اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

اجرای قانون صلاحیت حرفه‌ای تنها امکان پیوند صنعت و دانشگاه است

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد که اجرای قانون صلاحیت حرفه‌ای تنها امکان پیوند صنعت و دانشگاه است.

اجرای قانون صلاحیت حرفه‌ای تنها امکان پیوند صنعت و دانشگاه است

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه صنعت و دانشگاه یکی از موضوعات مهم در آموزش عالی است، گفت: شاید الان دقیقاً نتوانیم بگوییم که ارتباط بین صنعت و دانشگاه برقرار نیست، در سال‌های گذشته این موضوع به نحو بهتری پیگیری و برقرار شده است.

وی افزود: فارغ‌التحصیلان زیادی داریم که رشته تحصیلی آنها با نیاز بازار تناسب ندارد و در حال حاضر در ضعف بین صنعت و دانشگاه‌، بحث آمار فارغ‌التحصیلان بیکار را داریم.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطرنشان کرد: تصور بسیاری از دانشگاه‌ها این است که صرفاً مأموریت‌شان آموزش است و نیروی کیفی آموزش می‌دهند و این بازار و صنعت است که نمی‌تواند از این نیرو استفاده کند.

خسرویان یادآور شد: صنعت به این قضیه اینگونه نگاه می‌کند که نیروهایی که از دانشگاه‌ فارغ‌التحصیل می‌شوند آمادگی لازم برای حضور در صنعت را ندارند و به نوعی نمی‌توانند نیاز صنعت را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه باید در دنیا منطق بازار را بپذیریم، گفت: باید نیاز بازار را بررسی و نیروی کار را برای بازار و جامعه آماده کنیم. انتظار داریم با مهارت و شایستگی‌هایی که یک دانشجو در دانشگاه بدست می‌آورد، بتواند خودش را در بازار جایابی و پیدا کند؛ بنابراین اگر دانشگاه‌ها این اصل را بپذیرند، نباید به دانشگاهی نگاه کنیم که صرفا مسائل علمی را به صورت انتزاعی دنبال می‌کند.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای افزود: دانشگاه‌ها باید کاملاً نسبت به تربیت فارغ‌التحصیلان مأموریت‌گرا باشند و نیاز بازار را شناسایی و به تناسب آن برنامه‌ها و استراتژ‌ی‌هایی را تدوین کنند که در همه سطوح چه در زیرساخت‌ها و چه در آمایش‌ رشته‌ها، سرفصل‌های درسی، آمایش تجهیزات و جذب نیروی انسانی مورد نیاز آموزش باشد.

خسرویان اضافه کرد: دانشگاه‌ها باید به دنبال فرصت‌هایی باشند که در بازارها و صنعت امروز و آینده وجود دارد و خودشان را به سمت این ترندها حرکت دهند. 

وی گفت: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که می‌تواند ارتباط بین صنعت و دانشگاه را جدی‌تر کند قانون صلاحیت حرفه‌ای است که در دولت تصویب و ابلاغ شده و تا زمانی که شوراهای کار، وزارت عطف، اشتغال و مهارت همکاری نزدیک با هم نداشته باشند ما کماکان در منطق حکمرانی خلا داریم و می‌بینیم که ارتباط صنعت و دانشگاه برقرار نمی‌شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول