اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

تأمین زمین برای 30 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن/ هزینه سنگین ساخت و ساز،‌ چالش جدی متقاضیان مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اولین و عمده‌ترین مشکل تامین منابع مالی است چرا که این موضوع در توان اغلب متقاضیان نیست تا هزینه بالای ساخت را آن هم با این گرانی مصالح و... تامین کنند پس باید بانک‌ها همکاری بیشتری با متقاضیان تسهیلات مسکن داشته باشند؛ اغلب متقاضیان حتی در تامین همان آورده اولیه نیز مانده‌اند.

تأمین زمین برای 30 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن/ هزینه سنگین ساخت و ساز،‌ چالش جدی متقاضیان مسکن

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ مطالبات و سوالات مردم در زمینه ساخت مسکن ملی در شهرستان‌های خراسان جنوبی؛ وضعیت ساخت و ساز در نقاط مختلف به ویژه بافت فرسوده و مسائلی از این دست زمینه‌ای شد برای مصاحبه با وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی که در زیر می‌خوانید.

فارس:  مسکن ملی خراسان جنوبی در چه وضعیتی است؟

داعی: ۹۱ هزار و ۷۶۰ نفر در خراسان جنوبی برای بهره‌مندی از نهضت ملی مسکن ملی ثبت نام کردند که از این تعداد ۲۷ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. برای اینکه اجحافی در حق هیچ متقاضی روا داشته نشود پرونده تک تک متقاضیان بررسی و برای ۳۰ هزار نفر هم زمین تامین شده است.

سهم خراسان جنوبی در نهضت ملی مسکن ۴۰ هزار واحد است که ۲۲ هزار واحد سهم مسکن شهری و ۱۸ هزار واحد سهم مسکن روستایی است که از سهمیه مسکن شهری حدود ۲۱ هزار واحد وارد مرحله اجرا شده یعنی یا در مرحله فنداسیون، سفت‌کاری و... است.

از ۳۱ شهر خراسان جنوبی فقط در شهر بیرجند به واسطه کمبود زمین احداث واحدهای مسکن ملی به صورت چند طبقه است ولی در بقیه شهرها به صورت ویلایی احداث می شود. این تصمیم نیز به واسطه شرایط اقلیمی، فرهنگ و اعتقادات مردم این استان گرفته شد تا قبل از این شهر قاین نیز به خاطر این که راه و شهرسازی زمین مورد نیاز برای احداث واحد مسکن ملی را نداشت قرار بود در این شهر نیز واحدهای مسکن ملی به صورت چند طبقه باشد اما بعد از تامین زمین این شهر نیز در فهرست شهرهای ساخت مسکن ویلایی قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از مردم قاین خواست سه ماه صبر کنند تا زمین مورد نیاز برای احداث مسکن ملی به صورت ویلایی فراهم شود بعد از این مهلت و خریداری زمین از بخش خصوصی این امکان در شهر قاین نیز فراهم شد.

احداث مسکن، موضوعی فرابخشی

احداث مسکن موضوعی فرابخشی به حساب می آید و برای این که بخواهد به سرانجامی برسد علاوه بر تسهیل روند کار توسط اداره کل راه و شهرسازی لازم دستگاه‌های دیگر مانند بانک، شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، شهرداری‌ها و... هم پای کار باشند تا روند احداث این بناها تسهیل شود.

فارس: در حال حاضر بزرگترین مشکلی که متقاضیان اجرای طرح مسکن ملی با آن مواجه هستند چیست؟

داعی: اولین و عمده‌ترین مشکل تامین منابع مالی است چرا که این موضوع در توان اغلب متقاضیان نیست تا هزینه بالای ساخت را آن هم با این گرانی مصالح و... تامین کنند پس باید بانک‌ها همکاری بیشتری با متقاضیان تسهیلات مسکن داشته باشند؛ حتی اغلب متقاضیان حتی در تامین همان آورده اولیه نیز مانده‌اند.

حتی من که مدیرکل راه و شهرسازی هستم با این حقوقی که می‌گیرم نمی‌توانم هزینه‌های سنگین ساخت این واحدها را به ویژه در این اوضاع و احوال تامین کنم چه برسد به افرادی که حتی درآمد بالایی ندارند و بی سرپناه هم هستند!

از طرف دیگر باید تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با متقاضیان همکاری کنند چرا که اگر این هم‌افزایی و همدلی نباشد نمی‌توان راه به جایی برد.

پیشنهاد افزایش تسهیلات با کارمزد پایین

به همین دلیل افزایش میزان تسهیلات آن هم با کارمزد پایین پیشنهاد شده است به ویژه در همین جلسه چند روز اخیری که استانداران کشور با وزیر کشور و راه و شهرسازی داشتند خواسته آنها از وزرا این بود که مبلغ تسهیلات افزایش یابد تا آورده مردم برای ساخت کمتر و کمی از سنگینی بار احداث کاسته شود. تسهیلاتی که اکنون متقاضیان ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن دریافت می‌کنند شاید ۳۰ درصد قیمت تمام شده باشد و این مبلغ به هیچ وجه جوابگوی هزینه‌های سنگین ساخت و ساز نیست.

چون تسهیلات ساخت مسکن مرحله به مرحله و با توجه به پیشرفت کار پرداخت می‌شود اگر مبلغ آن افزایش یابد به هیچ وجه انحرافی را در آن رخ نمی‌دهد. مهم ترین و اصلی ترین اولویت همین به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن است.

فارس: با شرایطی که توضیح دادید می‌شود همچنان این طور عنوان کرد که اولویت راه و شهرسازی خراسان جنوبی ساخت مسکن ملی است؟ 

داعی: به طور حتم بله؛ معتقدم مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت به سرانجام رساندن نهضت ملی مسکن است. اما باید توجه داشته باشید راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند چراکه چندین وزراتخانه با این موضوع مرتبط هستند و اگر پای کار نباشند نمی‌توان کار را پیش برد. برای تسهیل روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن فقط تامین زمین با راه و شهرسازی است و کارهای مربوط هم با نظام مهندسی؛ اما بقیه نیازهای ساخت این واحدها به بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت آب و برق و... برمی‌گردد پس باید همه پای کار باشند تا روند ساخت هم تسهیل شود.

فارس: در مورد افزایش نرخ تسهیلات پیگیری‌ شده است؟ اگر بله نتیجه آن را هم می‌فرمایید؟

داعی: قبل از پاسخ به این سوال لازم است به این موضوع اشاره کنم که پیش از این کارمزد تسهیلات بانکی ۱۸ درصد بود و متقاضیانی که کار را شروع کردند ۳۵۰ میلیون تومان وام خود را هم با همین کارمزد دریافت کرده‌اند اما حالا که دفترچه‌های پرداخت اقساط را گرفته‌اند باید ۲۳ درصد سود بپردازند که داد همه آنها درآمده است.

کارمزد ۲۳ درصد را هم رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که بلافاصله بعد از این اعلام استاندار خراسان جنوبی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشت و درخواست کاهش کارمزد تسهیلات بانکی برای ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را کرد. این مشکل هم مربوط به خراسان جنوبی نیست و به مرکز برمی‌گردد.

بسته تشویقی خارق‌العاده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد

فارس: به تازگی بسته تشویقی برای بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ شده است در مورد مزیت این بسته لطفاً اطلاعات بیشتری ارائه کنید.

داعی: بله حتما! این بسته تشویقی از نظر من خارق‌العاده‌ است به شرط اینکه ساکنان بافت‌های فرسوده از تسهیلاتی که برای آن ها در این بسته در نظر گرفته شده بهره ببرند. ۹ شهر در خراسان جنوبی دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است که شامل ۶۰ محله می‌شود؛ این واحدها باید بازسازی شود چراکه اغلب کوچه‌های آن به قدری تنگ و باریک است که اگر خدای ناکرده حادثه‌ای مانند آتش‌سوزی در این محلات رخ دهد خودروی آتش‌نشانی نمی‌تواند برای کمک به این نقاط برود. وای به روزی که زلزله‌ای رخ دهد که نمی‌توان تصور کرد چه بر سر ساکنان این مناطق خواهد آمد؟

در حال حاضر شرایط برای بازسازی بافت‌های فرسوده مهیاست فقط کافیست ساکنان این مناطق همتی کنند.

گزینه‌های تامین منابع مالی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی

فارس: از آن جا که یکی از نیازهای خراسان جنوبی احداث خط ریلی است، بفرمایید کلان‌پروژه راه‌آهن استان به کجا رسید؟

داعی: همه می‌دانند برای تامین منابع مالی این ابرپروژه حیاتی و زیرساختی در خراسان جنوبی تلاش‌های بسیاری شده و با تشکیل کنسرسیوم بانکی و تامین منابع از سوی صندوق توسعه ملی مشکل منابع آن حل شده است.

در مراحل پایان کار که همه بانک‌ها پای کار آمدند صندوق توسعه ملی از بانک‌ها درخواست تضمین کرد و آنها هم همین درخواست را از صندوق کردند که این تضمین را باید سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به آنها دهد اما این سازمان زیر بار نمی‌رود. این مشکل حقوقی به معاون اول رئیس جمهور، دفتر رئیس جمهور و... منتقل شده و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم سران سه قوه برای آن تصمیم‌گیری کنند. 

لازم به یادآوری است که قطعه ۱۶ پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در دست اجراست و پولی که از صندوق توسعه ملی برای این منظور تخصیص یافته مازاد آن است. البته مسیر دیگری هم برای تامین منابع مالی این ابرپروژه زیرساختی دنبال می‌شود که استفاده از تهاتر نفت است که اگر منابع صندوق توسعه ملی به سرانجام نرسد از این محل منابع آن تامین شود.

احصا پرترددترین و پرترافیک‌ترین محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی

فارس: ساخت و ساز در شریان‌های مواصلاتی خراسان جنوبی در چه مرحله‌ای است؟

داعی: بنده روزی که مسئولیت راه و شهرسازی را گرفتم متوجه شدم نیازهای استان نامحدود و اعتبارات آن محدود است به همین سبب اقدام به احصا و شناسایی محورهای پرترافیک برای ارتقا و دوبانده‌سازی کردم که مشخص شد محور سربیشه تا آرین‌شهر پرترددترین نقاط جاده‌ای خراسان جنوبی است. اولویت هم روی این نقاط احصا شده پرتردد گذاشته شد و ۱۰۰ کیلومتر شریان مواصلاتی در همین دولت سیزدهم در استان احداث شد.

فارس: سوالم آخر اینکه یکی از گلایه‌های مردم این است که ساخت و سازهای جاده‌ای چندان مطلوب نیست و بعد از رفتن زیر بار ترافیک آسفالت آن خراب می‌شود، نظر شما چیست؟

داعی: کیفیت کار خط قرمز ما در اجرای پروژه های جاده‌ای است و برای این که صحت کار تایید شود ابتدا قطعات احداث شده به طور موقت زیر بار ترافیک می رود و اگر تایید شد بعد پول پیمانکار پرداخت می‌شود.

فارس: از وقتی که در اختیار گذاشتید سپاسگزارم اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

داعی: من هم از شما ممنونم، امیدوارم با این مصاحبه توانسته باشم به بخشی از سوالات مردم پاسخ دهم.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول