اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مردم پای کار مدیریت منابع آب/ 13 شبکه آبیاری و زهکشی با مشارکت مردمی تکمیل می‌شود

13 شبکه آبیاری و زهکشی با پیشرفت فیزیکی بالا در قالب رویکرد جدید دولت و با مشارکت سرمایه مردم در دستور کار قرار گرفته و این مدل برای کلیه طرح‌های نیمه‌تمام قابل دسترسی است.

مردم پای کار مدیریت منابع آب/ 13 شبکه آبیاری و زهکشی با مشارکت مردمی تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مشارکت مردم در فعالیت‌های دولتی یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد ایران به حساب می‌آید. ظرفیت سرمایه مردم برای حضور در اقتصاد و چرخاندن چرخ اقتصاد کشور به حدی است که می‌تواند زمینه رشد اقتصادی دو رقمی برای کشور را فراهم کند.

برای درک از ظرفیت سرمایه مردم، در قرعه‌کشی جدید یکی از خودروسازهای کشور، 86 هزار میلیارد تومان از سرمایه مردم برای حضور در قرعه‌کشی در حساب بانکی بلوکه شد. برای درک این رقم بهتر است، بدانید، رقم بودجه عمرانی کل کشور در سال 1401 به 251 هزار میلیارد تومان می‌شود.

به معنای دیگر تنها برای خرید خودرو در یک قرعه‌کشی، معادل 34 درصد از کل بودجه عمرانی کشور برای طرح‌هایی نظیر، ساخت راه، سد، نیروگاه، طرح کشاورزی، مدرسه و موارد دیگر از طرف مردم سرمایه به میدان آمده است.

*یک تیر و دو نشان دولت با مشارکت مردم در طرح‌های آبی

با توجه به این مسئله استفاده از این ظرفیت در فضای اقتصادی به وسیله ایجاد جذابیت در طرح‌های عمرانی می‌تواند زمینه توسعه زیرساخت و رشد اقتصادی قابل توجه برای کشور را مهیا کند.

با توجه به این مسئله، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش آب به منظور ارتقای بهره‌وری کشاورزی و افزایش ضریب امنیت غذایی می‌تواند مهم تلقی شود، از سوی دیگر ارتقای مشارکت در حوزه منابع آب نیز می‌تواند به مدیریت مطلوب مایع حیات در کشور کمک کند.

در حقیقت، ایجاد سازوکار مشارکت مردم در تکمیل طرح‌های آبی شامل شبکه‌های آبیاری و زهکشی به نوعی یک تیر است که به هنگام رها شدن از چله کمان دو هدف، به‌کارگیری سرمایه مردم در تکمیل طرح‌ها و ارتقای مشارکت در مدیریت منابع آب را نشانه می‌رود.

*13 شبکه آبیاری و زهکشی آماده مشارکت مردم

با توجه به اهمیت یاد شده، دولت سیزدهم قصد دارد با اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی را در قالب رویکردهای مشارکتی و سرمایه‌گذاری در دستور کار قراردهد.

این شیوه برای تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی در 13 نقطه کشور شامل شبکه با پیشرفت فیزیکی بالا شامل، گرمسیری، قلعه‌چای، گلفرج، کرم‌آباد، حاجیلرچای، خداآفرین، مغان، گیوی، آیدوغموش، سهند، البرز، سرخس، زیردان پیاده‌سازی می‌شود.

بر این اساس، هم اکنون طرح‌های شبکه آبیاری و زهکشی آیدوغموش، سهند، قلعه‌چای، خداآفرین و ارس در شمال غرب کشور مجموعا به ظرفیت 21 هزار 600 هکتار با برآوردی بالغ بر 4.3 هزار میلیارد تومان با اتکا به مشارکت مردم در حال انجام است.

سازوکار طراحی شده به نحوی است که نهادهای حاکمیتی و دولتی در گام ابتدایی با امضای تفاهم‌نامه زمینه تسهیل قوانین ورود مردم را مهیا کرده و سپس با وجود تشکل‌های مردمی دو جزء حاکمیت و مردم در کنار هم قرار می‌گیرد و زمینه تکمیل زیرساخت آبرسانی مهیا می‌شود. پس از تکمیل دوره ساخت نیز زمینه بهره‌برداری توسط مردم با حفظ حاکمیت دولتی بر زیرساخت در دستور کار قرار می‌گیرد.

*مطالبه از دولت برای تکمیل شبکه‌های آبیاری و زهکشی

در همین راستا، محمد پورحمید، کارشناس مدیریت منابع آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: زمانی کشاورز به عنوان بهره‌بردار آب از مزیت کشت آبی انتفاع دارد که همه اجزای یک طرح بزرگ آبرسانی سطحی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: یکی از مهمترین مطالبات از دولت‌ها این بوده که تکمیل طرح‌های آب از مرحله صفر که جمع‌آوری آب سطحی است تا مرحله 100 که رساندن آب به درب مزرعه است در دستور کار قرار گیرد و تنها در چنین شرایط امکان انتفاع بهره‌برداران مهیا خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: تصور کنید در حوزه آب شرب، دولت طرح به بزرگی ابرطرح آبرسانی غدیر را اجرا می‌کرد اما در نهایت یک جزء پروژه مانند شبکه توزیع را تکمیل نمی‌کرد، طبیعتا مردم از مواهب این طرح و صرف هزینه بهره‌مند نمی‌شدند، در مسئله آب کشاورزی هم دقیقا با چنین شرایطی مواجه هستیم.

با توجه به جزئیات بیان شده، با طرح جدید دولت سیزدهم در حوزه ارتقای مشارکت مردم در طرح‎‌های آبیاری و زهکشی، انتظار جهش در بهره‌وری آب و افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور در دسترس است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول