اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

عاملان اصلی گرانی قیمت کتاب در سال جاری شناسایی شدند

مدیر شرکت تعاونی لیتوگرافان از وابستگی بیش‌ از 90 درصدی صنعت چاپ به مواد اولیه وارداتی، سه عامل اصلی در گرانی قیمت کتاب در سال‌جاری در مقایسه سال گذشته و مشکل اساسی چاپ می‌گوید.

عاملان اصلی گرانی قیمت کتاب در سال جاری شناسایی شدند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سه ماه آینده بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور را که نمایشگاه کتاب تهران است، در پیش داریم. ناشران برای رسیدن به نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های خود را باید در همین فاصله زمانی چاپ کنند تا به نمایشگاه برسد. در همین خصوص با غلامرضا شجاع، مدیر شرکت تعاونی لیتوگرافان به گفت‌وگو نشستیم.

صنعت چاپ بیش‌ از ۹۰ درصد وابسته به واردات است

شجاع در خصوص اینکه صنعت چاپ به واردات وابسته است، اظهار داشت: صنعت چاپ از دیگر صنایع کشور جدا نیست. درگیری ما در تأمین مواد اساسی صنعت چاپ، بیش از صنایع دیگر است. چون خیلی از صنایع ما در بخش عمده‌اش در کشور تأمین می‌شود، اما مواد اولیه صنعت چاپ نزدیک به ۹۰ درصد وابستگی به واردات دارد. این در حالی است که وابستگی دیگر صنایع کم‌تر است. الان بیش از ۸۵ درصد کاغذ چاپ و تحریر و مرکب‌های ما وارداتی است.  ۱۰۰ درصد زینک نیز وارداتی است. گلاسه و مقوا که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارند، نیز وارداتی هستند. وزارت ارشاد اعتقاد دارد، تمام محصولاتی که چاپ می‌شود، محصولی فرهنگی است و باید حوزه فرهنگ برایش تصمیم بگیرد. 

دو عامل کاهش تیراژ و گرانی!

وی در ادامه تصریح کرد: الان اکثریت ناشران از موضوع گرانی‌ها نگران هستند و نمی‌توانند کاغذ را از بازار آزاد تهیه کنند تا محصولات خود را به نمایشگاه برسانند. البته این مسئله باعث نمی‌شود که نمایشگاه کم‌فروغی داشته باشیم. هرچند که تیراژ کتاب‌ها، وحشتناک کاهش پیدا کرده است و عامل اصلی‌اش هم کاغذ است. عامل بعدی زینک است. زینک چاپ به عنوان یک کالای استراتژیک در صنعت چاپ است و نقش عمده‌ای بر قیمت کتاب دارد. تیراژ مطبوعات در ۹۵ درصد استا‌ن‌های کشورمان وحشتناک کاهش پیدا کرده و بعضی از روزنامه‌ها تیراژشان به ۳۰۰ نسخه و حتی بعضاً ۵۰ نسخه رسیده است. این در صورتی است که قیمت زینک این تیراژ از هزینه‌های کاغذ و چاپ‌ آن‌ها گران‌تر در می‌آید.

زینک، عاملی برای افزایش قیمت تمام شده 

مدیر شرکت تعاونی لیتوگرافان درخصوص نقش زینک در افزایش قیمت کتاب‌ اظهار داشت: نقشی که زینک و لیتوگرافی در مطبوعات با تیراژ پائین داشتند الان برای کتاب‌های زیر ۵۰۰ نسخه هم همین نقش را دارند و باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود.

ناشران غیرمجاز با چاپ افست کار می‌کنند

وی در ادامه تصریح کرد: ناشرانی که قانونی کار می‌کنند، معمولاً از چاپ دیجیتال کمک می‌گیرند و خرد خرد با توجه به اینکه هزینه کاغذ و انبارداری زیاد است، کتاب چاپ می‌کنند. اما عکس این موضوع در خصوص کتاب‌های غیرمجاز که الان در کنار خیابان مشاهده می‌کنیم، صدق می‌کند. همه این‌ها الان با نسخه‌های پنج هزار تایی و بیشتر چاپ می‌شوند. ما حدود ۸۰۰ فعال در این حوزه داریم. ناشران، این کتاب‌ها را با چاپ اُفست به طور غیرقانونی چاپ می‌کنند و قیمتش‌ را هم ۲ برابر نسخه اصلی اعلام می‌کنند که با تخفیف به همان قیمت نسخه اصلی به فروش می‌رسد. 

شجاع در خصوص وضعیت کاغذ گفت: ناشران الان درگیر کاغذ هستند. وزارت ارشاد هم دارد تلاش‌های خود را می‌کند. اگر بخشی از کاغذهای تولید داخل را به سمت ناشران برای تولید کتاب سوق بدهند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مشکل اساسی پیش از چاپ است

وی در خصوص اینکه هزینه چاپ چقدر در افزایش قیمت کتاب مؤثر است، بیان کرد: الان کم‌اهمیت‌ترین قسمت، جدا از هزینه کاغذ و زینک و لیتوگرافی، هزینه اُجرت چاپ است. حتی بسیاری از چاپخانه‌داران با تعرفه‌های سال پیش کار می‌کنند. ما اغلب چاپخانه‌‌ها کمتر از یک شیفت کاری دارند، به خاطر همین زیر قیمت‌های تعرفه‌ای کار می‌کنند. غیرممکن است ناشری اثری را برای چاپ به خاطر هزینه‌های چاپ منشتر نکند. مشکل اساسی پیش از چاپ است.

مشکلات ما در نشر به ترتیب کاغذ، زینک و چاپ است

شجاع در پایان اظهار داشت: ما در خصوص زینک بسیار تلاش کردیم. زینکی را که الان ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان در بازار است، شرکت تعاونی حدود ۵۹ هزار تومان به اعضای شرکت تعاونی می‌دهد. البته برخی از ناشران نیز در این تعاونی عضوند. کاغذ الان ۲۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است، اما در زینک حدود ۲۰ درصد گرانی داشتیم. مشکلات ما در نشر به ترتیب، کاغذ و زینک و چاپ است و الان ارز نیمایی که بانک مرکزی پرداخت می‌کرد، دیگر نمی‌دهد و باید منتظر دلار ۴۰ هزار تومانی باشیم. به غیر از این مسئله نیز تحولات بازار جهانی باعث افزایش قیمت می‌شود. کتاب افزایش قیمت منطقی در سال جاری داشته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول