اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

این هیأت برای دختران جشن‌ تکلیف متفاوت می‌گیرد+عکس و فیلم

جشن تکلیف به فرموده مقام معظم رهبری، جشن تشرّف یک انسان، یک نوجوان به ساحت لطف و توجّه پروردگار است. هیأت مادرم فاطمه الزهرا (س)، 10 سالی است که در سطح تهران مجری برگزاری جشن تکلیفی هدفمند و متفاوت برای دختران شده است.

این هیأت برای دختران جشن‌ تکلیف متفاوت می‌گیرد+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ پیام تیرانداز: همان طور که هرساله جشن تولد که آغاز حیات در این دنیای پُر از هیاهوست را جشن می‌گیریم و در دفتر خاطرات ذهنمان آن را ثبت می‌کنیم، باید جشن تولدی دیگر را هم که سر فصل، بهار عمرمان است و باعث شکل‌گیری شخصیت معنوی‌مان می‌شود را با لبیک به دعوت پروردگار جشن گرفته و آماده ورود به این عرصه مهم شویم. در این میان افرادی هستند که با توجه به دغدغه‌ای که در جهت تبیین مسائل دینی و مذهبی دارند، با ارائه و اجرای ایده‌هایی جذاب و اثرگذار برای نوجوانان در آگاه‌سازی و تشویق آنان به انجام وظایف عبادی‌شان می‌کوشند.

جشن تکلیف به چه معناست؟

چندی پیش و در سالروز میلاد امیرالمومنین (ع) بود که جشن تکلیفی با عنوان جشن فرشته‌ها در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد که حال و هوای خاصی داشت و در فضای رسانه‌ای کشور هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. مقام معظم رهبری در این مراسم فرمودند: «جشن تکلیف یعنی اینکه نوجوان به مرحله‌ای رسیده که این قابلیّت را پیدا کرده که خدای متعال با او حرف بزند. تکلیف یعنی مأموریّتی که خدای متعال به شما می‌دهد که اگر این مأموریّت را به بهترین وجهی انجام بدهید، زندگی شخصی خودتان و زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را به خوشبختی نزدیک می‌کنید؛ این معنای تکلیف است. تکلیف یعنی مأموریّت الهی. انسان تا وقتی‌ که به مرحله‌ تکلیف نرسیده، قابلیّت این را ندارد که با خدای متعال حرف بزند یا خدا با او حرف بزند و به او مأموریّت بدهد. وقتی شما به تکلیف می‌رسید، معنایش این است که این لیاقت را، این قابلیّت را، این شخصیّت را پیدا کرده‌اید که خدای بزرگ، آفریننده‌ جهان و انسان، شما را مخاطب قرار می‌دهد، به شما مأموریّت می‌دهد، شما را مورد احترام خودش قرار می‌دهد. جشن تکلیف درحقیقت جشن تشرّف یک انسان، یک نوجوان به ساحت لطف و توجّه پروردگار است؛ این را قدر بدانید.»

دست روی دست نگذاشتیم تا دشمن ذهن نوجوانان را مال خود کند

حال خبر رسیده است که هیأتی به نام مادرم فاطمه الزهرا (س) در منطقه ۷ تهران که از سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است، از سال ۱۴۰۰ طرح «رویش» را عملاً راه انداخته است تا جشن تکلیف را هدفمند کند. مهراد معارف‌وند مسئول این هیأت که متولد سال ۱۳۶۶ و دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک است، در این خصوص می‌گوید: «دغدغه اصلی ما و اعضای گروه هیأت، تربیت دینی نوجوانان است؛ چرا که نوجوانی، دورانی بسیار حساس محسوب می‌شود و به قول معروف هر بذری که در این سن بکاری همان را در آینده درو خواهی کرد. فرق مهم کارهای اعضای هیأت ما این است که به جای دست گذاشتن روی هم و فرصت دادن به دشمن برای تاختن در کشور و جذب نوجوانان به زمین خود با حربه‌های مختلف، با دغدغه‌مندی تمام، تصمیم به ارائه و اجرای طرحی به نام رویش برای نوجوانان در شرف سن تکلیف کردیم تا در شکل‌گیری روحیه معنوی در آنان به بهترین شکل ممکن تلاشی کرده باشیم.»

 

رهبر انقلاب در مراسم جشن تکلیف: معنی کلمات نماز را یاد بگیرید

تفاوت جشن تکلیف‌های «طرح رویش» با دیگر جشن‌ها چیست؟

ایده این هیأت در رویداد ایده‌پردازی هیأت‌های استان تهران که دی‌ماه به همت سازمان هیأت و تشکل‌های دینی برگزار شد، حائز رتبه سوم شد. معارف‌وند در خصوص این طرح می‌گوید: «در محله خودمان یک جشن تولد شرعی برای نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده بودند، برگزار کردیم و در راستای فلسفه برگزاری این جشن به تبیین و آگاه سازی نوجوانان پرداختیم. تفاوت جشن‌های «طرح رویش» با دیگر جشن‌های تکلیفی که در آن، ساعاتی نوجوانان دور هم جمع می‌شوند و نماز جماعت و جشن برگزار می‌شود و سپس با اهدای چادر نماز به دختران و سجاده به پسران به اتمام می‌رسد و در نهایت با ثبت یک عکس یادگاری، خاطره شیرین آن روز در اذهان ماندگار می‌شود، در این است که در این طرح علاوه بر برگزاری این جشن الهی، برنامه‌های هدفمند دیگری نیز برای نوجوانان برنامه‌ریزی می‌شود و به آگاه سازی آنان نسبت به وظایفی که از سوی خداوند برایشان مشخص شده می‌پردازد و از اینکه وارد مرحله جدیدی از زندگی‌شان می‌شوند و به بلوغ فکری و عقلی لازم دست می‌یابند به آن‌ها آگاهی‌های لازم ارائه می‌شود.»

هیأت باید در مسائل اجتماعی و مذهبی و فرهنگی در کنار مردم باشد

این ایده هیأتی‌ها زمینه ساز همکاری آنان با مدارس شد و حالا مدتی است که این مجموعه با اجرای وسیع این طرح در محله‌ها و مدارس، نقش به‌سزایی را در شکل‌گیری شخصیت معنوی نوجوانان و رشد فکری آنان ایفا کرده است و بازخوردهای مثبت اینکار هم بارها به این مجموعه اعلام و منتقل شده است. معارف‌وند می‌گوید: «علاوه بر این طرح، طرح‌های مختلف دیگری را هم از طریق این هیأت اجرایی کردیم و همچنان با دغدغه‌مندی تمام در حال توسعه و گسترش فعالیت‌ها هستیم؛ چراکه معتقد است هیأت یک فضای مردمی است و باید در مسائل اجتماعی و مذهبی و فرهنگی در کنار مردم باشد و در راستای حل مشکلات آنان تلاش کند.»

با کمک سازمان تبلیغات، با آموزش و پرورش تفاهم‌نامه امضا می‌کنیم

او در این خصوص ادامه می‌دهد: «طرح رویش را با رویکرد محله‌محور اجرایی می‌کنیم و تقریبآ در منطقه ۷ که به صورت آزمایشی محور فعالیت‌های ما شد، در تمام مدارس دخترانه این جشن برگزار شد. تلاش کردیم جشن تکلیف ما مشابه جشن تولد نباشد و رویکرد خلاقانه داشته باشد و دختران با تکالیف خود آشنا شوند. بعد از برگزاری رویداد ایده‌پردازی هیأت، سازمان تبلیغات اسلامی اعلام داشت که واسطه انعقاد تفاهم‌نامه با آموزش‌ و پرورش برای گسترش اجرای این طرح در مدارس باشد. »

تجلیل از مادران شهدا در روز مادر

این جوان دلسوز که فضای هیأت را دارای برکت و زمینه‌ساز خدمت به هم‌نوعان می‌داند، طرح‌هایی هم برای بانوان محله که مشکلات اقتصادی دارند و یا سرپرست خانواده هستند ارائه داده و با این ایده‌پردازی‌های خود به اشتغال آنان کمک کرده است. او می‌گوید: «از آنجایی که هیأت، مرکز و محور فعالیت‌های اجتماعی است و می‌تواند با استفاده از ظرفیتش پیونددهنده قلوب مؤمنین باشد، هیأت مادرم فاطمه زهرا (س) نیز به انجام کارهای اجتماعی ارزشمند مختلف ذیل فعالیت‌های هیأت روی آورده است. یکی از کارهای ما گرامیداشت سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام مادر بود که در این روز اعضای هیأت به دیدار مادران شهدا رفته و با اهدای تندیسی که عکس شهید آن خانواده روی آن نقش بسته بود، لبخند و شادی را میهمان چهره مادران شهدا که در فراق فرزندانشان به سر می‌برند، کردند. همچنین در این روز، برنامه جشنی هر ساله در مناطق محروم و کم برخوردار برای مادران شهدا و دیگر مادرانی که ممکن است سختی روزگار آنان را از شادی و نشاط دور کرده باشد، توسط این مجموعه برگزار می‌شود تا اسباب شادی و نشاط این مادران رنج کشیده فراهم شود.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول