اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

ارتباط با جامعه نیازمند خلق نماد‌های بصری است/ رسانه‌ها با مخاطبان هوشمند طرفند

کارشناس ارشد رسانه گفت: مخاطب امروز هوشمند است و مدل ارتباطی گذشته را نمی‌پذیرد، باید داده کاوی و تحلیل اطلاعات داشته باشیم تا به یک مدل مؤثر ارتباطی برسیم.

ارتباط با جامعه نیازمند خلق نماد‌های بصری است/ رسانه‌ها با مخاطبان هوشمند طرفند

باشگاه خبرنگاران توانا| ام‌البنین خسروی: دهمین جلسه آموزشی مدیران روابط‌عمومی شهرداری تهران با تدریس علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی با موضوع رسانه‌های نوین برگزار شد.

در این جلسه داودی گفت: در جامعه مردم با دو سازمان بیشتر ارتباط دارند اول فراجا و دوم شهرداری، شما به عنوان روابط‌عمومی بیشترین ارتباط با مردم و کف جامعه دارید هرچند که ممکن است زیاد دیده نشوید، این که امروز برای هر مراسم مناسبتی عکس گرفته شود را مدیریت تصویری نمی‌گوییم انجام این کار مربوط به دهه گذشته است و جوابگوی این دهه نیست، این کار یک اطلاع‌رسانی ابتدایی و اولیه است.

داودی افزود: امروز مخاطب هوشمند شده است و با نحوه اطلاع‌رسانی که درگذشته اتفاق می‌افتاد ارتباط برقرار نمی‌کند، مخاطب امروزی به راحتی می‌تواند با همه جا ارتباط برقرار کند و اطلاعات خود را افزایش دهد، این اتفاق باعث شده است که نگاه‌ها تغییر کند، مخاطب هوشمند امروز حرف‌های سازمان ما را قبول نمی‌کند و حتی شاید مخالف مجموعه باشد.

وی گفت: جمع‌آوری اطلاعات در مجموعه موضوع مهمی است که بعد از آن باید تحلیل و داده کاوی داشته باشید اگر جمع‌آوری اطلاعات و داده کاوی‌ها نقص داشته باشد نمی‌توانیم به یک مدل مؤثر در ارائه ارتباطات برسیم، امروز باید بپذیریم که چهره شهر از دست شهرداری خارج شده است.

این کارشناس رسانه گفت: امروزه برای روابط‌عمومی شهرداری‌ها هرکسی که هزار فالور داشته باشد رقیب جدی محسوب می‌شود و اگر اولویت آن شما باشید می‌تواند مجموعه و عملکرد شما را نقد کند و زیر سؤال ببرد، روابط‌عمومی شهرداری لبه ارتباط با شهروندان است و باید ذهنیت نسبت به شهرداری را عوض کند در حال حاضر عبارت‌های خوبی درباره شهرداری گفته نمی‌شود و مخاطبان ذهنیت بدی نسبت به شهرداری دارند.

داودی ادامه داد: اراده، هویت، ماهیت، نیاز، انتظار و ضرورت را باید به یاد داشته باشید که اینها هستند که نحوه ارتباط مخاطب با ما را مشخص می‌کنند، اگر نتوانیم به درک درستی از آنها برسیم نحوه ارتباط با مخاطب ما دچار مشکل می‌شود، صادق صبا مدیر سابق بی بی سی فارسی می‌گوید: «درهر جا که شما نباشی ما حضور داریم» این استراتژی بی بی سی است پس باید سعی کنیم که در همه جا حضور داشته باشیم و در ذهن مخاطب اثر کنیم تا مخاطب از ما تصویری داشته باشد.

کارشناس علوم شناختی گفت: شما باید به نیاز ذهنی و میدانی مخاطب پاسخ دهید اگر این نیاز را پاسخ ندهید دیگران جای شما را می‌گیرند و نیاز کاذب ایجاد می‌کنند، در صورت پاسخ به نیازهای هر شهروند می‌توانیم هویت او را درک کنیم، شما هستید که توقع و انتظار را ایجاد می‌کنید و می‌توانید به آن جهت بدهید، اگر از مخاطبان خود تحلیل صحیح نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار درستی در او ایجاد کنیم، برای انجام هر تغییر بزرگ در شهر باید شهروندان را قانع به ضرورت ماجرا کنیم.

وی ادامه داد: ذهن ما پر از اطلاعاتی است که ارزش افزوده ندارد و ما نمی‌توانیم از آنها تحلیل یا مدل ارتباطی در بیاوریم، اگر هر ذهنی را با اطلاعات شیرین که هر شخص دوست دارد پر کنیم می‌توانیم هر سناریویی را روی آن پیاده کنیم، باید روی احساس و شناخت مردم کار کرد تا مردم تلاش‌های شما را بهتر ببینند و به شهرداری احساس بهتری پیدا کنند.

داودی گفت: تعارض در جامعه اگر تقابل هوشمندانه ایجاد کند خوب است، ما باید بتوانیم جامعه و رفتارهای آن را بشناسیم و بر محیط اشراف و تسلط داشته باشیم تا در موقع لزوم رابطه مجموعه و مخاطب را ترمیم کنیم.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم در حوزه شهری خدمات با ایدئولوژی و تفکر که در کنار هم قرار می‌گیرند ایجاد فاصله نکنند، نباید از مردم فاصله گرفت، توجه به جزئیات نباید شما را از کلیات منحرف کند، امروزه مخاطب ۷۰ درصد بصری و ۳۰ درصد سمعی است باید با خلق نمادهای تصویری بتوانیم آرامش بصری در شهر ایجاد کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول