اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

قطر به دنبال 30 درصد سهام پروژه توتال در عراق

قطر در حال مذاکره برای به دست آوردن سهام شرکت فرانسوی توتال به ارزش 27 میلیارد دلار از پروژه های انرژی در عراق است.

قطر به دنبال 30 درصد سهام پروژه توتال در عراق

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، سه منبع آگاه به رویترز گفتند، قطر در حال مذاکره برای به دست آوردن سهام شرکت فرانسوی توتال به ارزش 27 میلیارد دلار از پروژه های انرژی در عراق است.

این درحالی است که بغداد تلاش می‌کند تا روند خروج شرکت های غربی از این کشور را متوقف کند. یک سرمایه‌گذاری بزرگ توسط یک کشور حاشیه خلیج فارس، پیروزی مهمی برای محمد السودانی، نخست وزیر عراق که اکتبر گذشته پس از بیش از یک سال آشفتگی سیاسی، روی کار آمد، تلقی می‌شود.

به گفته یک منبع آگاه، قطر انرژی تلاش می کند تا حدود 30 درصد سهام پروژه را به دست آورد. شرکت‌های غربی به ندرت 100 درصد سهام یک پروژه را قبول می کنند و بیشتر ترجیح می دهند که برای کاهش ریسک مشارکت داشته باشند.

گفته می‌شود، شرکت‌های نفتی بین‌المللی به دلیل عایدی ضعیف حاصل از توافق تقسیم درآمد، سعی در ترک عراق دارند.

شرکت توتال و بغداد در سال 2021 توافقی برای انجام 4پروژه بزرگ خورشیدی، گازی، تولید برق و آب در جنوب عراق به مدت 25 سال امضا کردند؛ این امر امید به متوقف شدن خروج غربی ها از عراق را تقویت کرد اما شرکت های اکسون موبیل، شل و بی پی در سال های اخیر فعالیت خود در عراق را متوقف کرده‌اند.

اما به طور کلی این پروژه با هدف تقویت اقتصاد عراق و کاهش وابستگی این کشور به گاز ایران، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. قرارداد توتال با عراق به سرمایه اولیه 10 میلیارد دلار نیاز دارد.

منابع نزدیک به این قرارداد در فوریه 2022 به رویترز گفتند، مفاد این قرارداد که علنی نشده یا قبلا گزارش نشده، نگرانی سیاستمداران عراقی را در پی داشته و این موضوع برای این کشور بی‌سابقه است.

این قرارداد شامل احداث شبکه جمع‌آوری گاز طبیعی برای تامین نیروگاه های محلی از طریق گسترش میدان رتاوی، احداث تاسیسات تصفیه آب دریا در مقیاس بزرگ برای افزایش خروجی سایر میادین که از تزریق آب استفاده می‌کنند و یک نیروگاه بزرگ خورشیدی در بصره است.

با این حال از آن زمان تاکنون پیشرفت کمی حاصل شده است. منابع آگاه سال گذشته به رویترز گفتند، اختلاف در شرایط قرارداد خطر لغو پروژه را به دنبال داشته است.

نخست وزیر عراق روز پنج شنبه به پاریس سفر و با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد.

یکی از منابع آگاه گفته است، سودانی با پاتریک پویانه، مدیر ارشد اجرایی شرکت توتال دیدار کرده تا به این بن بست پایان دهد.

قطر انرژی و توتال انرژی در مورد سهام پروژه در حال مذاکره هستند اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

شرکت‌های انرژی فرانسه و قطر در تولید گاز طبیعی مایع (LNG) و همچنین پروژه‌های انرژی بزرگ در سراسر جهان از جمله در گویان، نامیبیا و آفریقای جنوبی شراکت نزدیک دارند.

پویانه پس از اعلام این قرارداد به سرمایه گذاران گفت، عراق مرکز تمرکز توتال انرژی در خاورمیانه است و این قرارداد یک قرارداد «برد-برد» برای بغداد و این شرکت است؛ قرار است که به توتال از طریق فروش نفت از میدان رتاوی، یکی از میدان‌های نفتی این پروژه پرداخت صورت گیرد.

وی همچنین گفته بود که تواتال به دنبال شریک در این پروژه است و می خواهد سهم 40 درصد به 50 درصد را حفظ کند.

«محمد الشیاع السودانی» نخست وزیر عراق روز پنجشنبه با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه منتشره از سوی کاخ الیزه، دو طرف درباره روابط دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کرده و به بررسی تعدادی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک پرداختند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول