اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

اژه ای:فساد مسری است/مبارزه با فساد باید انتقام گرایانه نباشد

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مقوله مبارزه با فساد گفت: باید به طور حتم با فساد برخورد کنیم و توجه داشته باشیم که فساد مُسری است و اگر جلوی آن را نگیریم، از یک بخش به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند

اژه ای:فساد مسری است/مبارزه با فساد باید انتقام گرایانه نباشد

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای امروز سه‌شنبه (۱۸ بهمن) طی سخنانی در آیین افتتاح ۲۲ پروژه عمرانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ، ضمن تبریک اعیاد رجبیه و ایام‌الله دهه فجر و یوم‌الله ۲۲ بهمن اظهار کرد: خدمت رساندن به مردم از بالاترین عبادت‌هاست؛ لذا ما نیز در این ایام فرخنده و مبارک اعیاد دینی و ملی باید همت خود را در راستای خدمت‌رسانی به مردم مضاعف گردانیم. 

رئیس قوه قضاییه با تبیین و تشریح وقایع منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) گفت: حضرت امام خمینی (ره) با اتکاء به خداوند و اعتماد به مردم ، این انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند و تثبیت کردند و امروز در گوشه و کنار دنیا ، انقلاب اسلامی نفوذ کرده است. 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: امام خمینی، اسلام ناب را احیاء کردند و از زمان نهضت حضرت امام به این سو ، گرایش به اسلام ناب در سراسر دنیا گسترش یافته است. 

وی با اشاره به اقدامات تحولی صورت گرفته در سازمان ثبت گفت: سازمان ثبت مرتباً در حال پیشرفت و تحول است و مستمراً شاهد بروز نوآوری در این سازمان در راستای خدمت‌رسانی به مردم هستیم. در این سازمان روحیه جهادی و مردمی حاکم است و این امر بسیار مقوله مهمی است. 

وی بیان کرد: با عنایت به اینکه تقریباً همه خانوارهای کشور به نحوی از انحاء با سازمان ثبت سروکار دارند، لذا کارآمدی این سازمان و دقت و سرعت و صحت پیشبرد امور در این سازمان ، در افزایش رضایتمندی مردم بسیار مؤثر است. 

حجت‌الاسلا محسنی اژه‌ای همچنین بر بهره‌گیری هرچه بیشتر از فناوری‌های نوین جهت پیشبرد امور ثبتی و تسهیل خدمت‌رسانی به مردم از این طریق تأکید کرد. 

وی ضمن قدردانی از پیگیری و حساسیت رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک در مقوله تکمیل حدنگاری اراضی گفت: رئیس سازمان ثبت قول داده که تا پایان امسال حدنگاری اراضی را به یک نقطه قابل قبولی برساند؛ من نیز باید تأکید کنم که پیگیری و تکمیل مقوله حدنگاری، نیاز به همت مضاعف دارد چراکه تکمیل و‌ به سرانجام‌رساندن این موضوع، بسیار زمان برده است. 

وی ادامه داد: در راستای تکمیل و به سرانجام رساندن حدنگاری اراضی، بخش‌های مختلف قوه قضاییه باید به سازمان ثبت کمک کنند و چنانچه سایر دستگاه‌های مسئول در قضیه حدنگار، وظایف خود را به نحو مطلوب انجام نمی‌دهند، سازمان ثبت باید این موضوع را از طریق سازمان بازرسی و سایر بخش‌های ذی‌ربط در قوه قضاییه پیگیری کند. 

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله تکریم ارباب رجوع گقت: ما در همه بخش‌ها و مراکز قوه قضاییه باید در راستای تکریم ارباب رجوع تلاش کنیم و در مواجهه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، صبر و حوصله و تدبیر به خرج دهیم و به رضایتمندی مردم عنایت ویژه داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مقوله مهم صیانت و‌ حفاظت از مجموعه و کارکنان آن گفت: در مواجهه با گزارشاتی که ناظر بر تخلف یا لغزش نیروهای زیرمجموعه به ما واصل می‌شود، باید به این نکته توجه کنیم که هر گزارشی لزوماً صحیح و درست نیست و ما نباید به صرف مندرجات یک گزارش، در قبال نیروی زیرمجموعه خود رویکرد سلبی اتخاذ کنیم؛ از آن طرف نیز نباید به کلی نسبت به آن گزارش واصله بی‌تفاوت باشیم؛ بلکه باید در خصوص گزاره‌ها و مندرجات آن گزارش به صورت مبسوط و کامل تحقیق کنیم. 

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: با کمال تأسف بعضاً در جامعه شاهد هستیم که با دروغ‌ها و تحریف‌ها و خلاف‌گویی‌هایی که انجام می‌شود فرد یا افرادی در گزینش یا انتخابات یا تصدی مسئولیت‌ها مردود می‌شوند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت حفظ حرمت افراد بیان داشت: باید نسبت به حفظ حرمت و حیثیت و آبروی افراد اهتمام ویژه داشته باشیم و توجه کنیم که دشمن از مواردی که منجر به لکه‌دار شدن آبروی افراد می‌شود، نهایت بهره‌برداری را می‌کند. 

رئیس عدلیه ادامه داد: فرض کنید فردی دچار لغزش شد؛ آیا راه درست و صحیح آن است که این لغزش او را بر سر مناره فریاد بزنیم؟ یا مطلوب آن است که در خفا به او تنبّه دهیم؟ بدون تردید با بردن حیثیت و آبروی افراد ولو فرد خطاکار، شرایطی را فراهم می‌آوریم که بازگشت او به جامعه سخت می‌شود و جامعه از وجود یک‌نیروی مؤثر محروم می‌گردد و چنانچه آن نیرو ظرفیت لازم را نداشته باشد از ناحیه شیطان‌صفتان جذب می‌شود. 

قاضی‌القضات با اشاره به اهمیت مقوله مبارزه با فساد گفت: باید به طور حتم با فساد برخورد کنیم و توجه داشته باشیم که فساد مُسری است و اگر جلوی آن را نگیریم، از یک بخش به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند؛ اما مبحث مهم دیگر در این قضیه آن است که این مبارزه با فساد باید اصلاح‌گرایانه باشد نه انتقام‌گرایانه و تخریبی؛ روش‌های برخورد با فساد مقوله بسیار مهمی است و باید به آنها توجه ویژه داشت. 

رئیس قوه قضاییه در پایان بر اهمیت توجه و عنایت کارکنان و مدیران دستگاه قضایی نسبت به خانواده‌هایشان تأکید کرد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک طی سخنانی اظهار کرد: امروز ما در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر آن هستیم تا با اقدامات جهادی و خستگی‌ناپذیر علی‌رغم مشکلات فراوان اقتصادی، این سازمان را به یک مرجع مردمی و خدمت‌رسان تبدیل کنیم. 

وی با اشاره به حرکت سازمان ثبت اسناد و املاک از ثبت سنتی به ثبت نوین، از ارائه ۹۰ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۵۰۴ خدمت ثبتی الکترونیک در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است. 

بابایی ضمن اشاره به حدنگاری ۹۸ درصدی منابع طبیعی و اقدامات جهشی در حدنگاری اراضی زراعی، عنوان کرد: صدور اسناد کشاورزی در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶۳ درصدی داشته و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدنگاری اراضی زراعی را به نقطه مطلوبی برسانیم. 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین از صدور سند برای بیش از ۷۰ درصد بافت‌های روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خبر داد. 

وی با اشاره به رشد ۳۲۴ درصدی صدور اسناد مالکیت به نام دولت در ۱۰ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: علی‌رغم برخی مقاومت‌های سرسختانه، امروز بیش از ۹۰ درصد جزایر، تالاب‌ها و جنگل‌های کشور دارای اسناد حدنگاری هستند. 

بابایی افزود: طی دو ماه گذشته با عملیاتی کردن نهضت خدمت‌رسانی به شهرستان‌های محروم و اعزام مدیران ستادی سازمان ثبت اسناد و املاک به این مناطق، بسیاری از مشکلات ثبتی در استان‌های اردبیل، بوشهر و کرمان مرتفع شد. 

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز ۳۴ واحد ثبتی به بهره‌برداری رسیده و به فضل الهی تا پایان اسفندماه با اضافه شدن ۱۶ واحد ثبتی دیگر، مجموع واحدهای ثبتی احداث‌شده از سوی سازمان ثبت در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ واحد خواهد رسید. 

همچنین در این مراسم روسای کل دادگستری استان‌های بوشهر و ایلام ضمن ارائه آماری از اقدامات و فعالیت.های ثبتی در این دو استان، مطالب و نقطه‌نظرات خود را در بای برخی موضوعات ثبتی و قضایی مطرح کردند. 

شایان ذکر است در جریان این مراسم ۱۹ پروژه عمرانی و ۳ پروژه فناوری اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کرمانشاه، گیلان، گلستان، مازندران، لرستان و همدان به بهره‌برداری‌رسید. 

گفتنی است عملیات اجرایی ۱۹ پروژه از پروژه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک که امروز به بهره‌برداری رسیدند، در سال ۱۴۰۰ و عملیات اجرایی ۳ پروژه دیگر نیز از سال ۱۳۹۹ کلید خورده بود. 

انتهای پیام/

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول