اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

12 هزار ساعت تلاش در کلام وزیر بهداشت/ از ثبت ۱۷۳ روز بدون مرگ کرونایی تا پوشش بیمه 9600 قلم دارو

وزیر بهداشت ضمن تشریح اقدامات دولت سیزدهم در 500 روز گذشته گفت: در طرح دارویار ۹۶۰۰ قلم دارو به صورت الکترونیک تحت یک بسته کامل تحت پوشش قرار گرفت و ۸ هزار میلیارد تومان بدهی‌های پیشین بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شد.

12 هزار ساعت تلاش در کلام وزیر بهداشت/ از ثبت ۱۷۳ روز بدون مرگ کرونایی تا پوشش بیمه 9600 قلم دارو

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده : دولت سیزدهم در شرایطی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که بیماری کرونا جولان می‌داد و متاسفانه این ویروس منحوس روزانه تن‌های زیادی را روانه خاک می‌کرد، تحریم‌های بانکی و بدعهدی شرکت‌های خارجی در فضای تحریم واردات واکسن را سخت کرده بود اما دولت سیزدهم توانست با تدبیر و برنامه‌ریزی مناسب در مدت کوتاهی این بحران را پشت سر بگذارد به طوری که امروز تعداد مرگ و میرهای کرونا تک رقمی شده و به اذعان کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، کرونا در ایران مهار شده است.

اما این تنها اقدام مهم و اساسی دولت در حوزه سلامت نبود، پوشش همگانی، درمان ناباروری، توسعه تخت‌های بیمارستانی و ... از جمله دیگر دستاوردهای وزارت طی ۵۰۰ روز گذشته است. در همین راستا و به مناسبت ایام‌الله دهه فجر دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت با حضور در خبرگزاری فارس به تشریح دستاوردهای حوزه سلامت طی این مدت پرداخت.

آقای دکتر شما در آغاز نشستن بر کرسی وزارت بهداشت با وضعیت اسفناک شیوع کرونا و مرگ و میر هموطنان مواجه بودیم، دولت سیزدهم چگونه توانست کرونا را مدیریت و مهار کند؟

دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که کشور در موقعیت بسیار دشوار مواجهه با بیماری کرونا بسر می‌برد؛ به طوری که رئیس جمهور در اولین دیدار خود با اعضای هیات دولت دو مسأله را به عنوان مسائل اصلی کشور عنوان کرد؛ مسأله سلامت و مسأله معشیت مردم.

ثبت ۱۷۳ روز بدون مرگ و تک رقمی

در همین شرایط با حمایت‌های رهبر عظیم الشأن، همت رئیس‌جمهور مردمی، واکسیناسیون گسترده و تغییر در شیوه مدیریت بحران کرونا، جمهوری اسلامی ایران بنا به اذعان مراجع علمی و فنی دنیا از جمله سازمان جهانی بهداشت، به عنوان کشور موفق منطقه در مبارزه با این بیماری معرفی شد که علت و نتیجه این توفیق را در تزریق بیش از ۱۵۵ میلیون دز واکسن کرونا تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ است همچنین تاکنون ۱۷۳ روز بدون مرگ و تک رقمی از حیث فوت شدگان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۵ دی ماه جاری را شاهدهستیم. واکسیناسیون حدود ۲.۵ میلیون نفر اتباع و مهاجران بیگانه علیه بیماری کرونا از دیگر اقدامات بوده است.

شش میلیون ایرانی رایگان بیمه شدند

پس از مدیریت و کنترل بیماری کرونا که اولویت اصلی در وزارت بهداشت دولت سیزدهم بود، همزمان و به صورت موازی اقداماتی در جهت بهبود خدمات حوزه سلامت صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به حوزه درمان و بیمه همگانی اشاره کرد. پوشش بیمه همگانی سلامت و کاهش هزینه‌های درمانی سه دهک نخست که براساس آن شش میلیون نفر از افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گرفتند. همچنین میزان پرداختی بیمه شدگان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صفر شد.

افزایش ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی و تجهیز ۷۹ مرکز درمانی

آقای دکتر در طی ۵۰۰ روز گذشته در زمینه توسعه و افتتاح طرح‌های بهداشتی و درمانی چه اقداماتی انجام شده است؟

افتتاح ۸۵۰ طرح و پروژه بهداشتی با مجموع زیربنای ۳۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع در کشور به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار با رویکرد تقویت و بازسازی نظام شبکه بهداشتی و درمانی (ان شاءالله تا پایان سال ۲۰0۰ پروژه بهداشتی با اولویت مناطق کمتر برخوردار به بهره‌برداری خواهد رسید). تشکیل قرارگاه تقویت و بازسازی نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور و تدوین سند تقویت نظام شبکه و افزایش ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی و تجهیز ۷۹ مرکز درمانی با هدف دسترسی عادلانه مردم عزیز میهن اسلامی به خدمات درمانی که تا پایان سال ۷۹۰۰ تخت بیمارستانی در ۷۲ مرکز دیگر افتتاح و در خدمت مردم عزیز ایران اسلامی قرار خواهد گرفت از اقدامات ما در این حوزه است.

همچنین تکمیل و افتتاح ۳۳ طرح بیمارستانی، ۱۶ طرح اورژانس بیمارستانی، ۱۶ طرح کلینیک ویژه، ۴ طرح بلوک زایمانی، ۳ طرح مرکز تشخیص و درمان و غربالگری سرطان، ۱۵ طرح مسکن متخصصین و اقامتگاه پزشکان، ۴۷ طرح پایگاه اورژانس و پد بالگرد از اقدامات عمرانی در حوزه سلامت بوده است.

در زمینه تقویت ناوگان اورژانس چه اقدامی انجام دادید؟

تصویب و اجرای قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس برای نوسازی ناوگان اورژانس پیش‌بیمارستانی پس از سالها، در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت از اقدامات خوب دولت بوده است.

۹۶۰۰ قلم دارو به صورت الکترونیک تحت پوشش بیمه قرار گرفت

آقای دکتر طرح دارویار یکی از طرح‌های شما برای تقویت نظام دارویی و برخورد با فساد ارز دولتی بود، در این خصوص توضیح دهید؟

اجرای طرح ملی «دارویار»، که از تاریخ ۲۳ تیرماه امسال در سراسر کشور اجرایی شد. در این طرح ۹۶۰۰ قلم دارو به صورت الکترونیک تحت یک بسته کامل تحت پوشش قرار گرفت و ۸ هزار میلیارد تومان بدهی‌های پیشین بیمه‌ها به داروخانه‌ها پرداخت شد. به بیان صاحبنظران، این طرح مزایایی از جمله جلوگیری از قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه، تقویت صنایع داروسازی، جلوگیری از هدررفت منابع ارزی کشور از طریق برخی ویژه‌خواری‌های مرتبط با اختصاص ارز ترجیحی، تسریع در پرداخت بدهی‌های بیمه‌ای به بخش دارو، تقویت صادرات داروهای ساخت داخل و کاهش کمبودهای دارویی به رغم محدودیت‌های ارزی و تحریم‌ها و اختصاص یارانه سلامت به مصرف‌کننده واقعی را به همراه دارد (از دیگر مزایای طرح دارویار می‌توان به رشد و پیشرفت ۹۸ درصدی نسخه الکترونیک و به روزرسانی نظام اطلاعات بیمارستانی همه بیمارستان‌های کشور پس از سالها اشاره کرد).

افزودن ۲۱ مولکول جدید به فهرست دارویی کشور پس از وقفه چند ساله از اقدامات مثبت دولت در ذیب این طرح بوده است.

احقاق مطالبه ۱۵ ساله پرستاران

همچنین در ادامه اقدامات دولت سیزدهم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که موجب هویت‌بخشی و تکریم عملی حرفه پرستاری می‌شود، مطالبه ۱۵ ساله (از سال ۱۳۸۶) جامعه پرستاری بود که با تأکیدات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به ثمر نشست، منابع آن نیز به صورت علی‌الحساب پرداخت شد و همچنین دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی مربوط پس از سالها تدوین شد.

توزیع بیش از ۱۰ هزار پزشک در مناطق محروم

آقای دکتر در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در مناطق محروم توضیح دهید؟

برداشتن سقف کارانه دریافتی مناطق محروم به منظور افزایش انگیزه و ماندگاری پزشکان مخصوصاً پزشکان جوان شاغل در مناطق محروم، توزیع بیش از ۱۰ هزار نیروی پزشک، دندانپزشک و پیراپزشک با تمرکز بر مناطق محروم، توزیع بیش از ۲۲۰۰ نیروی متخصص و فوق تخصص پزشکی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار و بازنگری ساختار و تشکیلات بیش از ۴۰۰ شبکه بهداشت و درمان و ۴۰۰ مرکز بهداشت شهرستان پس از ۲۶ سال از اقدامات دولت طی این دوران بوده است که البته حمایت‌های ما از مناطق محروم همچنان ادامه دارد.

تأسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج

بیماران صعب‌العلاج طی ۵۰۰ روز گذشته از نگاه وزارت بهداشت دور نماندند، برای حمایت از این بیماران چه اقداماتی انجام دادید؟

تأسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج به منظور حمایت از درمان این بیماران با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان و با حمایت‌های مجلس شورای اسلامی (در امتثال امر رهبر معظم انقلاب مبنی بر آن که اگر کسی بیمار شد غیر از درد بیماری درد و رنج دیگری نداشته باشد). پیگیری و اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به منظور ایجاد ۵۰۰ تخت دیالیز و ۶۰ مرکز جامع و کاشت رایگان دوهزار حلزون شنوایی در کودکان ناشنوا برای اولین بار در کشور.

آقای دکتر در خصوص دستاوردهای ۵۰۰ روز گذشته در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی توضیح دهید؟

اصلاح ساختار، پذیرش و افزایش ظرفیت رشته‌های تخصصی با هدف تأمین نیاز به پزشک متخصص به منظور توزیع مناسب و توازن نیروی انسانی متخصص پزشکی در مناطق محروم و کمتر برخوردار (افزایش انتخاب رشته، محل و همچنین پر شدن تمام ظرفیت‌ها در آزمون سال جاری دستیاری پس از چندین سال، تکمیل ظرفیت دستیاری برای اولین‌بار با رویکرد بومی‌گزینی و تأمین نیاز مناطق محروم)، افزایش حقوق دستیاران رشته‌های پزشکی با هدف ایجاد انگیزه و نهایتاً ارتقاء عملکرد بالینی در خدمت به بیماران و همچنین ارتقاء آموزش آنان، افتتاح اولین دانشگاه علوم پزشکی بین‌المللی در خارج از کشور در عراق با نام "سبطین" در آذرماه ۱۴۰۱با همکاری عتبه حسینی(ع) انجام شد و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی در جهت تأمین عدالت در سلامت و خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کمتر برخوردار از اقدامات این حوزه است.

کسب رتبه اول در منطقه در حوزه تحقیقات علوم پزشکی

همچنین تأسیس اولین دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در کشور با هدف استفاده از هوش مصنوعی در نظام سلامت، گسترش زیرساخت‌های فناورانه دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله تأسیس ۳ پارک علم و فناوری، ۸ مرکز رشد و ۱۱ مرکز نوآوری و کسب رتبه اول در منطقه در حوزه تحقیقات علوم پزشکی را از اقدامات وزارت بهداشت در این حوزه می‌دانیم، همچنین ارتقای رتبه علمی حوزه پزشکی در جهان از شانزدهم به پانزدهمو  افزایش ۴۳ درصدی تولید کالاهای سلامت‌محور در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین از کارهای خوب در راستای حمایت از تولید ملی بوده است. طراحی و ساخت و توزیع کیت تشخیص أمیکرون را نیز مدیون تلاش محققان خوبمان هستیم.

یکی از برنامه‌های خوب دولت سیزدهم حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بوده است، وزارت بهداشت در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

پوشش کامل بیمه خدمات ناباروری زوج‌های ناباور در اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش نسل و جوانی جمعیت و پوشش کامل بیمه مادران باردار و فرزندان شیرخوار تا ۵ سالگی در جهت تشویق به فرزندآوری، همچنین ایجاد شبکه درمان ناباروری در سراسر کشور الزام تمامی استان‌ها به این که در سطح دوم، امکانات و تجهیزات درمان ناباروری را داشته باشند.

در حوزه حمایت از افزایش سرمایه انسانی وزارت بهداشت نیز توضیح دهید؟

تبدیل وضعیت ۶۸۰۰۰ نفر از کارکنان غیررسمی مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از جمله حمایت‌های ما بوده است.

کسب رتبه چهارم دنیا در تولید دانش در حوزه طب سنتی

حوزه طب ایرانی - سنتی در دولت قبل مغفول مانده بود، شما برای حمایت از این حوزه مهم چه برنامه‌ای دارید؟

حمایت از ترویج طب ایرانی - سنتی با تسهیل تأسیس دانشکده‌ها و مراکز آموزشی در کشور (با یک رشته موافقت اصولی و با دو رشته مرتبط موافقت قطعی تأسیس دانشکده طب ایرانی صورت گرفت). اجرای فاز اول ادغام طب ایرانی، سنتی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی و ادامه این مسیر در سایر دانشگاه‌ها از جمله دستاوردهای نظام سلامت است و لازم است بگویم امروز مفتخر به کسب رتبه چهارم دنیا در تولید دانش در حوزه طب سنتی هستیم. حمایت از تولید داروهای سنتی با رویکرد علمی، رونمایی از دارونامه فرآورده‌های طبیعی و سنتی برای اولین‌بار و رونمایی صدور مجوز و ارائه ۱۰ محصول دانش‌بنیان طب ایرانی به بازار در زمینه درمان کرونا هم از اقدامات خوب مسوولان است.

در حوزه دیپلماسی سلامت نیز اقدامی صورت گرفته است؟

فعال‌سازی و تقویت دیپلماسی سلامت در منطقه به ویژه با تأکید بر فعال‌سازی دبیرخانه سلامت گروه شانگهای در جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵  (ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و سازمان جهانی بهداشت) و سفر به کشورهای منطقه با رویکرد توسعه صادرات کالاهای سلامت محور، جذب دانشجو و توسعه گردشگردی سلامت از برنامه‌هایی بوده است که همچنین مصر بر اجرای آن هستیم.

 ۵۲۸ شرکت به شرکت‌های مستقر در مراکز رشد افزوده شده است

حوزه تحقیقات و فناوری علوم پزشکی نیز در دولت سیزدهم تحولات و پیشرفت چشمگیری داشته است در این خصوص توضیح دهید؟

۱۱۲۸ شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت در کشور در سال جاری فعالیت دارند که از این تعداد ۳۶۶ شرکت حوزه سلامت امسال به مجموع شرکت‌ها اضافه شده‌اند و در مجموع ۷۷۹۶ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد.  شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت ۲۵ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شوند و در عین حال ۲۷ درصد از کل فروش و ۳۳ درصد از اشتغال دانش‌بنیان در حوزه سلامت را به خود اختصاص داده‌اند.

جایگاه ایران در نظام نوآوری جهانی ۷ رتبه ارتقا یافته و به عدد ۵۷ رسیده است که بهترین رتبه در سال جاری است. ٣٧٢٤ ثبت اختراع ملی و بین‌المللی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است. ۸ مرکز رشد در سال جاری به مراکز موجود اضافه شده است.  ۵۲۸ شرکت به شرکت‌های مستقر در مراکز رشد افزوده شده است.

۱۳۹۱ محصول سلامت‌محور در مراکز رشد و پارک‌های فناوری سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوزهای لازم برای عرضه به بازار را اخذ کرده‌اند.  برای ۶۶۲۰ نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت اشتغال ایجاد شده است.  تولید دانش‌بنیان در کالاهای سلامت‌محور ۴۳ درصد افزایش یافته است.

پایان پیام/ ت 644

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول