اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رابطه تردید سهامداران با خروج پول از بورس/ عوامل موثر بر ریزش بازار سرمایه

روند خروج پول حقیقی از بورس نشان می‌دهد که سهامداران به دلیل اتفاقات اقتصادی رخ داده در هفته گذشته در بورس، با تردید در حال انجام معامله هستند.

رابطه تردید سهامداران با خروج پول از بورس/ عوامل موثر بر ریزش بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در تا پایان دی ماه روندی صعودی داشت، در هفته ابتدایی بهمن ماه به یکباره روندی معکوس به خود گرفت، در هفته گذشته روند کلی بازار منفی بود. گزارش ‌های 9 ماهه شرکت ‌ها و نزاع دستگاه‌ های اجرائی درباره عرضه خودرو در بورس کالا از جمله عوامل اصلی ریزش بازار در هفته گذشته بود.

بنابراین معامله ‌گران در بیم سقوط شاخص خود را از پرتگاه به پایین انداخته و همین مساله باعث شد تا روند ورود پول حقیقی نیز به سمت خروج پول تغییر مسیر دهد. ترس سهامداران، بیش از آن که ریشه در وضعیت بازار داشته باشد، متأثر از تصمیمات برخی نهادها در دولت است.

در پایان هفته گذشته یک نامه منتشر شد که حاکی از پیشنهادات کارگروه مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و وزارت اقتصاد به دولت بود. در این نامه که در تاریخ 16 آذر ماه ارسال شده و با امضای محمدرضا پورابراهیمی و خطاب به وزیر  اقتصاد نوشته شده، آمده: «با عنایت به توافق انجام شده در نشست مشترک مهرماه کمیسیون اقتصادی و جنابعالی (احسان خاندوزی) مبنی بر تشکیل کارگروه تخصصی مشترک بین کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد برای ارائه پیشنهادات مشترک جهت اعمال در لایحه بودجه سال 1402 مصوبات کارگروه برای طرح در هیأت دولت ارسال می‌شود.»

در پیوست نامه مواردی آمده که مهمترین آن‌ها سقف قیمتی 4 هزار تومانی برای گاز خوراک پتروشیمی‌ها، خروج خودرو سازها از سازوکار قیمت‌گذاری دستوری ضمن تکلیف به عرضه ۵۰ درصد تولیداتِ پرتیراژ در «بورس کالا»، الزام دولت به جبران خسارات ناشی از قطعی «گاز و برق»، و «قیمت‌گذاری دستوری» و تسویه بدهی یک میلیارد و سیصد میلیون یورویی دولت به اوره‌سازها است.

* سهامداران برای ورود یا خروج به وضعیت خودرویی ها نگاه می کنند.

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به دلایل ریزش بازار سرمایه در هفته گذشته گفت: یکی از عوامل اصلی ریزش قیمت ‌ها در بازار سهام، انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت ‌ها است. گزارش‌ هایی که در دقیقه 90 و در آخرین روزهای دی ماه منتشر شد و در بسیاری از موارد حاکی از افت عملکرد شرکت ‌ها بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این منازعات دستگاه ‌ها پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا و نامه جنجالی شورای رقابت به سازمان بورس شوک منفی مهمی برای بازار بود. البته تصمیم شورای عالی بورس مبنی بر ادامه عرضه خودرو تا حدودی این جو منفی را خنثی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته تا خودروی جدید در بورس کالا عرضه نشود، سهامداران با توجه به تجر به سال 99، به روند صعودی بورس اعتماد نخواهند کرد.

مومنی تصریح کرد: معامله ‌گران و فعالان بازار، گروه‌های خودرویی را لیدر بازار می ‌دانند و بسیاری برای تشخیص وضعیت بازار سرمایه به روند این گروه نگاه می ‌کنند. همین مساله نیز سبب شده این گروه با افت همراه شده و در نهایت روند بورس نیز ریزشی شود.

* ریزش همه شاخص های بورسی

در پایان معاملات امروز شنبه بورس، شاخص کل با ریزش 11 هزار و 873 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 600 هزار و 82 واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی 74 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با سقوط 8 هزار و 290 واحدی در رقم 504 هزار و 201 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.62 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با کاهش 152 واحدی در سطح 20 هزار و 827 واحد قرار گرفت.

* افت ارزش معاملات خرد سهام  

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 21 هزار و 562 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 9 هزار و 174 میلیارد تومان بود که 42.5 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 19 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 7 هزار و 284 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 33 درصد بوده است.

* ادامه خروج سرمایه از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای ششمین روز متوالی منفی بود و هزار و 182 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات روز شنبه همانند روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و فولاد (فولاد مبارکه) اختصاص داشت. در سوی دیگر نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، آسیاتک (انتقال داده های آسیاتک) و سصفها (سیمان ‌اصفهان‌) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف های فروش بورس

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 161 نماد رشد قیمت داشتند و 503 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 24 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 76 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

در جریان معاملات امروز، 70 نماد صف خرید داشتند و 154 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 5 درصدی به 481 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 78 درصد افزایش یافت و 815 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد اردستان (شرکت سیمان اردستان)، غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) و کتوکا (شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، نمادهای کاما (باما)، فاذر (صنایع‌ آذرآب‌) و ذوب (ذوب آهن اصفهان) بیشترین صف فروش را داشتند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول