اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

روایت اولین‌ بانوی المپیکی اصفهان از جایگاه ورزش بانوان در جهان

اولین بانوی المپیکی اصفهان در گفت‌وگویی از مسیر درخشش خود در مسابقات جهانی سخن گفت.

روایت اولین‌ بانوی المپیکی اصفهان از جایگاه ورزش بانوان در جهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ورزش حرفه‌ای و قهرمانی اهمیت زیادی دارد چراکه هم موجب تشویق عموم مردم به ورزش همگانی است هم مایه افتخار ملی است و پیروزی در آن موجب خرسندی و سرافرازی همه ملت می‌شود.

بانوان ایرانی نیز از گذشته در ورزش حضور داشته‌اند و با سعی و تلاش خود توانسته‌اند با حجاب اسلامی بر سکوی قهرمانی قرار بگیرند و برای کشور افتخارآفرینی کنند.

گلنوش سبقت‌الهی یکی از این ورزشکاران است که توانسته خط‌شکن باشد و به اولین بانوی اصفهانی تبدیل شده است که سهمیه المپیک کسب کرده است؛ از همین رو گفت‌و‌گویی را با این ورزشکار اصفهانی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: از چه زمانی و با چه رشته‌ای ورزش را شروع کردید؟

سبقت‌الهی: از دوره راهنمایی ورزش را شروع کردم، ابتدا در رشته هندبال فعالیت می‌کردم اما حرفه‌ای نبود، با ورزش تیمی که شور و حال متفاوتی دارد، آشنا بودم ولی خیلی اتفاقی و اواخر دوره دانشگاه با رشته تیراندازی آشنا شدم.

**مسیر تیراندازی را عاشقانه ادامه دادم

فارس: چرا تیراندازی را برای فعالیت انتخاب کردید؟

سبقت‌الهی: آرامشی که این رشته به من می‌داد خیلی لذت‌بخش بود و برای همین خیلی آرام جذب تیراندازی شدم و اینطور نبود که در جلسه اول عاشق این رشته شده باشم، جالب است که ابتدا در رشته تفنگ فعالیت می‌کردم اما به خاطر این‌که چپ‌دست بودم، رشته تپانچه را انتخاب کردم و آرام آرام جذب این رشته شدم و عاشقانه آن را ادامه دادم.

فارس: با چه هدفی فعالیت در ورزش و تیراندازی را آغاز کردید؟

سبقت‌الهی: در تلویزیون مسابقات تیراندازی المپیک لندن را می‌دیدم و اسم خانم جان‌بزرگ و احمدی را که شنیدم، به این فکر افتادم که باید در المپیک شرکت کنم، بعد از ماه دومی که تیراندازی را تمرین می‌کردم، مربی‌ام به من گفت که باید تمام هدفم را حضور در المپیک بگذارم.

فارس: وضعیت تجهیزات و امکانات از ابتدا چگونه بود؟ 

سبقت‌الهی: از روز اول وضعیت تجهیزات و امکانات خوب نبود و تا زمانی که سهمیه المپیک گرفتم، سلاح نداشتم و از سلاح‌هایی که قدیمی و دست قبلی‌ها بود، استفاده می‌کردم، تازه بعد از المپیک سلاح شخصی گرفتم، هیچ چیزی نداشتم و با عینک طبی و کفش معمولی و یک قبضه چپ سهمیه المپیک گرفتم.

**تجهیزات بانوان در رشته تیراندازی به‌روزتر از آقایان است

فارس: تفاوتی بین تجهیزات بانوان و آقایان  وجود داشت؟ 

سبقت‌الهی: تفاوتی بین تجهیزات برای بانوان و آقایان نیست، در رشته ما تجهیزات بانوان خیلی به‌روزتر و مرتب‌تر است زیرا خانم‌ها خیلی حساس‌تر هستند و نشان دادند در تیراندازی پیشتاز هستند.

فارس: تحریم‌ها تأثیری روی رشته شما از نظر امکانات و تجهیزات داشته است؟ 

سبقت‌الهی: تحریم‌ها تأثیر مستقیمی روی رشته تیراندازی داشته و تجهیزات بسیار گران است، همه قهرمانان دنیا از باکیفیت‌ترین تجهیزات استفاده می‌کنند اما برخی کشورها به ما تجهیزات نمی‌فروشند؛ همچنین برای گرفتن ویزای حضور در مسابقات نیز همیشه مشکل داشته‌ایم، حتی به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم در لیگ‌های اروپایی شرکت کنیم در حالی که این اتفاق برای پیشرفت می‌توانست خیلی تأثیرگذار باشد.

فارس: چه مسیری را برای رسیدن به تیم ملی طی کردید و اولین حضورتان در تیم ملی چطور بود؟ 

سبقت‌الهی: سال ۹۲ تیراندازی را شروع کردم، در سال ۹۳ به اردوهای تیم ملی دعوت شدم، خیلی حس و حال قشنگی داشت که به تیم ملی رسیده‌ام و می‌توانم به مسابقات کسب سهمیه المپیک اعزام شده و سهمیه بگیرم؛ زمانی که وارد تیم ملی شدم، مسابقات کسب سهمیه شروع شده بود، اولین اعزام من مسابقات جهانی باکو و آخرین مسابقه قهرمانی آسیا هند بود که برای اولین‌بار در رشته تپانچه بانوان سهمیه المپیک کسب کردم.

**در یک‌سال ۳ مدال جهانی گرفتم

فارس: از افتخاراتی که کسب کردید، بگویید.

سبقت‌الهی: در این چند سال وضعیت خوبی داشتم، بعد از این‌که در المپیک ۲۰۱۶ شرکت کردم، امسال ۳ جهانی مدال گرفتم، اولین مدال طلای تیمی تپانچه را کسب کردیم، مدال برنز میکس و اولین مدال قهرمانی جهان در رشته تپانچه را در مصر کسب کردیم.

فارس: در المپیک ۲۰۱۶ حضور داشتید، بعد از کسب سهمیه المپیک به عنوان یک بانوی ایرانی، چه حس و حالی داشتید؟ 

سبقت‌الهی: خیلی خوشحال بودم که کسب سهمیه کرده بودم، به هدفی که داشتم رسیده بودم و حال خیلی خوبی به من‌ می‌داد؛ بعد از این‌که سهمیه را گرفتم، متوجه شدم اولین دختر اصفهانی‌ بودم که سهمیه المپیک گرفته و پیش از من همچین اتفاقی برای بانویی نیفتاده است.

فارس: در مورد حضور بانوان ایرانی در مسابقات بین‌المللی و کسب افتخارات مختلف صحبت کنید.

سبقت‌الهی: در این سال‌ها بانوان ایرانی در تیراندازی پیشرفت خیلی خوبی داشتند، توانسته‌ایم جایگاه خودمان را در آسیا و جهان پیدا کنیم و روی سکوی جهانی می‌رویم، در حالی که آرزو بود بازیکنان در مسابقات آسیایی به فینال صعود کنند، بارها و بارها تصاویر بانوان ایرانی را فدراسیون جهانی تیراندازی منتشر کرده است، این اتفاقات برای همه ما حس‌ خوشایندی دارد.

**بازیکنان بسیاری از کشورها با حجاب در مسابقات شرکت می‌کنند

فارس: شرکت در مسابقات جهانی و المپیک با حجاب اسلامی چگونه است؟ 

سبقت‌الهی: شرکت در مسابقات با حجاب اسلامی هیچ مشکلی ندارد، فقط ایرانی‌ها با حجاب شرکت نمی‌کنند و خیلی دیگر از کشورها نیز با حجاب مسابقه می‌دهند.

فارس: چه توصیه‌ای به بانوان و جوانان دارید؟ 

سبقت‌الهی: توصیه می‌کنم برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند، مشکلات زیادی سر راه است اما به خودشان و قدرتی که دارند، اعتماد کنند و برای رسیدن به رویای خود تا آخر ایستادگی کنند.

فارس: صحبت پایانی؟

سبقت‌الهی: بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک نزدیک است، امیدواریم مسؤولان استانی از ورزشکاران حمایت کنند، شرایط اقتصادی برای ورزشکاران سخت است و امیدوارم برنامه مشخص حمایتی داشته باشند.

*گفت‌و‌گو از محمد نوری

پایان پیام/۶۳۰۹۰/ا

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول