اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مجموعه شعر «شرابسالگی» از سیده فاطمه موسوی روانه بازار شد

مجموعه شعر «شرابسالگی» شامل 40 غزل عاشقانه از سیده فاطمه موسوی توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شد.

مجموعه شعر «شرابسالگی» از سیده فاطمه موسوی روانه بازار شد

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مجموعه شعر «شرابسالگی» شامل ۴۰ غزل عاشقانه از سیده فاطمه موسوی شاعر و غزلسرای معاصر شعر انقلاب و آئینی توسط انتشارات فصل پنجم در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به چاپ رسید.

از موسوی پیش‌تر مجموعه شعرهای جمهوری غزل، ماه می، جماران، وطن خاتون، حاج قاسم فرزند روح‌الله، دالپری و ... به چا پرسیده بود که مجموعه شعر مجموعه غزل او در سال ۹۰ نامزد کسب جایزه کتاب سال شد.

سیده فاطمه موسوی در خصوص دلیل انتخاب این نام برای مجموعه شعر جدیدش می‌گوید: «عدد ۴۰ در دین مبارک اسلام نماد و نشانه مبارکی است و جایگاه ویژه‌ای در ادبیات عرفانی دارد؛ چنانچه چله گرفتن یکی از آداب اسلامی و چله کلیمیه نیز از جمله آدابی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است که داریم «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ و با موسى سى شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسى [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروى مکن»

وی افزود: همچنین پیامبر گرامی اسلام نیز در این سن به رسالت مبعوث شدند و به همین جهت سن تکامل برای عارف سالک چهل است چرا که پیش از آن، حق دست‌گیری و ارشاد را ندارد و در این چهل سال به تزکیه نفس می‌پردازد. تاریخ ادب عرفان به این عدد توجه ویژه‌ای داشته است و همواره آن را در قالب تمثیل‌های متنوعی نشان می‌دهد. چنانچه حافظ با تشبیه عارف به شراب اشاره به همین مسأله دارد که چهل سال تزکیه نفس لازم است تا انسان به مرحله مرادی برسد. «که ای صوفی شراب آنگه شود صاف/که در شیشه بماند اربعینی». نام «شرابسالگی» نیز با الهام از همین بیت سروده شده است و مراد سن چهل سالگی است.

مجموعه شعر «شرابسالگی» با قیمت ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات فصل پنجم روانه بازار نشر شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول