اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص در تبریز احیا می‌شوند/ روش‌های سلیقه‌ای و جزیره‌ای در حوزه فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از احیای دوباره برخی رویدادهای شاخص که در طی چند سال اخیر مسکوت مانده‌اند خبر داد.

رویدادهای فرهنگی و هنری شاخص در تبریز احیا می‌شوند/ روش‌های سلیقه‌ای و جزیره‌ای در حوزه فرهنگ

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سیدمحمدحسین بلاغی امشب در در نشست مشترک با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار داشت:   هم‌افزایی و تعامل مثبت در فعالیتهای نهادهای متولی فرهنگ و هنر، در جهت تاثیربخشی نهادمند آنها در جامعه مسئله‌ای اضطراری و ضروریست.

وی افزود: با تاملی در مسائل اخیر، اهمیت و ارزش فرهنگ بیش از پیش نمود می‌یابد و روشن می‌شود که امروز مواجهه با تهاجمات فرهنگی بیشتر شده است و ضرورت هم‌افزایی فرهنگی  هدفمند و مؤثر، بیش از پیش احساس می شود.

بلاغی تصریح کرد: هم افزایی فرهنگی که از ترکیب و تلفیق رویکردهای فرهنگی نهادهای مختلف حاصل می شود، رویکردی مناسب برای توسعه جامعه محسوب می‌ِشود.

وی افزود:  هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف فرهنگی در استان فرصتی طلایی برای آذربایجان‌شرقی فراهم می‌آورد که در سایه آن هنرمندان مستعد نیز فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند که هدف غائی فعالیت‌های فرهنگی نیز همین امر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه، رویدادمحوری و عملکرد جزیره‌ای را از آسیب‌‌های حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و گفت: یکی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر این است که دستگاه های فرهنگی و هنری به صورت یکپارچه عمل نمی کنند و هر دستگاه با روش سلیقه ای و به صورت جزیره ای اقدام به برنامه‌ریزی و اجرا می کند  و مشکل دیگر رویدادمحور بودن بدون توجه به عمق و دامنه‌ی تاثیر برنامه‌هاست.

بلاغی همچنین بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت جریان‌ها و هسته‌های مردمی همچون انجمن‌های فرهنگی و هنری در برنامه‌ها تاکید کرد.

وی افزود: در دوران کنونی مسئولان ادارات و نهادهای فرهنگی استان همسویی فکری و اندیشگانی دارند و این همراهی و همدلی و تضارب توان، باید باعث ایجاد جریان فرهنگی شده و اتفاقات خوب و ماندگاری را در این حوزه رقم بزند.

بلاغی در ادامه با اشاره به برخی مسائل پیش روی فرهنگ و هنر استان، به اهمیت همکاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص مرجعیت  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در صدور مجوز و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی،‌هنری و رسانه‌ای استان،‌ تقویت انجمن‌های فرهنگی هنری، بازسازی و تجهیز اماکن و سالن‌ها،‌استفاده از آموزشگاههای آزاد هنری از اماکن مسکونی،‌ایجاد مرکز رشد هنر انقلاب و بنیاد تعالی اندیشه، اختصاص بیلبورد به فعالیت‌های فرهنگی و هنری از طریق انجمن‌ها، امکان تبدیل سالن‌های فرهنگسراها به سالن‌های دومنظوره سینمایی، مشارکت شورای شهر در چاپ کتب مرجع بنیاد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربایجان و ... اشاره کرد.

وی همچنین از برگزاری مجدد چندین رویداد مهم فرهنگی و هنری که در طی چند سال اخیر مسکوت مانده، خبر داد و گفت: برخی برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری که در ایام کرونا و یا پیش از آن مسکوت مانده بود دوباره احیا می‌شود.

بلاغی، برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، نمایشگاه قرآن، نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه عفاف و حجاب و جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر را از اهم این برنامه‌ها عنوان کرد.

وی همچنین خواستار هم‌اندیشی اصحاب فضل و فرهنگ و همچنین متولیان فرهنگی استان برای اجرای یک برنامه فرهنگی و هنری شاخص  با گستره‌ی جهانی در تبریز شد.

در این نشست همچنین "غلامرضا احمدی" رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز نیز هم‌افزایی نهادهای فرهنگی را مسئله‌ای با اهمیت عنوان کرد و  گفت: در این راستا می‌بایست از ظرفیت‌های تمامی مجموعه های فرهنگی برای اثربخش بودن اقدامات فرهنگی استفاده شود.

وی  یادآور شد: اگر بتوانیم در حوزه فرهنگ گام های موثری برداریم و بسترهای لازم را با تمامی نهادهای فرهنگی به منظور هم افزایی در راستای تکمیل کارهای فرهنگی فراهم کنیم شاهد اقدامات بسیار ارزشمند و مطلوبی خواهیم بود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم‌افزایی را یک امر فرهنگی برشمرد که اگر به گفتمان تبدیل شود محقق می‌گردد.

در ادامه این نشست "حکیمه غفوری" عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به لزوم پرهیز از کارهای ویترینی در نهادهای فرهنگی گفت: متولیان فرهنگی می‌بایست فعالیت‌های خود را محدود به مصوبات جلسات نکرده و بر خروجی فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاکید داشته باشند.

وی افزود: برنامه‌ریزی در این عرصه باید با شناخت مخاطبان علی‌الخصوص قشر جوان و نوجوان ارائه شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

غفوری همچنین بر لزوم تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در جشن‌های ایام‌الله دهه فجر تاکید کرد.

حجت‌الاسلام "زعفرانچی‌لر" عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این نشست پژوهش و اولویت سنجی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را از مهمترین موضوعات برای هم‌افزایی نهادهای فرهنگی برشمرد و گفت: پژوهش محور بودن موجب شناسایی چالش‌ها در این عرصه و به تبع آن  برنامه‌ریزی صحیح از سوی متولیان خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم مشخص شدن راهبردها، استراتژی‌ها و اهداف در این حوزه تاکید کرد.

"روح‌الله دهقان‌نژاد" نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز هم در این نشست، طرح مسئله و ارائه برنامه در حوزه فرهنگ و هنر را مهم ارزیابی کرد و گفت: بدون تحقیق و پژوهش در این عرصه نخواهیم توانست راه به جایی ببریم.

وی بر لزوم ایجاد هیات اندیشه‌ورز در حوزه فرهنگ و هنر استان تاکید کرد.

دهقان‌نژاد،‌ایجاد قرار فرهنگی در تبریز را در راستای شناسایی ملزومات این عرصه و تعریف ماموریت‌های مشترک برای نهادهای فرهنگی موثر عنوان کرد.

"امیر نصیربیگی" رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز نیز در ادامه هم‌افزایی را حلقه گمشده میان نهادهای فرهنگی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد تا با جمعبندی و همگرایی در میان نهادهای فرهنگی استان بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شود.

وی همچنین بر لزوم تربیت هنرمند طراز انقلاب اسلامی و تولیدات هدفمند در عرصه فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: برای نتیجه‌گیری بهتر باید فضای آموزشی و تربیتی را در عرصه فرهنگ و هنر تقویت کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول