اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رژیم صهیونیستی و سودان توافق سازش امضا می‌کنند

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بعد از بازگشت از سودان گفت که رباط و تل‌‌آویو با یکدیگر توافق سازش امضا می‌کنند.

رژیم صهیونیستی و سودان توافق سازش امضا می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بعد از بازگشت از سودان گفت که رباط و تل‌‌آویو با یکدیگر توافق سازش امضا می‌کنند.

وزارت خارجه سودان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان سفر الی کوهن بر سر ادامه تلاش‌ها برای عادیٰ‌سازی روابط با یکدیگر تواق کرده‌اند. 

این نخستین بار است که دولت سودان به صورت رسمی سفر یک مقام رژیم صهیونیستی به آن کشور را تأیید کرده، اگرچه در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از ارتباطات غیررسمی مقام‌های دو طرف منتشر شده است.

سودان طی توافقی در سال ۲۰۲۰ توافق کرد گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بردارد. اعلام این توافق، همزمان با توافقات عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مراکش صورت گرفت.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا که این توافقات با میانجی‌گری آن انجام می‌گرفت نام «توافقات ابراهیم» را برای این توافق‌ها انتخاب کرده بود. 

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان خرداد ماه گذشته گفت که روابط این کشور با تل‌آویو ادامه دارد. البرهان درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات و روابط با رژیم موقت صهیونیستی گفت: «این روابط قطع نشده که ما بگوییم ازسرگرفته می‌شود».

لبرهان پیشتر با دفاع از اقدام خود برای برقراری روابط با تل‌آویو، مدعی شده بود که این کار به نفع کشور و ملت سودان است. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که کاخ سفید اعلام کرد رژیم صهیونیستی و سودان، با میانجی‌گری دولت  «دونالد ترامپ»، روابط دیپلماتیک با یکدیگر برقرار کرده‌اند. 

در همین ارتباط «نصر الدین عبدالباری» وزیر دادگستری دولت  انتقالی سودان همزمان با حضور «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری سابق ایالات متحده آمریکا، دی‌ماه سال گذشته، در خارطوم توافق موسوم به «آبراهام» (عادی‌سازی روابط با تل‌آویو) را امضاء کردند؛ اما تا امروز، هیأت‌های رسمی دولت سودان و کابینه تل‌آویو با یکدیگر دیدار رسمی نداشته‌اند.

سودان در حالی توافق آبراهام را امضاء کرد که واشنگتن به این کشور وعده سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در بسیاری از پروژه‌های زیرساختی را داده بود؛ اما منابع مطلع می‌گویند که تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول