اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان جنوبی تشنه و هدر رفت آب در 600 کیلومتر از شبکه های فرسوده: چاه های کم بازده از رده خارج شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور جلوگیری از هدررفت منابع آبی استان باید بیش از 600 کیلومتر از شبکه انتقال آب استان نوسازی شود.

خراسان جنوبی تشنه و هدر رفت آب در 600 کیلومتر از شبکه های فرسوده: چاه های کم بازده از رده خارج شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، امروز در شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان که با حضور دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی کشور برگزار شد، بر ضرورت حفظ منابع آبی و آبخوان ها برای نسل آینده تأکید کرد و اظهارداشت: آب‌های موجود در آبخوان‌ها باید ذخیره شوند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

به گفته وی؛ ضربه به آبخوان‌ها تبعات منفی دارد لذا نباید با بی‌تدبیری آیندگان را دچار مشکل کنیم.

وی با اشاره به اینکه اجازه برداشت آب از منابع زیر زمینی در دو دهه قبل سبب بروز مشکلات فعلی شده، اظهار داشت: باید به دنبال راهکارهایی برای حفظ منابع موجود باشیم زیرا خراسان جنوبی به طور فوق‌العاده ای درگیر مسئله کم‌آبی است لذا سند سازگاری با کم‌آبی به عنوان یک ضرورت باید اجرایی شود.

وظیفه شواری حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی

معاون عمرانی استاندار گفت: وظیفه ما درشورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی، تنظیم ساز و کارهای مناسب و  نیز ایجاد هم افزایی در راستای اتخاذ تصمیمات منطقی در حوزه مدیریت مصرف آب است تا پایداری نسبی در منابع آبی استان صورت پذیرد.

عباس زاده با بیان اینکه استفاده از قنات در استان های کویری یکی از روش های مبارزه با کم آبی بوده، گفت: عادی انگاری در این خصوص موجب شد تا قنات که عمری در تأمین نیازهای آبی مردم مناطق کویری نقش آفرین بود ،کمرنگ شود.

وی تأکید کرد: امروز باید در کنار سایر منابع آبی، در راستای احیای قنوات به عنوان میراث ماندگار تمدن بشری گام برداریم.

معاون استاندار به اقدامات صورت گرفته در راستای تأمین آب مورد نیاز  بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: احیا و مرمت قنوات، ساخت 2۲۰ سازه آبخیزداری، تلاش جهاد کشاورزی در حوزه آبیاری قطره ای و... از جمله این اقدامات است.

عباس زاده با اشاره به سهم ویژه و بالای حوزه کشاورزی از منابع آبی، متذکر شد: با توجه به محدودیت منابع آبی باید در حوزه کشاورزی از روش های سنتی فاصله بگیریم.

به گفته وی؛ از منابع آبی باید در جایی بهره ببریم که بازدهی ، ارزش افزوده و درآمدزایی بالاتری را برای مردم به ارمغان آورد.

تولید محصولات کشاورزی با روش های مدرن

وی با تأکید بر اینکه در تولید محصولات کشاورزی باید از روش های مدرن استفاده شود، گفت: با کشاورزی علمی و استاندارد ، توجه به فناوری و دانش روز ، تغییر الگوی کشت، افزایش بهره وری و استفاده از روش های نوین آبیاری،تولید افزایش یافته و منابع مصرفی آب کاهش می یاید.

معاون استاندار با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تزریق آب به استان، تصریح کرد: در راستای تأمین آب مورد نیاز استان پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس،  در جریان است لیکن در حال حاضر باید منابع آبی موجود مدیریت شود.

عباس زاده به خشکسالی حاکم بر استان اشاره کرد و گفت:  به منظور جلوگیری از هدررفت منابع آبی استان باید بیش از  ۶۰۰ کیلومتر از شبکه انتقال آب نوسازی شود.

وی با بیان اینکه چاه های کم بازده باید شناسایی شوند، افزود: خرید چاه‌های کم‌بازده، هزینه کلانی را به دولت تحمیل می کند لذا با هماهنگی بخش‌های مختلف باید این مسئله را مدیریت کرد.

به گفته وی؛ باید از منابع آبی موجود به بهترین شکل بهره ببریم چرا که موضوع تنش آبی در استان، بسیار جدی است.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول