اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ایران پس از انقلاب اسلامی؛ کشوری که در اردوگاه مقاومت تنها نیست

ایران پس از گذشت 4 دهه‌ از عمر انقلاب اسلامی، توانسته با پشت سر گذراندن بحران‌های مختلف و تحریم‌های شدید غرب، از جایگاه خود به عنوان یک قدرت مطرح، دفاع و نفوذش را گسترش دهد.

ایران پس از انقلاب اسلامی؛ کشوری که در اردوگاه مقاومت تنها نیست

«الکساندر کنیازف» محقق و تحلیلگر مسائل سیاسی مرکز مطالعات اوراسیا در دانشکده روابط خارجی روسیه زیر نظر وزارت امور خارجه روسیه و استاد دانشگاه سنت پترزبورگ در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، گفت ایران علیرغم بیش از 4 دهه تحریم‌های شدید توانسته از موقعیت خود به عنوان یک قدرت دفاع کرده نفوذش را در منطقه گسترش دهد.

در این یادداشت آمده است: پس از گذشت 44 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، واضح است که این انقلاب اکنون به یک رویداد تاریخ جهانی تبدیل شده است، رویدادی در مقیاس کل بشریت، زمانی که بشریت به عنوان یک کل یا یکی از نیروهای محرک توسعه کره زمین در نظر گرفته می‌شود.

در عین حال، انقلاب اسلامی یک واقعه تاریخی یکباره نیست، بلکه باید آن را همیشگی، روندی مستمر و یکی از ویژگی‌های بنیادین حکومت اسلامی و به طور کلی نظام سیاسی موجود در ایران دانست. استقرار دولت جمهوری اسلامی در ایران در سال 1979 را نیز باید به عنوان اشتیاق به ایجاد چنین مدل اقتصادی-اجتماعی در نظر گرفت که ویژگی‌های ملی و مذهبی را که مجموعاً یک عامل قدرتمند تمدنی را تشکیل می‌دهند، در بر گیرد. شکل حکومت اسلامی که در نتیجه انقلاب ایجاد شد، به کار خود ادامه می‌دهد تا غنی‌ترین میراث فرهنگی ایجاد شده در طول هزاران سال، سنت‌های تغییرناپذیر اسلامی و نیاز به مدرن‌سازی کشور و جامعه را تطبیق دهد.

وضعیت کنونی جهان نیاز به بازنگری اساسی در مدل‌های جهانی‌سازی پیشنهادی کشورهای غربی دارد. این وضعیت نشان می‌دهد تنها کشورهایی که روندهای جهانی و سنت‌های فرهنگی و ملی را به‌طور منطقی ترکیب می‌کنند، با توسعه پایدار روبه‌رو می‌شوند. از این لحاظ، واقعیت استقرار دولت جمهوری اسلامی در ایران را می‌توان اقدامی برای ایجاد یک الگوی اقتصادی-اجتماعی با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص خود و در مجموع عامل تمدنی، دانست.

این روند – روند انقلاب اسلامی – آسان نبوده و نخواهد بود اما در طول دهه‌های گذشته، ایران توانسته است تعداد زیادی از بحران‌ها را رفع کند. برای مثال، اعتراضاتی که پشت آن‌ها همیشه و همیشه حمایت نیروهای خارجی وجود داشت که روی بی‌ثبات کردن جامعه ایران حساب می‌کردند.

ایران توانسته بر تحریم‌های بی‌سابقه غلبه کند و در عین حال موفق شده به یک «مطرود» در صحنه جهانی تبدیل نشود، تحت فشار تحریم‌ها به وضعیت فروپاشی اقتصادی دچار نشود، زیرساخت‌ها و فناوری‌های پیشرفته را توسعه دهد، به تقویت پتانسیل دفاعی خود ادامه دهد، از جایگاه خود به عنوان یک قدرت دفاع کرده و آن را به صورت چشمگیری افزایش و نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد.

در واقع، پس از سقوط بلوک سوسیالیستی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایران برای مدت طولانی یکی از معدود و اصلی‌ترین حریف جهان سرمایه داری بود. جالب است به یاد بیاوریم که امام خمینی (ره) در نامه معروف به «میخائیل گورباچف» ​​اصلاحات اساسی در اتحاد جماهیر شوروی را ضروری می‌دانستند، اما نسبت به پیروی از الگوهای غربی (اسیر غرب و شیطان بزرگ نباشید) هشدار داده بودند. توسعه متناقض روسیه و همه کشورهای شوروی سابق تأیید مستقیم این موضوع است.

در حال حاضر، جهان حتی سخت‌تر از دوران جنگ سرد به دو اردوگاه تقسیم شده است - اردوگاه هژمونی و اردوگاه مقاومت. این هم در شرایطی بسیار دشوار سیاسی و بین المللی برای ایران، تشدید تحریم‌ها و لفاظی‌های دشمنان سنتی انقلاب اسلامی، یعنی آمریکا و اسرائیل اتفاق می‌افتد.

این امر تا حد زیادی ایران را با وضعیت سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب مواجه می‌کند، اما بین شرایط امروز و گذشته تفاوت اساسی وجود دارد. امروز ایران در اردوگاه مقاومت تنها نیست.

اقدامات ایالات متحده و متحدانش یک ائتلاف کامل را ایجاد می‌کند که شکل گیری نهادی آن به سرعت در حال انجام است. در واقع روسیه هم‌اکنون در کنار ایران در اردوگاه رویارویی مدرن قرار دارد، چین نیز به همین موقعیت نزدیک است و پس از آنها تعداد قابل توجهی از کشورهایی هستند که از الگوی تاریخی ایران دنبال می‌کنند.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول