش قطعی یک ماهه و یا سه ماهه به‌صورت پیش فروش است اما تاکنون بیش از یک هزار و 200 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و تعداد قابل توجهی نیز در بنادر مقصد و یا روی آب قرار دارند تا وارد کشور شوند البته به دلیل صیانت از حقوق مردم اسامی برخی از برندها را اعلام نمی‌کنیم. 

* ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و فرانسوی 

ضیغمی بیان داشت: به جز خودروهای آمریکایی و فرانسوی که واردات آن ممنوع است وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات خودرو ندارد مگر اینکه دستوری به وزارت صمت در رابطه با ممنوعیت ابلاغ شود، در حال حاضر از همه برندها درخواست ثبت سفارش داشته‌ایم و تاکنون 33 درخواست از 33 شرکت به وزارت صمت ارائه شده است که بسیاری از این شرکت‌ها درخواست بیش از یک برند را داشته اند و ممکن است درخواست برای واردات 50 برند صورت گرفته باشد. 

وی افزود: تاکنون بیش از 20 شرکت واردکننده کننده خودرو توانسته‌اند مجوز واردات و فرآیند را طی کنند و همچنین 10 شرکت تاکنون تانواسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند که البته ممکن است این تعداد به 15 شرکت افزایش یابد. تاکنون 95 هزار درخواست ثبت سفارش انجام شده است و 5 هزار درخواست دیگر انجام شده که در صورت تایید ثبت سفارش واردات خودرو به 100 هزار خودرو می‌رسد. 

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اظهار داشت: بانک مرکزی همکاری خوبی در خصوص تخصیص منابع دارد و هیچ فشار به منابع ارزی ندارد و بخشی از ارزها برای واردات خودرو ارزهای رفع تعهد شده است.  

وی افزود: ریالی از پول مردم برای واردات خودرو در این مرحله صرف نمی‌شود زیرا کل پول واردات خودرو توسط وارد کننده و از حساب شخص واردکننده پرداخت می‌شود و لذا متقاضیان خرید پس از عقد قرارداد بخشی از پولی را پرداخت می‌کنند که قبلا به طور کامل پرداخت شده است. 

ضیغمی اظهار داشت: مبلغ 500 میلیون تومان در حساب شخص متقاضی باقی می‌ماند، غیر از ‌چند روزی که برای بررسی زمان می‌برد، بنابراین هر زمان که اراده کنند می‌توانند وجه خود را برداشت کنند و لذا نگرانی از اینکه دولت بخواهد این پول را برداشت کند وجود ندارد. 

* سازمان حمایت مسئول اعلام قیمت خودروهای وارداتی است

وی اظهار داشت: سازمان حمایت مسئول اعلام قیمت خودروهای وارداتی از جمله چانگان است. 

ضیغمی افزود: در این دوره عرضه‌ی‌ خودروهای وارداتی، به غیر از سایپا احتمالا دو شرکت دیگر نیز عرضه خواهند داشت. 

این مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: احتمالا بخشی از عرضه خودروها به‌صورت قطعی خواهد بود و به‌صورت یک ماهه تحویل می‌شود و بخشی دیگر نیز به‌صورت‌ سه ماهه تحویل می‌شود. 

ضیغمی اظهار داشت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته بیشترین حجم واردات خودرو از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه سال 1402 خواهد بود. 

وی افزود: پس از اتمام مهلت ثبت نام بررسی آغاز می‌شود و فرآیند قرعه‌کشی با حضور دستگاه‌های نظارت انجام می‌شود و با انجام قرعه‌کشی نوبت تخصیص خودرو مشخص می‌شود. 

براساس این گزارش ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز شنبه 6 اسفند 1401 از طریق سایت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس Saleauto.ir  آغاز شده است، براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت متقاضیان خرید خودروهای واردتی باید مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی خود بلوکه کنند. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول