اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| کارآفرینی که دغدغه بهره‌برداران «یاقوت سرخ» را دارد/ گنجشک‌ها هم از این حمایت بی‌نصیب نیستند

دستاورد عظیم این کارگاه فراوری زرشک این است که او زمینه مهاجرت معکوس روستاییان را در منطقه محمد آباد علم و علی آباد قاینات فراهم آورده، طوری که آبادی که یک خانوار جمعیت داشته است به واسطه خرید محصول زرشکش به ۹ خانوار رسیده است.

پرونده ویژه «اشتغال خُرد»| کارآفرینی که دغدغه بهره‌برداران «یاقوت سرخ» را دارد/ گنجشک‌ها هم از این حمایت بی‌نصیب نیستند

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ «دستان پینه‌بسته زرشک‌کاران و خراش‌های عمیقی که تیغ‌ آن بر دستان کشاورزان زحمتکش باقی می‌گذاشت» یک طرف داستان و «سرازیری سود اصلی کار به جیب دلالان بدون توجه به رنج و زحمتی که کشاورزان متحمل می‌شدند» یک طرف دیگر داستان.

این‌ها دغدغه‌ای بود برای آقای «اکبرزاده» تا با بر طرف کردنش لبخندی روی لب‌های بهره‌برداران یاقوت سرخ در خراسان جنوبی بنشاند، او که خود کشاورزاده است تصمیم گرفت با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی قدم در فراوری و بسته‌بندی این محصول خاص بگذارد و سنگی از جلوی پای کشاورزان بردارد.

حالا او خرسند است از اینکه می‌تواند بار محصول تولیدی زرشک‌کارانی را که مکان مناسبی برای خشک کردن آن ندارند را به دوش بکشد و حامی آن‌ها باشد، همانند اقدامی که امسال بعد از ترکیدگی زرشک‌های تر روی درختان زرشک‌کاران به واسطه باران‌های پاییزی رخ داد و او به پاس قدردانی از آن‌هایی که سال قبل محصول خود را به او فروخته بودند امسال نیز کارگر فرستاد تا زرشک‌ها را از باغ‌های جمع‌آوری کنند.

از بسته‌بندی‌های ۱۰۰ گرمی تا بارهای فله‌ای و چند تنی

شش یا هفت سالی بیشتر نیست که گام در راه پیدا کردن حلقه مفقوده محصول مزیت‌دار خراسان جنوبی یعنی فراوری آن گذاشته است، مشتریان خاص خودش را هم دارد از بسته‌بندی‌های ۱۰۰ گرمی تا فله‌ای و چند تنی.

او خرید ارزان و ارزش پایین محصولی که کشاورزان زحمت بسیاری را در سرما و گرما به جان می‌خرند را ظلمی مضاعف در حق آنها می‌داند و دلیل آن را هم حلقه مفقوده فراوری و بسته بندی عنوان می‌کند.

مثالی هم می‌زند با این عنوان که «آبمیوه‌فروشی‌ها یک لیوان آب هویج را ۱۵ هزار تومان می‌فروشند اما یک کیلو زرشک تر که ۹۰۰ گرم آن آب است یعنی حدود دو لیوان آب دارد را ۱۰۰۰ تومان! این یعنی نادیده گرفتن زحمت زرشک‌کاران».

قدم در راه توسعه

او دستگاه‌های خاص چیدن و دان کردن زرشک را خریده است اکنون برای توسعه کارگاهش زمینی خریداری کرده تا آزمایشگاهی نیز راه‌اندازی کند و سردخانه‌ای کوچک هم احداث.

کارش فصلی است و در پاییز که فصل برداشت زرشک است حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر نیرو دارد که در قسمت‌های مختلف مشغول به کارند و گاهی کارگران سرگذر که رضایت به دریافت ۷۰ هزار تومان در روز نمی‌دهند می‌گویند با کمتر از ۱۲۰ هزار تومان کار انجام نمی‌دهند از دانشجویان پسری که نیاز به کار دارند با دستمزدی حدود ۸۰ هزار تومان برای جابه جایی کارتن های زرشک تر در باغ‌ها استفاده می‌کند.

مهاجرت معکوس، دستاورد عظیم کارگاه

اما دستاورد عظیم این کارگاه فراوری زرشک این است که او زمینه مهاجرت معکوس روستاییان را در منطقه محمدآباد علم و علی آباد قاینات فراهم آورده طوری که آبادی که یک خانوار جمعیت داشته است به واسطه خرید محصول زرشکش به ۹ خانوار رسیده است. جالب اینجاست که خودش هم قصد بازگشت به روستایش علی آباد را دارد.

شاید دلیل موفقیت او در کارش این است که راضی به خوردن حق کشاورز و حتی پرندگان نیست طوری که یکی از زرشک‌کاران که برای فرار دادن گنجشک‌ها اقدام به نصب دستگاهی در باغش کرده بود از او خواست این کار را نکند و هر چقدر گنجشک‌ها برای رفع عطش خود به محصولش لطمه زدند دو برابر آن هزینه‌اش را به او بپردازد.

کار هست کافیست نق نزنند

او که سابقه ۴۰ ماه حضور را در جبهه‌های حق علیه باطل را دارد به خفقان های دوران ستم شاهی و این که روستاییان هیچ حقی نداشتند اشاره می‌کند و توصیه هایی هم به جوانان دارد و این که هر فردی بیکار است به او مراجعه کند چراکه به طور حتم او را به کار می‌گیرد اما لازمه آن این است که همت داشته باشد نه این که مدام نق بزند.

او برای به کارگرفتن بیکاران تقاضا حمایت مسئولان را از خود دارد و این که موانع پیش رویش را با پرداخت تسهیلات و... برطرف کنند تا بتواند دست جوانان و کشاورزان زحمت کش را بگیرد.

پایان پیام/۳۶۳۵

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول