اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

تعبیر دادستان کشور از سختی کار قضات/ همه خواستار عدالت‌اند و انتظار پیروزی در دادگاه را دارند

دادستان کل کشور با بیان اینکه انتظار همگان از دستگاه قضایی اجرای عدالت است، گفت: همه تلاش می‌کنند هنگامی که قدم به دادسرا و دادگاه می‌گذارند، با دست پر خارج شوند و این کار دستگاه قضا را سخت‌تر می‌کند.

تعبیر دادستان کشور از سختی کار قضات/ همه خواستار عدالت‌اند و انتظار پیروزی در دادگاه را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، محمد جعفر منتظری صبح امروز در جریان دیدار قضات و کارکنان دادگستری شهرستان ساوه، سفر مسئولان قضایی به استان‌ها را جهت بررسی دقیق و میدانی مسائل و مشکلات دانست و اظهار کرد: با حضور در سفرها میدانی می‌توانیم شاهد مشکلات و نقص‌های احتمالی باشیم تا در تصمیم‌گیری‌ها به خوبی اقدام شود و بر نقاط قوت بیفزاییم و با برنامه‌ریزی دقیق نقاط ضعف را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه کارکنان و قضات دادگستری در جایگاه خطیری هستند گفت: دستگاه قضایی وظیفه سنگینی بر عهده دارد و قضات و کارکنان آن از منظر عامه و قوانین جاری در کشور، مسئولیت‌های خطیری را بر عهده دارند که وقتی بتوان در احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت و حمایت از مظلوم و برخورد با ستمکار و ظالم قدمی بردارند، ارزش فراوانی دارد.

دادستان کل کشور گفت: برای انتخاب قاضی هم در شرع اسلام و هم قانون شرایط ویژه‌ای تعریف شده که این نشان‌دهنده آن است که مسئولیتی که متوجه قاضی است بسیار سنگین بوده که در هر کشوری، جایگاه قاضی بسیار خطیر است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای عدالت، کار سنگینی است گفت: انتظار همگان از دستگاه قضایی اجرای عدالت است که برای این مهم، یکی از خطراتی که سر راه افراد است این است که هرکسی تلاش می‌کند وقتی قدم به دادسرا و دادگاه گذاشت، با دست پر خارج شود و همین موضوع کار دستگاه قضا را سخت تر می‌کند.

رئیس دادگستری شهرستان ساوه نیز در این جلسه با  اشاره به فعالیت مشتمل بر ۴۵ شعبه فعال در بخش‌های مختلف در دادگستری و ۵ شعبه در دادسرا گفت: در دادگستری شهرستان ساوه ۳۲ قاضی در حال قضاوت هستند و ۶۹ نیروی اداری در بخش‌های مختلف مشغول خدمت به مردم هستند که از لحاظ قضایی ۷۷ درصد، از لحاظ دادگاه ۵۷ درصد و از لحاظ نیروی اداری ۵۰ درصد چارت سازمانی تکمیل است که لازم است در این خصوص اقداماتی برای حل مشکل نیروی انسانی در نظر گرفته شود.

ابوالحسن شریفی ورودی پرونده ماهانه در شعب حقوقی را بیش از ۲۰۰ پرونده در هر شعبه دانست و گفت: در مجموع در شعب حقوقی ساوه ماهانه ۲۵۰۰ پرونده و در بحث کیفری ۱۱۰۰ پرونده وارده داریم اما با استفاده از ظرفیت شورای حل اختلاف، پرونده‌های مشمول ماده ۱۱ برای حل و فصل به آنجا ارجاع می‌شود.

وی اضافه کرد: دادگستری ساوه با توجه به استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور در این شهرستان، تلاش‌های زیادی را برای حل مشکلات صنایع انجام داده است که در این راستا جلسات اقتصادی مقاومتی انجام و طی مدت اخیر سیزده مصوبه داشته است که با همکاری‌های انجام شده تقریباً اجرایی شده است. 

شریفی با اشاره به فعالیت شعبه ویژه حل اختلاف صنعتی در شهر صنعتی کاوه گفت: با ایجاد این شعبه مشکلات قضایی و حقوقی واحد‌های تولیدی ابتدا در آن شعبه که متشکل از صاحبان صنایع است مطرح و تلاش می‌شود پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شود.

وی با اشاره به ورود بیش از ۶۰ پرونده به این شعبه در ماه خاطرنشان کرد: با ایجاد این شعبه ورودی پرونده‌های صنعتی به شعب ساوه کاهش یافته است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شده است.

به گفته این مقام قضایی کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، استفاده از ظرفیت خیرین برای آزادسازی زندانیان غیر عمد، توجه جدی به حقوق عامه و ... از دیگر اقدامات دادگستری شهرستان ساوه است.

دادستان شهرستان ساوه نیز در این جلسه با اشاره به ویژگی‌ها و چالش‌های خاص شهرستان با توجه به موقعیت آن گفت: یکی از موضوعات و چالش‌های موجود موضوعات زیست‌محیطی، مشکلات کارگری، استفاده از منابع آب و کمبود شدید منابع آب است که دستورانی صادر کردیم که تا قبل از عید ۵۰ چاه غیرمجاز مسدود خواهد شد که ۷۳ میلیون مترمکعب در سال کسب آب داریم که در استان رتبه نخست را داریم.

محمود رضا سازنده افزود: علیرغم صنعتی بودن شهرستان ساوه و کاهش معضل بیکاری در این شهرستان، چالش‌هایی نیز وجود دارد که باید رفع شود.

به گفته وی مشکلات مردم در مسکن ملی ساوه نیز نیازمند اقدامات لازم است تا حدود ۲ هزار خانواری که برای خانه‌دار شدن در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند به‌زودی صاحب‌خانه شوند.

گفتنی است دادستان کل کشور در جریان حضور در دادسرای ساوه به‌صورت چهره به چهره با برخی مراجعین به گفتگو پرداخت و مشکلات آنان را بررسی کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول