به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، یعقوب علی نظری اظهار کرد: در راستای یکپارچهسازی مدیریت مرزی در دوغارون، حکم فرماندار تایباد بر این مهم استوار بوده تا بتواند همه بخشها و دستگاههای اجرایی مرتبط را هماهنگ کند و فرماندار تایباد بهعنوان نماینده استاندار در مرز دوغارون مسئول اعمال مدیریت واحد مرزی است.
وی بابیان اینکه مشکلات مربوط به منطقه مرزی خراسان رضوی مرحلهبهمرحله در حال رفع شدن است ادامه داد: عملیات اجرایی طرح جامع دوغارون در دهه فجر آغازشده است و در این راستا باید اقداماتی در گمرک، مرزبانی و بازارچه مرزی انجام گیرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: همه مباحث مربوط به مرز بهصورت ویژه و دقیق در حال بررسی است و حل برخی از مشکلات مرزی در خراسان رضوی نیاز به زمان دارد گر چه بخش دیگری از مشکلات را هم میتوان در کوتاهمدت حل کرد.
نظری افزود: برای رفع دغدغه تشکلهای بخش خصوصی در مورد تردد کامیونها در مرزهای سرخس، لطفآباد و دوغارون لازم است یک هیئت تدبیر متشکل از نمایندگان بخش حاکمیتی و خصوصی شکل گیرد و مسائل هر یک از مرزها را بهصورت جداگانه بررسی و درباره آنها تدبیر کند تا مسائل بهسرعت در این بخش حل شود.
وی اضافه کرد: هماکنون ورود و خروج کامیونها در مرزهای استان خراسان رضوی به روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه رسیده است و مشکلات جزئی مرزها و تردد کامیونها در هیئت تدبیر مزبور قابلپیگیری و حل شدن است.
استاندار خراسان رضوی گفت: رویکرد کلی در خراسان رضوی روانسازی و تسهیل در امور اقتصادی است و نظارت بر عملیاتها در مرز باید حین اجرا انجام گیرد و یک هسته مرکزی در قالب هیئت تدبیر میتواند همه بررسیهای مرزی را انجام دهد اما باید سازوکار آن تعیین شود.
وجود ناهماهنگی و نارسایی موجب توقف چندروزه ناوگان ترانزیتی بود
مسئول دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: چهار تشکل خراسان رضوی شامل کانون کارآفرینان استان، کمیسیون حملونقل و ترافیک، اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه کارگزاران گمرکی استان مشکلات بخش مرز را جمعبندی و به این دبیرخانه اعلام کردند.
علیاکبر لبافی وجود یک سری ناهماهنگیها و نارساییها در مرزهای شرقی کشور (دوغارون، سرخس و لطفآباد) را موجب توقف چندروزه ناوگان ترانزیتی خودروهای سنگین اعلام کرد که شامل موازی کاری دستگاههای اجرایی در مرز، عدم یکپارچهسازی مدیریت مرزی بهعنوان یک اصل در استان، معطل ماندن طرح جامع پایانه مرزی دوغارون، کمبود نیروی انسانی، عملیاتی نشدن سامانه نوبتدهی، عدم تفکیک محدوده و عملیات تجاری از محدوده مسافری، عدم ابلاغ ضوابط حمل یکسره ناوگان، ساعت محدود فعالیت دروازه مرزی ۲ کشور ایران و ترکمنستان، جانمایی نشدن دقیق دستگاه آشکارساز(ایکس- ری) و فرآیند کنترل سوختی در مرز دوغارون میشود.
خواب کامیونها در مرزهای خراسان رضوی کاهش یافته است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: توقف کامیونها در مرز به سبب کندی تشریفات گمرکی و گذراندن سایر موارد نیست، بلکه کامیونهایی که بار آنها تکمیلنشده یا قصد قاچاق سوخت دارند نیز در مرز متوقف میشوند.
ابوالفضل چمندی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده از بهمنماه گذشته تاکنون خواب کامیونها در مرزهای استان بسیار کاهشیافته و تقریباً به صفر رسیده است و از سوی دیگر بعد از ۲۳ سال عملیات اجرایی در بازارچه مرزی دوغارون نیز آغازشده است و کندی در اجرای عملیات وجود ندارد.
وی اضافه کرد: با توجه به خواسته تشکلهای بخش خصوصی خراسان رضوی، پیشنهاد میشود که هر یک از آنها نمایندهای را در مرزهای استان مستقر کنند تا ناظر بر انجام کارها باشند و موارد را رصد کنند، بهطور طبیعی اختلال در ورود و خروج کامیونها از مرز به وجود میآید اما تلاش شده است که این اختلالات بهسرعت برطرف شود.
چمندی ادامه داد: در راستای اقدامات انجامگرفته، تقریباً از ابتدای سال جاری تاکنون تردد ناوگان حملونقل جادهای در سرخس نسبت به گذشته ۱۰ برابر افزایشیافته است و اگر مشکلاتی در مرزها وجود داشت نباید چنین افزایشی در تردد کامیونها به وجود میآمد.
اصلاح فضای داخلی مرز لطف آباد برای افزایش تردد کامیونی
ناظر گمرک خراسان رضوی نیز گفت: از دیماه امسال تقریباً خواب کامیونها در مرزهای استان از بین رفته است و توقفی وجود ندارد و بررسی همهجانبهای در مرزهای استان انجام گرفت و نیروی انسانی گمرک ساماندهی شد و این موضوع باعث افزایش تردد کامیونها بهویژه در مرز سرخس شد.
جواد جعفری افزود: اجرای طرح جامع دوغارون با همکاری اداره کل حملونقل و پایانههای خراسان رضوی در این منطقه آغازشده است و فضای داخلی مرز لطفآباد نیز در حال اصلاح است تا تردد کامیونها افزایش یابد.
وی اضافه کرد: ترکمنستان اعلام کرده است که ارائه خدمات گمرکی دریکی از مرزهای استان خراسان رضوی با آن کشور میتواند ۲۴ ساعته شود و سازمانهای مربوطه کشوری در این زمینه پیگیر هستند.
ضرورت استقرار ایستگاه شرکت نفت در ورودی مرز دوغارون
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هرچند روانسازی تردد کامیونها در مرزهای استان انجامگرفته است اما ورود و خروج کامیونها در مرز دوغارون از ۴۰۰ کامیون در روز بیشتر نمیشود درحالیکه با برخی اقدامات جزئی میتوان تردد را افزایش داد.
محمود امتی افزود: ایستگاه شرکت نفت در منتهیالیه خروجی مرز دوغارون قرارگرفته و اگر تعداد کامیونها از یک حدی بیشتر شود دیگر شرکت نفت توان کنترل آنها را نخواهد داشت پس بهتر است برای ساماندهی وضعیت سوخت و افزایش تردد کامیونها، شرکت نفت در ورودی مرز دوغارون و قبل از گمرک جانمایی شود.
پایان پیام/