اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان در دیدار همتای ارمنی: با هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه مخالفیم

وزیر امور خارجه در دیدار همتای ارمنستانی با بیان اینکه روابط خوب بین ایران و ارمنستان به ضرر هیچ کشوری نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه است.

امیرعبداللهیان در دیدار همتای ارمنی: با هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه مخالفیم

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) هشتم اسفند ماه با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ژنو با وی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار روابط با ارمنستان را تاریخی و عمیق و در راستای منافع همه منطقه خواند و با اشاره به دیدار بسیار خوب و مهم مقامات عالی‌رتبه دو کشور در تهران و توافقات انجام شده، افزود: خوشبختانه ما در مسیر اجرای نقشه راه دو کشور برای گسترش روابط دوجانبه حرکت می‌کنیم.

وی بر ضرورت افزایش تلاش‌های مشترک بین ایران و ارمنستان برای تحقق توافق روسای دو کشور به منظور افزایش مبادلات تجاری فیمابین، تأکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات قفقاز جنوبی نیز ضمن تأکید بر حمایت ایران از صلح، ثبات و امنیت در منطقه، موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پایداری مرزهای بین‌المللی و عدم تغییرات ژئوپلیتیکی در مرزهای مشترک کشورها را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما این موضع خود را صراحتا اعلام کرده و به اطلاع طرف‌های مختلف رسانده‌ایم. 

* روابط خوب بین ایران و ارمنستان به ضرر هیچ کشوری نیست

وی همچنین افزود: بارها تأکید کرده‌ایم که روابط خوب بین ایران و ارمنستان به ضرر هیچ کشوری نیست. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که از توسعه روابط بین همه کشورهای منطقه قفقاز حمایت می‌کنیم، یادآور شد: ولی سیاست اصولی ما مخالفت با هرگونه تغییر در ژئوپولتیک منطقه است.

امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت: پتانسیل‌های بالایی در دو کشور برای توسعه روابط به ویژه در حوزه اقتصادی، وجود دارد. 

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان همچنین از حضور مثبت و موثر همسر نخست وزیر ارمنستان در اجلاس بانوان تاثیرگذار در تهران تشکر کرد و با اشاره به ایجاد دبیرخانه این کنفرانس در تهران، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اعلام آمادگی ارمنستان برای میزبانی دومین‌ نشست، این کنفرانس به خوبی برگزار شود و افزود: طرف ایرانی آماده کمک و حمایت از برگزاری موفقیت آمیز این کنفرانس است. 

ظرفیت‌های خوب همکاری مشترک در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا و همکاری‌های ترانزیتی از دیگر موضوعاتی بود که امیرعبداللهیان در این دیدار به آن اشاره کرد و بر ضرورت اجرای توافقات حاصله در آخرین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تأکید کرد. 

* ارمنستان بر ضرورت تقویت روابط با ایران تأکید دارد

«آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدارش با همتای ایرانی و نیز گفت‌وگوهای قبلی با امیرعبداللهیان در تهران و همچنین ایروان به دیدار و توافقات بسیار خوب بین مقامات عالیه دو کشور در تهران و همچنین حضور و مشارکت همسر نخست وزیر کشورش در اجلاس بانوان تاثیرگذار در تهران اشاره و از روند توسعه مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها استقبال کرد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای سطح بالای بسیار خوبی بین مقامات دو کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از سیاست ایران مبنی بر احترام به حاکمیت کشورهای منطقه و عدم تغییر در ژئوپلوتیک منطقه، خرسند هستیم. 

وی افزود: ما به اهمیت گفت‌وگو و همکاری عالی با ایران باور داریم.

میرزویان همچنین ضمن ابراز خرسندی از گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان، افزود: ارمنستان بر ضرورت تقویت روابط با ایران تأکید دارد و از این روند استقبال می‌کند. 

وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین طرف ایرانی را در جریان آخرین تحولات مرتبط با وضعیت قفقاز جنوبی قرار داد و از همکاری در زمینه‌های ترانزیت بین دو کشور و به صورت چندجانبه حمایت کرد.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین تلاش مشترک برای تحقق توافقات روسای دو کشور برای ارتقای حجم تبادل تجارت دوجانبه را مهم توصیف کرد و گفت که کشورش از تقویت همکاری‌های تجار و شرکت‌های دو کشور حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه، همکاری‌های دو کشور در این زمینه را سازنده و به نفع منطقه توصیف کرد.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان بامداد امروز (دوشنبه) برای شرکت در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای وارد ژنو شد. وی همچنین قرار است با تعدادی دیگر از مقامات حاضر در این نشست‌ها دیدار و گفت‌وگو کند.  

به گزارش فارس، وزرای خارجه ایران و ارمنستان اواخر مهر ماه سالجاری در ایروان با یکدیگر دیدار کرده بودند. بر این اساس، پنجشنبه ۲۸ مهر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت رسمی «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی و برای نخستین بار پس از تصدی این سمت راهی ایروان شد و با همتای خود و دیگر مقامات ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. 

میرزویان یک سال پیش در مهرماه ۱۴۰۰ و یک ماه بعد از انتصاب امیرعبداللهیان به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرده بود. دو وزیر همچنین در مهر ماه سال جاری در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول