اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

‌لایروبی‌نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک‌‌ از دلایل معطلی کامیون‌ها در مرز

افزایش صادرات کالا به روسیه، ‌لایروبی‌نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک‌ آستارا، از دلایلی است که موجب تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها در پشت گمرک آستارا شده است.

‌لایروبی‌نشدن بندر آستارا و عدم توسعه زیرساختی گمرک‌‌ از دلایل معطلی کامیون‌ها در مرز

به گزارش خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش‌ها از گمرک آستارا کماکان حاکی از وجود صف‌های طولانی کامیون‌‌ها ‌پشت گمرک است.

در راستای پیگیری موضوع، به سراغ گمرک جمهوری اسلامی ایران رفتیم تا علت رفع نشدن مشکل کامیونداران در گمرک آستارا را بررسی کنیم.

طبق اعلام روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار فارس، ‌مهم‌ترین دلیل صف کشیدن کامیون‌های صادراتی افزایش حجم صادرات کالاهای ایرانی به ویژه میوه و سبزیجات به مقصد روسیه است که چون گمرک طرف مقابل یعنی کشور آذربایجان روزانه بین 230 تا 250 کامیون بیشتر ترخیص نمی‌کند، ما هم نمی‌توانیم تعداد کامیون بیشتری پذیرش داشته باشیم؛ در پی تمهیداتی که برای حمایت از صادرات انجام شده و از طرفی تقاضای روزافزون روسیه برای واردات میوه و سبزیجات از کشور ایران، ‌حجم صادرات این کالا از ایران به مقصد روسیه از طریق گمرک آستارا بیشتر شد، اما از یک طرف زیرساخت‌های گمرک آستارا طی چندین سال گذشته متناسب افزایش حجم صادرات توسعه پیدا نکرده است.

از سوی دیگر بندر آستارا لایروبی نشده است و به هیچ وجه مناسب پهلوگیری کشتی‌های بزرگ نیست و کشتی‌های ترانزیتی نمی‌توانند به صورت رو رو کالاهای خود را تخلیه کنند و یا اینکه کامیون‌های صادراتی امکان انتقال بار کامیون به کامیون در این گمرک ندارند.

طبق اعلام روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، روزانه 200 دستگاه کامیون جدید وارد محوطه گمرک آستارا می‌شود، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ک ه حدود یک‌هزار دستگاه کامیون در آنجا معطل ترخیص است، در آن گمرک TIRپارک برای کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی وجود ندارد. یک پل فلزی باریک بر روی رودخانه قرار گرفته که امکان عبور دو کامیون از روبه‌رو در آن وجود ندارد و این هم از عوامل ازدحام کامیون‌ها پشت در گمرک است.

‌تشریفات گمرکی در کمترین زمان قابل انجام است، چون اغلب این کامیون‌ها، کامیون‌های خارجی داغستان یا کشورهای دیگر هستند که با کامیون‌‌‌‌‌های یخچال دار محصولات سبزی و صیفی را از ایران به مقصد روسیه صادر می‌کنند و عمده این کامیون‌ها در استان مبدأ کارهای گمرکی انجام شده و فقط اسکن مدارک و وزن‌کشی روی باسکول برای آنها مانده است؛ بنابراین سریعا ترخیص می‌شوند.

‌دلیل اینکه کامیون‌ها نمی‌توانند بیشتر ترخیص شوند چون گمرک طرف مقابل، یعنی گمرک کشور آذربایجان ظرفیت پذیرش بیش از 230 تا 250 کامیون در روز را ندارد، وگرنه گمرک طرف ایرانی 24 ساعته در خدمت رانندگان صادراتی و ترانزیتی است.

به تازگی سازمان راهداری در مبدأ بارگیری محموله‌های صادراتی نوبت‌های دستی برای کامیون‌ها صادر می‌کنند، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که اگر این نوبت‌دهی الکترونیکی و برخط باشد به رانندگان اطلاع می‌دهند که در گمرک چه تعداد کامیون در صف حضور دارند بنابراین رانندگان کامیون معطل نخواهند شد، ولی وقتی رانندگان از استان‌های مبدأ به مقصد آستارا حرکت می‌کنند با صف کامیون‌ها مواجه می‌شوند و پشت درهای گمرک معطل می‌مانند.

ضرورت دارد‌ سازمان راهداری نسبت به احداث زیرساخت‌ها مانند امکانات رفاهی برای رانندگان و پارک‌های مخصوص برای کامیون‌ها فراهم کند تا کامیون‌های صادراتی معطل نشوند.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول