اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

مالیات ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مؤدیِ مشاغل صفر شده است/ امسال اظهار‌‌نامه‌ها 50درصد افزایش یافت

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امسال مالیات ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مؤدیِ مشاغل صفر شده است، البته در سال گذشته هم تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان از مشاغل، مالیات دریافت کردیم.

مالیات ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مؤدیِ مشاغل صفر شده است/ امسال اظهار‌‌نامه‌ها 50درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار باشگاه توانا در دولت سیزدهم تحولاتی در نظام مالیاتی ایجاد شد و به سمت نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند و مردم محور حرکت کرد. نظام مالیاتی هوشمند و عادلانه باید کارآمد باشد، جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد، از ثروتمندان و کسانی که بیشترین درآمد را دارند بیشترین مالیات را دریافت کند و از طرف دیگر بیشترین خدمات را به مردم بدهد.

در برنامه شنبه شب «تهران ۲۰» با اجرای علی مروی به موضوع «مالیات» پرداخته شد. در این رابطه با داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در باب نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند گفت‌وگو شد.

درگاه اینترنتی در کاهش مراجعه مردم به ادارات تأثیر زیادی دارد

منظور درباره مهمترین رویکرد تحولاتی در دوره مسئولیت خود گفت: بهبود رابطه نظام مالیاتی و مردم مهمترین رویکرد ما در این دوره است. تلاش می‌کنیم دیوار بین ادارات مالیاتی و مردم را برداریم. مالیاتی که می‌گیریم به خزانه دولت می‌دهیم تا دولت بتواند خدمات بهتری به شهروندان ارائه کند. مُوَدیان ما ولی نعمت ما هستند. یعنی کسانی هستند که متناسب با ظرفیت‌ها و توان پرداخت خودشان در ارائه خدمات دولت مشارکت فعال دارند. بنابراین برای تسهیل‌گری در امور مالیاتی اولین کاری که می‌کنیم این است که با الکترونیکی و هوشمندسازی نظام مالیاتی مراجعه مردم به ادارات را کاهش دهیم. درگاه خدمات الکترونیکی نیز توسعه قابل‌ ملاحظه‌ای پیدا کرده و هر شخص با کد ملی و یا شناسه ملی برای احراز هویت بنگاه‌ها و شرکت‌ها می‌تواند به این سامانه وارد شده و تمام سوابق مالیاتی خود را مشاهده کند.

منظور به موضوع نقل و انتقال خودرو اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای امسال لازم نیست کسی به دفترخانه مراجعه کند. ما درگاه مشترکی را با پلیس راهور ایجاد کردیم و کافی‌است شخص هنگام ورود به سامانه شناسه خودرو را درج کند تا مالیات آن محاسبه شود و همان‌جا پرداخت کند و حتی می‌تواند برای تعویض پلاک نیز نوبت‌گیری کند. این هم کار مردم را راحت کرده و هم فرآیند وصول مالیات را برای ما بهبود می‌بخشد.

او درباره ابلاغ الکترونیکی افزود: وقتی برگه‌ای برای مؤدی صادر می‌شود بلافاصله به صورت سیستماتیک از طریق درگاه خدمات الکترونیک در کارپوشه فرد قرار می‌گیرد و به شخص پیامک اطلاع‌رسانی فرستاده می‌شود. در تلاشیم همه خدمات مورد نیاز مردم را به خدمات الکترونیکی تبدیل کنیم. بدین ترتیب امکان این‌که کسی بتواند دخل و تصرفی کند، اوراق را نگه دارد، در کشوی میزش بگذارد یا اتفاق دیگری بیافتد وجود ندارد. امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم این گام بلند را برداریم. نه تنها تا پایان سال آینده همه پرداخت‌ها و ابلاغ‌ها و امور مالیاتی مردم غیر حضوری خواهد شد بلکه الآن نیز در حال اتفاق افتادن است.

منظور تصریح کرد: آخرین اقدام نرم‌افزار موبایلی «مالیات من» است. هر کسی می‌تواند از طریق این نرم‌افزار مستقیماً به درگاه خدمات الکترونیکی مالیات مراجعه کرده و امور خود را انجام دهد. در این نرم‌افزار هر آنچه که مؤدی نیاز دارد پیش‌بینی و تعبیه شده است. مؤدیان با نصب این اپلیکیشن بر گوشی‌های خود دیگر نیاز به مراجعه به ادارات و درگاه‌های مختلف ندارند.

مالیات ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مؤدی مشاغل صفر شده‌ است

منظور در ادامه به لزوم مقابله با فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: اولاً تلاش می‌کنیم هر کسی که فعالیت اقتصادی می‌کند و مؤدی ما نیست را به مجموعه مؤدیان مالیات اضافه کنیم. در مسیر این هدف در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مؤدی جدید بصورت سیستمی و از طریق مراجع و پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف به ویژه تراکنش‌های بانکی و دستگاه‌های پز شناسایی کردیم. امسال نیز ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی جدید گرفتیم. یعنی ۵۰ درصد به تعداد اظهارنامه‌ها اضافه شده‌ است. همه کسانی که کسب‌وکار دارند باید بدانند پرداخت مالیات و داشتن پرونده مالیاتی یک تکلیف ملی است حتی اگر طبق محاسبات ما مالیاتشان صفر شود. امسال مالیات ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار مؤدیِ مشاغل صفر شده است. در سال گذشته تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان از مشاغل مالیات دریافت کردیم.

او با بیان این‌که تا حد امکان خود اظهاری‌های مؤدیان خوش‌حساب را می‌پذیرند افزود: امسال ۷۷ درصد از خوداظهاری‌های شرکت‌ها و مشاغل را بدون رسیدگی و با پذیرش قطعی کردیم تا دیوار بین سازمان مالیات و مؤدی برداشته شود و اعتماد شکل بگیرد. این قانون از سال ۹۵ تصویب شده و قرار بوده اجرا شود. از طرفی در سنجش مالیات شاخص‌هایی داریم که ۶۵ ملاک را تشکیل می‌دهد. طبق این ملاک‌ها مؤدیانی که به اصطلاح پرخطر هستند را شناسایی کرده و با دقت به آنان رسیدگی می‌کنیم.

با فرار مالیاتی مقابله می‌شود

منظور ادامه داد: در اظهارنامه‌ها 2 جور فرار مالیاتی می‌تواند اتفاق بیافتد. افراد ممکن است کتمان درآمد کنند. یعنی بخشی از درآمدشان را در اظهارنامه ننویسند. یا ممکن است هزینه‌هایشان را بیش‌اظهاری کنند. یعنی هزینه‌ها را غیر واقعی نشان دهند. هر دوی این‌ها درآمد محصول مالیات را کاهش می‌دهد. ما همه پایگاه‌های اطلاعاتی را به یک پایگاه دریافتِ داده تبدیل کردیم یعنی همه این پایگاه‌های اطلاعات را به هم وصل کردیم تا متوجه کتمان درآمد یا بیش‌اظهاری هزینه شخص متخاطی بشویم. 

شکار عقاب‌های مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در مسیری که برای مقابله با فرار مالیاتی طی می‌کنیم مؤدیان بزرگی هستند که سال‌های طولانی با روش‌های مختلف از پرداخت مالیات اجتناب کردند. با روش‌هایی که در ظاهر درست بوده اما وقتی عمیق می‌شویم می‌بینیم اختلالاتی اتفاق افتاده است. مانند استفاده از معامله با شرکت‌های صوری و کاغذی برای بیش‌اظهاری هزینه‌ها که در شرکت‌های فولادی اتفاق افتاد. افرادی فاکتورها و صورت‌حساب جعلی برای معامله‌ای که انجام نشده صادر می‌کنند تا برای فرار مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد و به تبع آن ارزش افزوده و عملکرد ما کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر بر شناسایی معاملات صوری تمرکز کردیم و با کمک روش‌های تحلیل آماری، کلان داده‌ها و هوش مصنوعی ۱۰۰ شرکت صوری شناسایی شده‌ است. در نظام مالیاتی با تمرکز همکاران و مراقبت ما در ستاد دنبال شکار عقاب‌ها هستیم. یعنی کسانی که تا الآن فرارهای مالیاتی بزرگ انجام می‌دادند و نظام مالیاتی نسبت به آن‌ها چشم‌پوشی می‌کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول