اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

ضرورت تصویب لایحه کالای ته‌لنجی به نفع مردم ساحل‌نشین

امام جمعه دیر استان بوشهر گفت: لازم است تا لایحه کالای ته‌لنجی به نفع مردم ساحل‌نشین تصویب شود تا از قاچاق کالا جلوگیری شود.

ضرورت تصویب لایحه کالای ته‌لنجی به نفع مردم ساحل‌نشین

به گزارش خبرگزاری فارس از دیر، حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی امام جمعه دیر استان بوشهر با اشاره به اینکه سال‌هاست کالای ته‌لنجی یا کالای همراه ملوان به عنوان یک امتیاز برای مردم ساحل‌نشین محسوب می‌شود، گفت: در بحث کمیت و کیفیت این موضوع از قبل از انقلاب تاکنون اختلافاتی وجود دارد و کالای همراه ملوان برای ساحل‌نشینان یک امتیاز محسوب می‌شود و بسیاری از مردم از این طریق ارتزاق می‌کنند.

خطیب جمعه دیر بوشهر اظهار کرد: ساحل‌نشینان مجاز هستند 97 قلم کالا را از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد و از طریق گمرک ترخیص کنند، اما مشکل اساسی این است که مدرکی دال بر اینکه افراد کالاها را از گمرک ترخیص کرده‌اند داده نمی‌شود و به دلیل نبود این مدرک، نیروی انتظامی آن کالا را به عنوان کالای قاچاق ضبط و به تعزیرات حکومتی تحویل می‌دهد و افراد جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: سال‌هاست این موضوع از طریق مراجع مربوطه پیگیری می‌شود تا بتوان کالاهای ته‌لنجی یا همراه ملوان را ساماندهی کرد؛ چیزی که دولت و مسؤولان برای ساحل‌نشینان در نظر می‌گیرند را باید از طریق اهداء مجوز ساماندهی کنند تا مشکلی برایشان ایجاد نشود.

حسینی افزود: در سفر آیت الله رئیسی، رییس جمهور به استان بوشهر این موضوع مطرح و مقرر شد تا ساماندهی‌های لازم صورت گیرد. بعد از گذشت یکسال از سفر رییس جمهور، لایحه امتیاز به ساحل نشینان با قید 2 فوریت ارسال شده است و به تصویب رسیده است اما نیاز به کار کارشناسی دارد زیرا چیزی که در این لایحه به تصویب رسیده این است که بعد از یکسال به عنوان تجارت رسمی سوق داده شود و چیزی تحت عنوان ته‌لنجی به مواردی استثناء می‌شود.

خطیب جمعه دیر بوشهر تصریح کرد: درخواست داده‌ایم تا این چارچوب را به درستی مشخص کنند و شرایط استان‌های مرزی در لایحه قید شود و بعداً دولت تصمیم‌گیری کند که کدام استان‌ها مشمول این لایحه شوند و لازم است تا نمایندگان به طور جدی پیگیر این موضوع باشند تا این پروسه هر چه سریعتر انجام شود.

حسینی گفت: مردم ساحل‌نشین و مرزنشین یکسال است که منتظر جواب این لایحه هستند و لازم است تا در سفر دوم رییس جمهور این مژده و نوید به این مردم داده شود.

وی اضافه کرد: تصویب لایحه کالای ته‌لنجی به نفع مردم ساحل‌نشین در راستای اشتغال و رفاه مرزنشینان است و بایستی این لایحه به نحوی تصویب شود که خواسته‌های مردم نیز برآورده شود، هر چند با تصویب این لایحه باید از قاچاق نیز جلوگیری کرد زیرا کسی تمایلی به قاچاق ندارد.

امام جمعه دیر ادامه داد: با توجه به مرز وسیع آبی در بوشهر، باید این امتیاز به مردم این منطقه داده شود و اگر به هر نحوی لایحه به گونه‌ای به تصویب برسد که این امتیاز از مردم گرفته شود با توجه به زمینه‌های فراوانی که هست مردم به سمت قاچاق روی می‌آورند و اجناس وارد شده قطعاً مضر خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی در پایان گفت: لازم است تا نمایندگان و دولتمردان، لایحه را به گونه‌ای مصوب کنند که جلوی ضرر و زیان‌ها را بگیرند و رفاه و اشتغال مردم را مدنظر قرار دهند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول