اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

مهرگان: فیلم 100ثانیه‌ای جهان‌بینی سازنده را روشن می‌کند

کارگردان سریال آقای قاضی و عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم 100 از تاثیر این جشنواره در دیده شدن حرف‌های کوچک با بسامد بیشتر به عنوان مهمترین ویژگی آن یاد کرد.

مهرگان: فیلم 100ثانیه‌ای جهان‌بینی سازنده را روشن می‌کند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، سجاد مهرگان کارگردان و پژوهشگر سینما درباره سطح آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره با بیان این نکته که تعداد آثار و تنوع کشورهایی که به جشنواره فیلم فرستاده بودند برای من حائز اهمیت بود، گفت: جشنواره‌ فیلم 100 جشنواره تازه‌واردها به عرصه‌ سینماست و به نوعی تجربه‌اندوزی محسوب می‌شود. بنابراین هرکسی از هرجای دنیا بر اساس توانایی‌ها و استعداد و امکاناتی که داشته است، سعی‌ کرده اثری به این جشنواره بفرستد. در میان این آثار، اثر خوب هم داشتیم و البته اثر متوسط و بد هم دیدیم. در کل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم100 برای من امیدوارکننده بود.

مهرگان در ادامه معیارهای خود برای انتخاب فیلم‌ها در بخش‌های مسابقه و اکران جشنواره فیلم 100 را اینطور بیان کرد: من فکر می‌کنم فیلم 100ثانیه‌ای شبیه به یک هایکو یا یک جوک است. چیزی که خیلی مهم است این است که جهان‌بینی سازنده برای ما مشخص شود و اینکه جهان‌بینی خیلی پیچیده‌ای نداشته باشد. یعنی در 100ثانیه تو بتوانی جهان‌بینی منحصر به فرد خودت را توضیح بدهی.

عضو هیات انتخاب بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم 100 در ادامه افزود: کارگردان اثر 100ثانیه‌ای باید توانایی این را داشته باشد که با ابزارهای غافلگیری که در سینما وجود دارد و با ابزارهایی مثل تضاد و بزرگ‌نمایی که در درام وجود دارد سعی کند، لحظه‌ ماندگاری را در 100ثانیه خلق کند و اثرش را به یک اثر ماندگار تبدیل کند. یعنی غافلگیری، تضاد و اغراق و در نهایت تکنیکی باشد که به یک «آن» برسد و مخاطب را به یک «آهان» برساند؛ این خیلی مهم است. نکته‌ بعدی این است که کارگردان با ابزارهای سینمایی که در تصویر، دکوپاژ، رنگ و نور دارد توانسته باشد حرفش را به خوبی در جهان اثر به مخاطب منتقل کند.

مهرگان تاکید کرد: علاوه بر این معیارهای اساسی، من به کشور سازنده‌ هر اثر هم توجه کرده‌ام؛ یعنی معضلاتی که در آن کشور وجود دارد و اینکه اثر با توجه به زمینه‌های سیاسی و اجتماعی آن کشور، حرفی برای گفتن دارد یا نه، خیلی برای من مهم بود.

سجاد مهرگان کارگردان تلویزیون در ادامه با بیان این نکته که در جشنواره بیشتر از فیلم «سینما» اهمیت دارد گفت: جشنواره محل عرضه‌ سینماست و نه محل عرضه‌ فیلم. شما می‌توانید فیلم‌تان را در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌ها ارائه بدهید ولی در جشنواره باید حرف نویی داشته باشید. این حرف نو برای من خیلی مهم بوده‌است.

مهرگان افزود: در کنار حرف نو به این هم توجه شده ‌است که سازندگان جوان هستند و تازه‌کار و شاید در بیان سینمایی خود لکنت زبانی داشته باشند. خیلی وقت‌ها این لکنت زبانی را در نظر نگرفته‌ام و به سازنده به عنوان یک استعداد نگاه کرده‌ام که می‌تواند کشف شود.

عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم 100 در پایان با بیان این نکته که فیلم‌های 100ثانیه‌ای یک جهان‌بینی رباعی‌طور و دوبیتی‌گونه دارند گفت: ساخت این‌گونه فیلم‌ها و حضور در جشنواره فیلم 100 برای طبع‌آزمایی محل بسیار خوبی است. ما خیلی از حرف‌ها را داریم که در 100ثانیه جا می‌شوند و لازم نیست برایشان فیلم بسازیم. سیدحسن حسینی جمله‌ای دارد که می‌گوید: «به قدری که شاعری حرف بزن.» درحقیقت تو به اندازه‌ حرفت، در 100ثانیه فیلم می‌توانی جهانت را بسازی، لازم نیست برای یک حرف کوچک، فیلم سینمایی یا سریال بسازی. من فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی جشنواره و فیلم‌های 100ثانیه این است که می‌تواند کمک کند، حرف‌های کوچک ما با بسامد بیشتری دیده شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول