اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

پیشنهاد شیوه فروش در طرح مولدسازی دارایی دولت/ ضرورت تعیین مقصد هزینه‌کرد عایدی مولدسازی

کارشناس اقتصاد گفت: دولت می‌تواند با ایجاد سامانه واگذاری که در آن شبکه‌ای از کارشناسان در یک روند شفاف تعیین قیمت پایه می‌کنند و بعد از آن از طریق سامانه و به صورت شفاف مزایده برگزار می‌شود اقدام به واگذاری و فروش اموال دولتی کند.

پیشنهاد شیوه فروش در طرح مولدسازی دارایی دولت/ ضرورت تعیین مقصد هزینه‌کرد عایدی مولدسازی

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در مولدسازی دارایی‌های دولت همه امور واگذاری و قیمت‌گذاری بر عهده هیات ۷ نفره قرار داده شده است که متشکل از ۵ دولتمرد و دو نفر از دیگر قوا است‌؛ در سازوکار مولدسازی، عملا کار توسط دبیرخانه‌ای که در وزارت اقتصاد تشکیل خواهد شد، اتفاق خواهد افتاد. این هیات و در اصل دبیرخانه‌ای که در وزارت اقتصاد است امکان تعیین قیمت پایه و حتی قیمت نهایی و شرایط واگذاری را دارد خارج از قیمت‌گذاری و کشف قیمت توسط بازار یا کارشناسان رسمی کشور را دارا است.

این کارشناس اقتصادی در بیان پیشنهادی برای ارتقای شفافیت مولدسازی دارایی دولت گفت: دولت می‌ـواند با ایجاد سامانه شفاف واگذاری که در آن شبکه‌ای از کارشناسان در یک روند شفاف تعیین قیمت پایه می‌کنند و بعد از آن از طریق سامانه و به صورت شفاف مزایده برگزار خواهد شد، اقدام به واگذاری و فروش اموال دولتی کند.

*حذف شائبه فساد با شفاف‌سازی معاملات

وی افزود: امروزه کوچکترین شرکت‌ها و نهادهای دولتی و عمومی امور مربوط به تشریفات مزایده و مناقصه خود را جهت حذف شائبه فساد و شفافیت از طریق سامانه های معاملات انجام می‌دهند، این امر می‌تواند روند واگذاری املاک را فارغ از تصمیمات سلیقه‌ای اشخاص به صورت شفاف و سیستماتیک در اختیار عموم قرار دهد و شائبه های بعدی را مرتفع سازد.

بیضایی با پیشنهاد اینکه می‌توان املاک تفریحی در اختیار بانک‌ها را به جای فروش، برای استفاده عموم تغییر کاربری داد، ‌گفت: بحث کمیسیون ماده ۵ و سلب اختیار از شورای عالی شهرسازی مسئله مهمی است. در حال حاضر تراکم ساختمانی و جمعیتی شهرهای ما به خصوص تهران بالاست و طرح جامع شهر تهران با توجه به املاک دولتی که تامین کننده فضای سبز شهری و سایر موارد بوده تراکم موجود رو پیشنهاد داده‌ است. تغییر کاربری این املاک موجب خواهد شد که به سمت بدتر شدن وضع موجود پیش برویم.

*مقصد هزینه‌کرد عایدی مولدسازی مشخص شود

کارشناس اقتصاد با اشاره به مصارف و عایدی حاصل از فروش اموال و دارایی های دولت، گفت: باید عنوان شود منابع حاصل از این فروش در کدام بخش‌های کشور سرمایه‌گذاری و منجر به توسعه و رشد اقتصادی کدام بخش ها خواهد شد.

بیضایی ‌اضافه کرد: تغییر در نظام برنامه‌ریزی و املاک باید با سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی کالبدی کشور هماهنگ باشد، در غیر این صورت این واگذاری‌ها منجر به تشدید تمرکز سرمایه در مناطق بالانشین خواهد بود.

پایان پیام/ ت 476

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول