اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

معاون سازمان انرژی اتمی: سامانه‌های پرتودهی ۲ برابر افزایش یافته است

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با درایت رهبری بخش‌های مختلفی را در حوزه هسته‌ای شروع کردیم و تعداد سامانه‌های پرتودهی را به دو برابر افزایش دادیم.

معاون سازمان انرژی اتمی: سامانه‌های پرتودهی ۲ برابر افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، پژمان شیرمردی عصر امروز در آغاز عملیات اجرایی سایت پرتودهی غرب کشور در ملایر کرد: برای هدفمند کردن این حوزه و برنامه‌ریزی دوره ۲۰ ساله، آمایش سرزمینی خوبی را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه متأسفانه بخش‌های مختلفی در حوزه هسته‌ای کشور مغفول مانده بود که در دولت سیزدهم برای انجام کار داده‌های آماری از وزارت کشاورزی، صمت، بهداشت و... به دست آوردیم گفت: کشور را به ۱۲ منطقه اولویت‌دار تقسیم کردیم که هر یک از آنها ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی خاصی داشتند.

معاون سازمان انرژی اتمی همدان را یکی از این مناطق اولویت‌دار دانست و افزود: این استان با تولید ۳.۵ میلیون تن از محصولات کشاورزی کشور، از بعد اقتصادی دارای توانمندی است.

وی با بیان اینکه همدان از بعد لجستیکی هم وضعیت منحصر به فردی دارد گفت: استان‌های در همسایگی همدان نیز از نظر تولید محصولات کشاورزی و صنایع جزء رتبه‌های برتر هستند بنابراین همدان را به عنوان اولویت معرفی کردیم.

شیرمردی با بیان اینکه دنبال این بودیم اولویت سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان دهیم که یک نمود آن در فارس، گیلان و امروز در همدان اجرا شد تأکید کرد: اطمینان داریم این سایت می‌تواند در آینده قطب پرتودهی منطقه در غرب کشور باشد.

کشور ما سه برابر میانگین جهان تلفات کشاورزی دارد

وی با اشاره به اینکه این کار در سه حوزه محصولات کشاورزی، پزشکی و سلامت و صنعت برنامه‌ریزی شده است افزود: کشور ما سه برابر میانگین جهان تلفات کشاورزی دارد که برای تأمین و ارتقای امنیت غذایی باید به سمتی برویم که ابزار آن را در داخل ایجاد کنیم و یکی از آنها استفاده از سامانه‌های پرتودهی است.

این مسئول افزایش کیفیت مواد غذایی، انبارمانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی و حوزه پزشکی و سلامت را از اهداف ایجاد این سایت برشمرد و گفت: در حال حاضر در کشور کمتر از یک درصد تجهیزات پزشکی یکبارمصرف با پرتودهی، استریل می‌شود، این در حالی است که ژاپن ۸۰ درصد محصولات یکبار مصرف پزشکی را با این روش استریل می‌کند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سامانه‌ها، به حوزه صنعت پلیمر و پرتودهی مواد پلیمری در دنیا همچون سیم و کابل، لاستیک‌سازی و پلیمرهای هوشمند اختصاص داده شده است گفت: امروز برای پوشش کابل و خط انتقال لوله‌های نفت و گاز از این فناوری استفاده می‌شود، در حالی‌ که سهم ما در این بخش نیز اندک است.

با سامانه‌های پرتودهی می‌توان کود شیمیایی تولید کرد

شیرمردی با اشاره به اینکه با سامانه‌های پرتودهی می‌توان هم کود شیمیایی تولید کرد و هم میزان آلودگی را تا ۹۰ درصد کاهش داد گفت: با پرتودهی پساب‌ها می‌توان بخش بزرگی از پساب‌ها را تصفیه و در حوزه کشاورزی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نظام سلطه تلاش می‌کند حوزه هسته‌ای را به سمت محدودسازی بخش خاصی پیش‌ ببرد گفت: با درایت رهبری بخش‌های مختلفی را در حوزه هسته‌ای شروع کردیم و تعداد سامانه‌های پرتودهی را به دو برابر افزایش دادیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه سند راهبردی انرژی هسته‌ای با تمرکز بر گسترش حوزه سلامت، صنعت و کشاورزی و توسعه سامانه‌های پرتودهی تهیه شده است خواستار توجه به این مهم شد.

پایان پیام/ 3140/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول