اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

جوانان، این طلبه 25 ساله را دوست دارند/ مردم برای کمک به نیازمندان، گاو و گوسفندشان را می‌فروشند+عکس

حجت‌الاسلام ولی زاده امام پایگاه محله‌ای در شهرستان بجنورد است که توانسته با راهبری درست، تحولات خوبی را در منطقه رقم بزند و خدمات خوبی را به اهالی ارائه دهد. با همت او و پای کار آمدن جوانان و کمک خیرین، مدرسه روستا بازسازی شد.

جوانان، این طلبه 25 ساله را دوست دارند/ مردم برای کمک به نیازمندان، گاو و گوسفندشان را می‌فروشند+عکس

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، علیرضا ولی‌زاده، امام محله متولد سال ۷۶ و فارغ‌التحصیل رشته کلام اسلامی است و ۴ سالی می‌شود در امر تبلیغ مشغول به فعالیت شده است. او از آبان سال ۹۹ در محله جوادالائمه (ع) شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی حضور دارد. این محله از مناطق کم‌برخوردار و محروم بجنورد است و این روحانی به عنوان امام پایگاه فرهنگی اجتماعی توانسته در آن اقدامات خوبی را ارائه دهد.

حل مشکلات محله با کمک جوانان محله

این امام محله در ابتدای ورود تعدادی از جوانان دغدغه‌مند را دور هم جمع کرد و سعی داشت با کمک آن‌ها، آسیب‌های اجتماعی منطقه را ریشه‌کن کند. محله‌ای که آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد در آن فراوان بود، باید توسط این روحانی و همراهان او در مسجد سر و سامان می‌گرفت. ولی‌زاده در این خصوص می‌گوید: «جوانان بسیاری در این محله رشد یافته‌اند و بعضی از آنان بعد از تحصیل در سمت‌ها و جایگاه‌های مختلف در مناطق دیگر شهرستان مشغول شده‌اند، اما به هردلیل از مراجعت به محله خودداری کرده بودند. من بزرگ شده این محله هستم و با دعوت از این جوانان فعال، توانستیم کارهای بسیاری در عرصه‌های مختلف به ثمر ‌برسانیم.»

مشکل فاضلاب منطقه با همت این طلبه و جوانان حل شد

مشکل فاضلاب منطقه یکی از معضلات و گرفتاری‌های اهالی این منطقه بود که با همت این جوانان حل شد. این طلبه می‌گوید: «این مشکل چند سال به دلایل مختلف مانند تأمین نشدن بودجه و... به تعویق افتاده بود، اما ما با پای کار آوردن تک تک مسئولان مربوطه و مسئول آب و فاضلاب شهرستان، این مشکل را حل کردیم. علاوه بر این با مطالبه از مسئولان، معابر و کوچه‌های محله هم آسفالت شد.»

سالن ورزشی محله احیا شد

یکی از نیازمندی‌های اصلی جوانان برای شادابی و نشاط وجود بستری برای ورزش و تفریح است، به همین منظور فعال بودن یک سالن ورزشی در محله بسیار مهم و اساسی است. دیگر اقدام این امام پایگاه فرهنگی اجتماعی، پیگیری برای شروع به فعالیت مجدد سالن ورزشی محله بوده است. او می‌گوید: «سالنی را که مدت‌ها فعالیتش متوقف شده بود، دوباره قابل بهره‌برداری کردیم. این روزها بانوان و آقایان از آن استفاده می‌کنند و اهالی در رشته‌های مختلف در این سالن ورزش می‌کنند.»

شناسایی خانواده‌های نیازمند محله

ارائه سند تغییر و تحول به رئیس جمهور در سفر استانی به خراسان شمالی توسط این امام، کار دیگری است که محقق شده است. او می‌گوید: «در این سند، نتیجه تلاش سه ماهه‌ جوانان محله ثبت شده بود. جوانان محله در عرض سه ماه با مراجعه به تک تک منازل، خانواده‌ها را شناسایی کرده و اطلاعاتی مانند تعداد فرزندان و نوع زندگی و درآمد و... را ثبت کردند تا از این طریق بتوان به آنان بهتر کمک رسانی کرد. از طریق این شناسایی، به تعداد خانوارهایی که از قبل شامل کمک بودند، ۲۵ خانواده نیز اضافه شد که در بین آن‌ها خانواده‌ای با پنج فرزند معلول هم به چشم می‌خورد. این سند، طرح تحول روستا را رقم می‌زند که توانستیم از همین طریق، مسئولان را نیز پای کار آوریم. یکی از مسئولان مدیرکل بهزیستی شهرستان است که با کمک او اقدامات خوبی به سرانجام رسیده است.»

افزون‌بر تمام این فعالیت‌ها این امام دغدغه‌مند تأمین سرپناه برای نیازمندان هم است و با جذب اعتبار و بودجه و با کمک گروه‌های جهادی، منازل نیازمندان را مرمت و تعمیر کرده است. خانه‌هایی را که نیاز به ایزوگام داشتند هم توسط او و جوانان تعمیر و بازسازی شده است.

فعالیت در ایام کرونا؛ از کمک بیش از دو میلیارد تومانی تا تولید ۳۰ هزار ماسک

با شیوع کرونا و از کار افتادن بسیاری از مشاغل و کمبود امکانات بهداشتی، حجت‌الاسلام ولی‌زاده بیش از دو میلیارد تومان طبق اولویت‌بندی به خانواده‌های نیازمند، بی‌سرپرست و زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب بسته‌های معیشتی شامل لبنیات، گوشت گرم، بسته‌های بهداشتی، غذای گرم و دیگر اقلام مورد نیاز کمک‌رسانی کرد تا این خانواده‌ها بتوانند از این بحران به راحتی عبور کنند. او می‌گوید: «یکی از آشپزخانه‌های مسجد را به تولید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده و دستکش تبدیل کردیم که موفق شدیم نیاز شهر خود و دیگر شهرستان‌های استان را برطرف کنیم. همچنین با تولید ۳۰ هزار ماسک در منطقه کمک شایانی به مردم به خصوص نیازمندان صورت گرفت.»

مردم، گاو و گوسفند خود را برای کمک به مردم به من می‌دهند

این امام، منابع مالی تمام فعالیت‌های خود را کمک‌های مردمی خیرین می‌داند و در این باره می‌گوید: «در ایام کرونا، مردم کمک نقدی و غیرنقدی بسیاری داشته‌اند؛ تا جایی که بعضی‌ها، گاو و گوسفند خود را برای یاری به مردم به ما می‌سپردند تا از آن طریق به نیازمندان کمک کرده باشند.»

طلبه‌ای که برای ۱۶۸ دانش‌آموز مدرسه ساخت

نبود مدرسه در این محله یکی دیگر از دلمشغولی‌ها و نگرانی‌های این امام پرتلاش بود. مدرسه‌ این محله در زلزله تخریب شده بود و به دلیل کم بودن مساحت آن، اداره نوسازی مدارس استان، آن را مرمت نمی‌کرد؛ این موضوع حجت‌الاسلام ولی‌زاده را بر آن داشت که آستین همت بالا زند و مدرسه را نوسازی کند. او توانست خیرین را در این امر خداپسندانه فرا بخواند. اکنون ۱۶۸ دانش آموز در این مدرسه مشغول تحصیلند.

حجت‌الاسلام ولی‌زاده از کودکان و نوجوانانی نیز که در کوچه و محله در حال بازی بودند غافل نبوده است. او با ارتباط صمیمی آن‌ها را به مسجد جذب کرده که اکنون ۱۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان به مسجد، رفت و آمد دارند.

کمک به هزینه‌های درمانی بیماران نیازمند

یکی از کارهای بسیار مهم زندگی مؤمن که مورد تأکید خدا و رسول گرامی اسلام (ص) و ائمّه معصومین (ع) است و همیشه باید به آن توجه ویژه کرد، دستگیری از نیازمندان به خصوص کمک به درمان افراد نیازمند و بی‌بضاعت است. افرادی که علاوه بر تحمل درد بیماری از بی‌بضاعتی و فقر نیز در رنج هستند. در این محله هم بیمارانی که به دلیل اوضاع اقتصادی نامناسب و تنگدستی نمی‌توانند، روند درمانی خود را تکمیل کنند، حضور دارند؛ حجت‌الاسلام ولی‌زاده با جذب خیرینی که کمک‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند، توانسته هزینه کمک درمانی نیازمندان را پرداخت کند.

معتادی که ترک داده شد و سر کار رفت

علاوه بر این، او در زمینه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز کارهای خوبی را به سرانجام رسانده است. کمک به ترک اعتیاد افراد معتاد یکی از این کارهاست که با پرداخت هزینه کمپ ترک اعتیاد توانسته به خلاصی یکی از این افراد کمک کند. البته این موضوع به همین جا ختم نشده و او با معرفی این جوان، اسباب اشتغال وی را نیز فراهم آورده است.


سفر استانی آیت‌الله رئیسی به بجنورد و حضور در مسجد حجت‌الاسلام ولی‌زاده

حجت‌الاسلام ولی‌زاده معتقد است کار روحانی، نظم‌دهی و امامت بر حلقه‌های میانی است و طبق فرمایش رهبری باید کمک‌رسانی به مردم داشت. او در این باره می‌گوید: «ما با بچه‌های مسجد به مردم اثبات کردیم که خودشان باید برای حل مشکلات تلاش کرده و به یکدیگر کمک کنند. نظارت اجتماعی در محله‌ ما موجب رشد و سرزندگی محله است؛ برای مثال از طریق فعال‌سازی نظارت اجتماعی و پیگیری مردم موفق شدیم در محله از فعالیت فردی که فروش مواد مخدر داشت، جلوگیری کنیم و به این واسطه مشکلات دیگر نیز حل شد که این موفقیت نتیجه‌ پیگیری مردم بوده است.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول