اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزیر نفت در صحن مجلس: درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است

وزیر نفت تاکید کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فروش فرآورده‌های نفتی در طی ۱۰ ماهه گذشته در مقایسه با ۱۰ ماهه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وزیر نفت در صحن مجلس: درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، جواد اوجی وزیر نفت امروز سه شنبه ( 11 بهمن) در مورد عملکرد  وزارت نفت در مورد فروش نفت و گاز و  میعانات گازی گفت: در این مدت نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته درآمدهایمان در بخش نفت میعانات گازی خالص گاز صادراتی و فرآورده‌های نفتی وصول شده است.

وی افزود: در بحث نفت و میعانات گازی بیش از ۷۰ میلیون بشکه بیشتر از ده ماهه سال 1400 فروش و وصول داشته‌ایم که ده میلیون بشکه بیشتر از درآمدهای سال 1400 بوده است. با توجه به ارقام فروش نفت و میعانات گازی با برآوردهایی که انجام می‌دهیم بودجه سال 1401 قطعا محقق می‌شود.

اوجی در مورد زمان وصول درآمدها گفت: وصول درآمدها تا 4 ماه زمان می‌برد و به فاصله ما با کشوری که نفتمان را خریده بستگی دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: فروش داخلی محصولات نفتی تا 133 درصد بوده است و در مورد صادرات به دلیل افزایش مصرف داخلی کشور نزدیک به 70 درصد تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: در مورد فروش دارایی و سهام باید گفت: درصدی از پالایشگاه شازند و نزدیک به 2۰ درصد سهام پتروشیمی خلیج فارس به فروش گذاشته شد. در بحث فروش اوراق در سال ۱۴۰۰، ۲ همت انجام شده است و در سال 1401 در مورد فروش اوراق چیزی در بودجه نداشته است.

اوجی تصریح کرد: در مورد درآمدهای حاصل از نفت و میعانات گازی وصول در ده ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشتیم و در صادرات گاز هم 15 درصد بیشتر از سال قبل بوده است، وصولی ما در بحث صادرات گاز در این مدت کاملا محقق شده است.

وزیر نفت ادامه داد: در مورد بودجه سال آینده وزارت نفت با تمام ظرفیتی که دارد تلاشش را می کند تا  این مورد هم در بودجه محقق شود.

اوجی در مورد تحقق بودجه سال ۱۴۰۲ در مورد فروش نفت و میعانات گازی، گفت: در سال 1400 که دولت کارش را آغاز کرده بود کل مبالغ وصولی تا شهریور ماه 5 میلیارد دلار بوده است خیلی ها می‌گفتند محال است کل بودجه‌‌ای که در سال 1400 بر عهده وزارت نفت گذاشته شده بود محقق شود ولی به واسطه تلاش همکارانم صد در صد بودجه ۱۴۰۰ محقق شد.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ هم همینطور؛ وقتی این بودجه در دولت و مجلس مصوب شد خیلی ها پیش بینی می‌کردند محقق نشود ولی با تلاشی که انجام شد خوشبختانه به ارقامی در فروش نفت رسیدیم که از سال 1397 (که تحریم‌ها توسط ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تشدید شد) رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

اوجی تصریح کرد:‌در بحث بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت تلاشش را می‌کند تا به اهداف تعیین شده دست‌یابد اگر این بودجه تصویب شود مطمان باشید تلاشمان را برای محقق کردن آن انجام خواهیم داد.

وی در مورد تبصره ۱۴ گفت: امسال در تولید گاز رکورد زدیم در پارس جنوبی روزانه 705 میلیون مترمکعب برداشت گاز داشتیم، حداکثر ظرفیت فرآورش در 21 پالایشگاه اتفاق افتاد  که کمک بزرگی برای تامین منابع مورد نیاز برای مصرف گاز خانگی بود.

وزیر نفت با بیان اینکه ماده دوازده قطعا باید اصلاح شود چراکه انگیزه‌ای برای سرمایه گذار باقی نمی‌گذارد،‌ تصریح کرد:‌ اگر مصرف نامتعارف ادامه داشته باشد مشکلات امسال تکرار خواهد شد، هر متر مکعب گازی که صرفه‌جویی شود را می‌توانیم صادر کنیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول