اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

برخورداری از حقوق شهروندی تابع دین و اعتقادات نیست

محسن اسماعیلی دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حقوق شهروندی تابعی از ایمان و اعتقاد نیست،گفت : اساسا پایه دین بر حقوق بشر و شهروندی است.

برخورداری از حقوق شهروندی تابع دین و اعتقادات نیست

به گزارش خبرنگار گروه قضائی خبرگزاری فارس، محسن اسماعیلی  نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در همایش حقوق بشر و شهروندی ،ضمن تبریک عید مبعث و دهه فجرگفت:چهره تابناک جمهوری اسلامی به دلیل هجمه سنگین رسانه ای در 4 دهه گذشته دچار ابهام ها و سوالاتی شده است که پاسخ به آن بخشی از همان جهاد تبیین است که رهبرمعظم انقلاب از آن یاد می کنند.برگزاری این همایش برای رفع همین شبهات است که از اوایل انقلاب مرتبا تکرار شده وعلاوه بر بدخواهی دشمنان لحن نامناسب وکم گویی یا حتی بدگویی برخی از افراد داخل هم بی تاثیر نبوده است.

 اسماعیلی عنوان کرد: نسبت انقلاب با حقوق شهروندی تابعی است از نسبت دین مبین ما با این مسئله ،که از گذشته های دور علاوه بر تبلیغات سخیف رسانه ای و برخی از تئوری پردازی ها که رسما سمت استادی در دانشگاه های کشوردارند و صاحب قلم هستند و استنباطشان این است که اصولا نسبتی میان انقلاب اسلامی و حقوق بشر و شهروندی متصور نیست و این ارتباط جعلی است .پاسخ به این شبهات باید توسط خودمان انجام شود گرچه باید خیلی زودتر در این سال ها پاسخ میدادیم ولی این شبه همچنان باقیست.

اسماعیلی ادامه داد:سومین همایش حقوق بشر و شهروندی برای پاسخ به همین شبهات تدارک دیده شده است  به نظر بنده هم نیاز هست هرسال چندین بار ازاین گفتگو ها برگزار شود چراکه تکرار پرسش، تکرار پاسخ را به همراه دارد و این میتواند فایده زیادی داشته باشد.

وی افزود: اساسا این جمله درست نیست که حقوق بشر و شهروندی اسلامی وجود ندارد و قابل تصور نیست چرا که پایه دین بر حقوق بشر و شهروندی است چرا که ما یک دین بیشتر نداریم هر گرایش دینی مسیحیت ،یهودیت وغیره که در طول تاریخ آمده قسمتی از یک دین بوده که در نهایت کامل شده و امروز به دست ما رسیده است.قرآن میفرماید هرپیامبری را در هر امتی برانگیختیم شعار این بود که از زیر بار طاغوت خودتان را رها کنید.

دانشیار دانشگاه تهران گفت: پیامبران برای دفاع از آزادی های همه شهروندان آمده اند و ما معتقدیم حقوق شهروندی تابعی از ایمان و اعتقاد نیست یعنی پیامبران تنها برای دفاع از آزادی های مومنان نیامده اند بلکه دین و پیامبران برای دفاع از آزادی های همه انسان ها برانگیخته شده اند.بنابراین اگر ما میخواهیم امنیت را در کشور ایجاد کنیم این امنیت تنها برای عده ای خاص نیست این امنیت برای تمام مردم است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول