اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

نگاه دقیق هابل به لکه‌های مرموز روی حلقه زحل

اکنون و در فصل ظاهر شدن پره های چرخ مانند روی حلقه زحل، تلسکوپ فضایی هابل ویژگی‌های اسرارآمیز حلقه‌ها را ثبت کرد.

نگاه دقیق هابل به لکه‌های مرموز روی حلقه زحل

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، زحل نیز مانند زمین بر محور خود کج شده و دارای چهار فصل است. با این حال، طبق بیانیه ناسا از آنجایی که زحل در منظومه شمسی به خورشید دورتر است و مداری بسیار بزرگتر به دور آن دارد، هر فصل در آن تقریباً هفت سال زمینی طول می کشد.

هنگامی که حلقه‌های سیاره به سمت خورشید متمایل می‌شوند، سیاره در حال اعتدال است و خطوط مرموز مانند پره‌های چرخ را ایجاد می‌کند که می‌توان روی حلقه‌های آن مشاهده کرد. با نزدیک شدن نیمکره شمالی سیاره به اعتدال پاییزی در 6 می 2025، این پره ها حتی برجسته تر خواهند شد.

مقامات ناسا در بیانیه ای گفتند: مقصر این لکه های مشکوک، میدان مغناطیسی متغیر سیاره است. میدان های مغناطیسی سیاره با باد خورشیدی برهم کنش کرده و محیطی با بار الکتریکی ایجاد می کند. روی زمین، وقتی آن ذرات باردار به جو برخورد می‌کنند، در نیمکره شمالی به‌عنوان شفق قطبی قابل مشاهده است.

پره های موجود در حلقه های زحل برای اولین بار توسط ماموریت وویجر ناسا در اوایل دهه 1980 مشاهده شد. آخرین اعتدال سیاره که در سال 2009 رخ داد، توسط فضاپیمای کاسینی آژانس فضایی مشاهده شد. اکنون تلسکوپ هابل این همسایه حلقه دار ما را زیر نظر دارد.

امی سایمون، دانشمند ارشد سیاره‌شناسی در ناسا گفت که به لطف برنامه هابل که در حال ایجاد آرشیوی از داده‌های سیارات بیرونی منظومه شمسی است؛ زمان بیشتری را برای مطالعه پره‌های زحل در این فصل خواهیم داشت.

مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل با ارائه داده های بصری و طیف سنجی در طول موج های نور (از ماوراء بنفش تا مادون قرمز) دیدگاه جدیدی به پره های مرموز زحل اضافه می کند. محققان امیدوارند در ترکیب با مشاهدات کاسینی، که تصویر کامل تری از این پدیده به دست آورند.

سایمون گفت: «با وجود سال‌ها مشاهدات عالی توسط مأموریت کاسینی، شروع دقیق و مدت زمان پدید آمدن پره ها هنوز غیرقابل پیش‌بینی است.»

پره های حلقه های زحل بسته به نور و زاویه دید ممکن است تیره یا روشن به نظر برسند. اگرچه اکنون آن ها قابل مشاهده هستند، اما پره ها در طول انقلاب تابستانی یا زمستانی سیاره ناپدید می شوند، زمانی که خورشید در بالاترین یا پایین ترین عرض جغرافیایی خود در نیمکره شمالی یا جنوبی قرار دارد.

زحل تنها سیاره حلقه دار در منظومه شمسی است که پره هایی در آن مشاهده شد. با این حال، حلقه‌ای زحل بسیار برجسته‌تر از سایر غول‌های گازی حلقه‌دار در منظومه شمسی مانند مشتری، اورانوس و نپتون است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول