اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

با کشف دارویی درمان آپنه خواب برای اولین بار در جهان اتفاق می افتد/آینده متفاوت روان پزشکی دنیا

درمان دارویی آپنه انسدادی خواب برای اولین بار توسط «سید محمد موسوی میرزائی» متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کشف شد.

با کشف دارویی درمان آپنه خواب برای اولین بار در جهان اتفاق می افتد/آینده متفاوت روان پزشکی دنیا

خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی، هاجر فرخ نژاد؛ بازگشت به آرامش برای آن هایی که همیشه کابوس می بیند و خواب راحتی ندارد و حتی خرخرهای بی امان و بسیارشان خواب آرام را از چشمان دیگر اعضای خانواده نیز می‌رباید. برای این که آن هایی که به بیماری آپنه خواب مبتلایند به آرامشی و آسایش دست یابند و به زندگی با آرامش و آسایش برگردند این بار پزشکی از دیار خراسان جنوبی این آرامش را برای همه جهانیان مبتلا به این درد روحی و روانی فراهم آورده است آن هم با کشف دارویی برای درمان این درد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مفتخر است به کشف این دارو برای اولین بار در تاریخ دارویی ایران زمین.

خبرنگار فارس از بیرجند، با دکتر سید محمد موسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این زمینه کشف داروی آپنه خواب به صورت مفصل به گفت و گو نشست.

وی در ابتدا با این پرسش مطلبش را آغاز می کند که بسیاری از افراد حتی نام بیماری آپنه خواب را نشنیده و یا حتی با آن آشنایی ندارند چرا که این یک بیماری خاص یا به تعبیر دیگر موضوع خاصی است. 

دکتر موسوی میرزایی قبل از تشریح این بیماری به ساختار خوابی که هر انسان دارد اشاره کرد و این طور ادامه داد که هر خوابی دارای چهار مرحله است یعنی بعد از این که انسان به رختخواب رفت ابتدا وارد مرحله اول خواب می‌شود که به طور معمول ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان می برد و سپس وارد مرحله دوم شده و سپس به خواب عمیق فرو می‌رود بعد از این که به خواب عمیق یعنی مراحل سه و چهار خواب رفت دوباره به مرحله دوم و اول بر می‌گردد که این سیکل چهار تا پنج مرتبه تکرار می شود تا فرد به مرحله بیداری می رسد.

به گفته وی استراحت یا همان خواب درست سبب می شود تا انسان به آرامش دست یافته و خستگی از تنش خارج شود اما در بیماری آپنه فرد بعد از این که به مرحله دوم خواب رفت شروع به خرخر کردن می‌کند و برای لحظاتی نفسش قطع می شود و خرخر نمی کند بعد مجاری هوای فرد خوابیده و فرد با احساس سختی بیشتر کارش به خرخر عمیق تر می کشد که بیشتر اوقات این خرخرهای عمیق سبب می شود تا فرد از خواب بیدار شده و شاید در ساعت ۳۰ مرتبه این اتفاق تکرار شود.

بیمار آپنه هیچ خواب عمیق ندارد

البته این موضوع نیز قابل ذکر است که در بیماری  شدید آپنه فرد بیماری هیچ گاه وارد خواب عمیق نمی شود به همین دلیل صبح که از خواب بیدار می شود احساس خستگی، کسلی و خواب آلودگی می‌کند یا به اصطلاح انگار تمام شب را کوه کنده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که خود متخصص مغز و اعصاب است ادامه داد: افرادی که این حالت را دارند مبتلا به آپنه خواب هستند و براساس آمار های جهانی حدود ۳۰ درصد جمعیت جهان یعنی یک میلیارد نفر از جمعیت دنیا به آپنه شدید خواب مبتلایند.

موسوی میرزایی با بیان این که خوب نخوابیدن در شب سبب می شود تا افراد مبتلا به آپنه به واسطه بی حوصلگی، کم انرژی بودن، افسردگی و... راندمان کاری آن ها به شدت پایین بیاید و همان طور که می دانیم افسردگی سبب می شود تا لذت نبردن از زندگی و انگیزه و انرژی او به شدت پایین بیاید.

وی با بیان این که حرف هایی که می زند همه باید پایه علمی داشته باشد تصریح کرد: فردی که شب خوب نخوابیده باشد تحریک پذیر، مضطرب، نگران و... است و همیشه گوش به زنگ است تا خبر بدی به او بدهند.

بیمار آپنه همیشه ناآرام

وی با اشاره به آیات قرآن که خداوند می فرماید، خواب را مایه آرامش شما قرار دادیم، گفت: بیمار آپنه خواب خوبی ندارد تا آرامش داشته باشد به همین دلیل فرد مبتلا به این بیماری به طور معمول شب نمی تواند خوب بخوابد، کابوس می بیند، خواب پریشان می بیند و مکرر در خواب بیدار می شود. همچنین احساس تپش قلب، گرما، سرما و... دارد و همه این موارد سبب می شود تا صبح احساس کسالت کند و به هیچ وجه روز خوبی هم به دلیل عوارض ناشی از این بدخوابی نداشته باشد.

۳۰ درصد جهانیان مبتلا به آپنه

به گفته موضوع دیگر این است که ۳۰ درصد افراد جامعه جهانی که مبتلا به این بیماری اند از افسردگی رنج می‌برند و زمانی که این افراد به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند پزشکان هم به آن قرص خواب آور می دهند که داروها به واسطه عوارضی که دارد خواب را بدتر می کند به همین سبب مردم می گویند قرص اعصاب نخورید چرا که وقتی قرص اعصاب مصرف می کنی همش خوابی شاید فرد با این قرص ها بخوابد اما روز بدتری به واسطه خواب آلودگی و بی حوصلگی ناشی از آن دارد.

وی در ادامه به بعد مولکولی موضع آپنه خواب نیز اشاره و اضافه کرد: بیشتر افرادی که به بیماری بدخوابی مبتلایند وقتی به کلینیک های خواب مراجعه می کنند و اکسیژن خون آن ها گرفته می شود بین ۷۰ تا ۷۵ است در صورتی که  این موضوع  در یک فرد عادی ۹۴ تا ۹۵ است.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب آپنه خواب سبب کاهش اکسیژن در بدن می شود و این موضوع خیلی مهم است چرا همه سوخت و سازهای بدن یک پایه آن اکسیژن است و وقتی اکسیژن خون مشکل داشته باشد چرخه تولید انرژی در مسیر درستش حرکت نمی‌کند و منجر به تولید اکسیدان می شود و این اکسیدان ها هر جا تولید شود زیان آور است.

همچنین براساس یافته های علمی پزشکی آپنه خواب سبب سکته مغزی، قلبی، آلزایمر، پارکیسون، نارسایی قلبی، ناباوری و... می شود.

راه های طی شده برای دست یابی 

دکتر موسوی میرزایی با اشاره به این که همه بیماری به کمبود اکسیژن در بدن بر می‌گردد، اظهارداشت: چند صد مقاله علمی دنیا مطالعه شده تا داروی آپنه خواب کشف و بعد از تولید محصول اولیه، کدهای اخلاقی، کارمایی و... دریافت شد.

به گفته وی با تولید محصول اولیه ۴۰ نفر این محصول روی آن ها آزمایش که عمده بیماران یعنی ۸۰ درصد آن ها مشکل خوابشان رفع شد و از همه مهم تر این که مشکل افسردگی و اضطراب آن ها نیز خیلی بهتر شد.

علاوه بر این با پرسش نامه های استانداری که در این زمینه از بیماران پر و فیلم های مستندی که از آن ها ضبط شد نتایخ خیلی خوبی به دست آمد.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون هیچ دارویی برای اولین بار در کشور تولید نشده بلکه داروهای تولید مشابه نوع خارجی آن هاست تصریح کرد: اما داروی آپنه خواب برای اولین در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تولید شد که باعث افتخار برای ایران و جهان است.

همچنین برای بهبود آپنه خواب توصیه پزشکان این بود که بیمار وزنش را کاهش دهد، ورزش منظم داشته باشد، از دستگاه های موجود در کلنیک های خواب استفاده کند و...

آینده متفاوت روان پزشکی

وی گفت: اکنون پیش دارویی تهیه شده است که اگر بخواهد وارد بازار مصرف شود و به مرحله نهایی برسد دو و سه سال زمان می برد و اگر این دارو وارد بازار شود آینده روان پزشکی کشور متفاوت از این خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، به پرژوه دیگر دارویی که همزمان با این اختراع شروع کرده است نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای راستی آزمایی پیش داروی ساخته شده آپنه خواب حاضر است مقابل هر دوربینی رفته تا نتایج را بعد از سه هفته مردم دیده و باور کنند توان پزشکان ایرانی را. 

وی این اختراع را که نتیجه تلاش، پشتکار و اراده قوی او طی این سال ها بوده را تقدیم کرد به رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امام زمان (عج) و ابراز امیدواری کرد: با ورود آن به مرحله تولید انبوه و ورود آن به بازار مصرف شاهد سرزندگی بیشتر مبتلا به افسردگی و آپنه خواب در ایران و جهان باشیم.

به گفته وی با تلاش و پشتکار و همچنین توکل به خداوند و دعای خیر مردم و پدر و مادر می توان به هر قله ای از موفقیت دست یافت.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول