اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

خوشمزه‌ترین روستای کشور در ایلام/ اینجا همه مردم کارآفرین هستند

روستایی با جمعیت بیش از 1300 نفر در ایلام وجود دارد که به واسطه طبخ کباب، به خوشمزه‌ترین روستای کشور شهرت گرفته است.

خوشمزه‌ترین روستای کشور در ایلام/ اینجا همه مردم کارآفرین هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مهدی آباد روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام در استان ایلام است که چیزی در حدود 1360 نفر نیز جمعیت دارد.

در ایلام و در بین تمام زائرین که مرز مهران در استان ایلام را برای تردد به کشور عراق انتخاب می‌کنند، روستای مهدی آباد به «روستای کباب» معروف است.

مهدی آباد روستایی است که شغل عمده مردم آن دامداری و کبابی است؛ به طبع این ظرفیت اکثر جوانان این منطقه شغل کبابی را برای خود برگزیده و این روستا را با کباب معروف خود به دیگران شناسانده و برند کباب خوب را برای خود ثبت کرده‌اند.

روستای مهدی آباد، معروف به روستای کباب

نصرالهی یکی از جوانان روستای مهدی آباد می‌گوید: استان ایلام در سال‌های اخیر از رتبه‌های برتر مصرف گوشت قرمز به شمار رفته است، شاید بشود گفت که روستای مهدی آباد برترین روستای کبابی ایران است که به این نام در استان و کشور شهرت دارد.

علی رشیدی یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: این روستا نقش متفاوتی را در معرفی استان ایلام دارد چرا که علاوه بر مصرف گوشت قرمز در کبابی‌های سطح خود، به عنوان یکی از قطب های تولید گوشت قرمز نیز به حساب می‌آید.

مردم این روستا همه کارآفرین هستند به نحوی که کمتر کسی پیدا می‌شود که پیشه کبابی را برنگرفته باشد، از این رو مردم اینجا کودکان خود را از کودکی در کبابی‌ها بکار می‌گبرند تا کار را یاد بگیرند.

یکبار کباب اینجا را بخورید تا مزه اصیل کباب را بچشید

یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: مردم غیر از دامداری و کبابی شغل دیگری ندارند، خود تولید کننده هستند و بدون هیچ مزاحمتی برای دستگاه‌های استان برای خود ایجاد اشتغال کرده‌اند.

اسدی یکی دیگر از اهالی این روستا گفت: ۲۰ سال است در این محل زندگی کرده و مشغول به کار هستم، شغلی برای خود و خانواده‌ام دست و پا کرده و خداوند را شاکر هستم؛ تنها شاخصه روستای ما کباب است، کباب همان غذای اصیل ایرانی است، از مردم ایران میخواهم یک بار کباب مهدی اباد را امتحان کنند تا مشتری دائم این روستای خوشمزه شوند.

مردم این روستا بیشترین درآمد خود را سالانه از اربعین و برکت امام حسین(ع) دریافت می‌کنند که در این راستا همگی خود را مدیون سرور و سالار شهیدان می‌دانند.

نظر کارشناسانه

مهدی فتاحی دارنی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، پژوهشگر اجتماعی در مورد اهمیت دامپروری در این روستا به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در دنیای امروز به علت بالا رفتن هزینه‌های تامین خوراک، دامپروری، نگهداری و پرورش دام، خصوصا در مناطق مستعد روستایی، می‌تواند سود حداکثری را به جامعه هدف تزریق کند.

وی افزود: روستای مهدی آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام، از جمله روستاهای دارای اهمیت در مسیر زائرین اباعبدالله (ع) و خصوصا ایام اربعین است؛ موقعیت استراتژیک این روستا، باعث شده که در بحث گردشگری غذا مطرح و کباب سراهای این منطقه زبان‌زد زائرین و گردشگران زیارتی شده است.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: به این دلیل که شغل اکثریت مردم این روستا دامپروری است، دامداران می‌توانند با استفاده از پتانسیل حداکثری مراتع طبیعی منطقه به پرورش و رشد توسعه‌ای دامداری اقدام کنند و سربار هزینه‌های تامین خوراک دام‌ها را از این طریق منابع طبیعی تامین کنند.

فتاحی دارنی در پایان گفت: همچنین در مقایسه با سایر مشاغل پر هزینه‌ی تولیدی، شغل دامپروری با توجه به شرایط کنونی و نیاز اصلی مردم در تامین گوشت مورد نیاز، نسب به سودآوری و کمک به توسعه اقتصادی دامدار و جامعه، به سرمایه کمتری نسبت به بسیاری از شغل‌های تولیدی نیاز دارد.

امروزه در کشورهای پیشرفته صنعتی، با استفاده از توسعه زیرساخت‌ها از تجهیزات مدرن در زمینه توسعه دامداری استفاده می‌شود و زمینه توسعه اقتصادی به واسطه این صنعت مهم فراهم شده است، فلذا پتانسیل این روستای مهم در ایلام نباید به فراموشی سپرده شود. توجه به رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی این روستا توسط مسوولین استانی، می تواند به جذب سرمایه و حتی سرمایه گذاران غیربومی در جهت افزایش تولید محصولات دامی، تاثیر گذار باشد. 

خلاصه بگویم، نمی‌شود از دل این روستا رد شد و کباب را نادیده گرفت !

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول