اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

فجر ۴۴| توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دل دریای مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: توسعه پرورش ماهی‌های خاویاری در دل دریا است که این موضوع هم با مشارکت جامعه صیادی رقم می‌خورد.

فجر ۴۴| توسعه پرورش ماهیان خاویاری در دل دریای مازندران

قاسم کریم‌زاده در خصوص دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه شیلات و اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: در اداره کل شیلات استان حدود ۳هزار و ۷۰۰ واحد آبزی‌پروری، ۱۱۳ تشکل صیادی در سه بخش ماهی‌های استخوانی، کیلکا و خاویاری فعال است.

وی با بیان اینکه سالانه میزان تولید ما ۱۰۴هزار تن است، افزود: ارزش اقتصادی این میزان تولید ما حدود ۵هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد: سالانه ۵هزار نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۱۰هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در تشکل‌های صیادی استان مشغول صید و صیادی هستند.

کریم‌زاده اضافه کرد: سالانه ۲۰هزار تن انواع ماهی‌های استخوانی، کیلکا و خاویاری با ارزش اقتصادی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان در استان مازندران تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از ۷هزار و ۶۵۰ نفر در بخش آبزی‌پروری مشغول فعالیت تولید هستند که میزان تولید در این بخش حدود ۸۵هزار تن با ارزش اقتصادی حدود ۴هزار میلیارد تومان است.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر وظایف کلیدی شیلات است، اظهار کرد: در این زمینه رسالت اصلی دو مرکز شهیدرجایی ساری و شهید باهنر کلاردشت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر است که در این دو مرکز سالانه بیش از ۱۰۰ قطعه بچه ماهیان را تولید کرده و جهت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی می‌کنیم.

کریم‌زاده یادآور شد: در سطح اداره کل شیلات استان ۵۸ واحد فرآوری آبزیان داریم که به‌طور کلی سالانه میزان صادرات حدود ۷ تا ۱۲هزار تن است که ارزش اقتصادی این میزان صادرات سالانه بین ۸ تا ۲۰ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: از میزان صادرات ۵۰درصد ماهی‌های گرمابی، ۴۰درصد خوراک آبزیان و ۱۰ درصد را سایر آبزیان تشکیل می‌دهد.

مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر حفاظت و حراست از ذخایر آبزیان، خاطرنشان کرد: رسالت یگان حفاظت شیلات که دل به دریا می‌زنند و حفاظت ذخایر دریای خزر را برعهده دارند.

کریم‌زاده اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهمی که طی سه دهه گذشته اتفاق افتاد بحث مشارکت جامعه صیادی در راستای کمک به تکثیر طبیعی در جهت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر است؛ چراکه جامعه صیادی ما به این باور رسیده که دریا متعلق به خودش است و در این مسیر باید گام مهمی برداشته شود.

وی اضافه کرد: یکسری زمین‌هایی در تعاونی‌های صیادی پره وجود دارد که این زمین‌ها بلااستفاده بوده و از این فرصت استفاده کردیم و در این زمینه احداث ۵۶ واحد استخر در سه محور حفاظت از رودخانه‌ها، احداث استخر در مجاورت رودخانه‌ها و احداث استخر در خود تعاونی‌های پره است.

مدیرکل شیلات مازندران ادامه داد: سالانه حدود ۲۹ قطعه بچه ماهی را با مشارکت جامعه صیادی تولید و در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی کنیم.

کریم‌زاده تصریح کرد: از دستاوردهای مهم و کلیدی انقلاب اسلامی طی ۴۴ سال گذشته تعداد واحدهای گذشته از ۱۰۰ واحد به ۳هزار و ۷۰۰ واحد با تولید بیش از ۲هزار و ۵۶ تن آبزی‌پروری رسیده است.

وی ادامه داد: میزان اشتغال‌زایی هم طی ۴دهه گذشته از ۱۶۲ نفر به ۷هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است که نشان‌دهنده این بود گام‌های موثری در این راستا برداشته شده است.

مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد: همچنین تعداد واحدهای پرورش ماهی‌های خاویاری ما ۴دهه گذشته یک واحد با تولید ۴تن و اشتغال‌زایی یک نفر بوده ولی اکنون بحث پرورش ماهی خاویاری ۳۷ واحد آبزی‌پروری با تولید ۲هزار و ۵۶تن و اشتغال‌زایی ۴۱۱ نفر را در سطح استان داریم.

کریم‌زاده با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان در دریای خزر در بخش‌های صید‌صیادی و گردشگر و سایر گفت: یکی از این فرصت‌ها در این ۴دهه بحث پرورش ماهی در قفس‌های دریایی است که یک دهه اخیر با یک قفس با تولید ۱.۳ تن شروع به کار کردیم ولی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴ واحد قفس را در نوار ساحلی دریای خزر در اعماق ۵۰ متری متمرکز کردیم و پیش‌بینی ما از تولید درصورت مساعد بودن شرایط حدود ۴۶۰ تن خواهد بود.

وی یادآور شد: ۴دهه گذشته یک واحد پرورش ماهی زینتی با تولید ۳۰هزار قطعه در مازندران داشتیم درحالی‌‌که درحال حاضر ۱۷واحد پرورش ماهی زینتی با تولید ۲میلیون و ۷۰۰هزار قطعه است.

مدیرکل شیلات مازندران در ارتباط با روش صید و صیادی در خزر، بیان کرد: دو روش صیادی در خزر وجود دارد یکی بحث صید ماهی استخوانی در دریای خزر و دام‌گستری و یک روش صید ماهی‌های خاویاری مطرح بود به دلیل اینکه روش دام‌گستری به دخایر لطمه می‌زد در نهایت شیلات کارت صیادی را خریداری و دام‌گسترها را از عرصه صید و صیادی خارج و تبدیل به تعاونی‌های پره کرد.

کریم‌زاده با اشاره به وجود ۵۴ تعاونی پره در مازندران، اظهار کرد: میزان تولید ما سالانه در بخش صید و صیادی حدود ۴هزار تن است.

وی بیان کرد: در بخش ماهی کیلکا میزان تولید ما قبل از ۴ دهه گذشته یعنی در سال ۶۸، حدود ۴۰۰ تن بوده ولی اکنون به ۱۴هزار تن با فعالیت ۴۴ هزار فروند رسیده است.

مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: سالانه میلیون‌ها قطعه بچه ماهی تولید و جهت حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه‌های مهم شیلاتی رهاسازی می‌شود.

وی ادامه داد: در دولت مردمی سیزدهم این افتخار را داریم که خرید نهاده‌ها جذب اعتبارات خوبی داشتیم، به‌طوری‌که اداره کل شیلات استان مقام نخست را در جذب اعتبارات کسب کرد.

مدیرکل شیلات مازندران تصریح کرد: امسال ازسوی مقام معظم رهبری باعنوان سال تولید و اشتغال دانش‌بنیان نامگذاری شده که ما مکلف هستیم این رسالت را به نحو احسن انجام دهیم و براساس تعهد نیز یک‌هزار و ۲۴۴ نفر در بحث اشتغال ما بود که تا به امروز برنامه ما ۱۱۳درصد تحقق پیدا کرد.

کریم‌زاده یادآور شد: نکته مهم و کلیدی در دولت سیزدهم معرفی یک‌هزار و ۷۵۰ طرح شیلاتی به بانک‌های استان بود که حدود ۱۵۰میلیارد تومان تسهیلات به آبزی‌پروران استان تعلق پیدا کرد.

وی به صرفه‌جویی ۶میلیارد تومانی جامعه صیادی برای شیلات، یادآور شد: جامعه صیادی با در اختیار گذاشتن ۲۲ نیسان و یک دستگاه خاور در کاهش هزینه‌ها ما را همراهی کردند؛ چراکه دریا را متعلق به خود می‌دانند.

مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌ها فراهم کردن شرایط برای تردد شناورهای کیلکا است، تصریح کرد: براساس پسروی آب دریا و گل و لای رودخانه‌ها در دهانه مصب دریا قرار گرفته بحث تردد شناورهای صیادی کیلکا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است که با مشارکت صیادان و مسوولان ۰.۲ میلیارد در هزینه‌ها صرفه‌جویی شده است.

وی یادآور شد: طرح کمک به تکثیر طبیعی ماهی‌ها ۵۶ واحد احداث استخر داشتیم که ۱۲هزار قطعه مولد را در این واحدها رهاسازی و بیش از ۲۹ میلیون قطعه بچه ماهی تولید و در همین راستا یا در رودخانه‌های مهم شیلاتی و یا در دریا رهاسازی کند.

کریم‌زاده با تاکید بر اینکه توسعه پرورش ماهی‌های خاویاری در اراضی ساحلی با نگاه اقتصاد دریامحور است، خاطرنشان کرد: در این زمینه نگاه ما جذب سرمایه‌گذار است و با مشارکت جامعه صیادی این طرح محقق شود.

وی با اعلام اینکه توسعه پرورش ماهی‌های خاویاری در دل دریا است، گفت: این موضوع هم با مشارکت جامعه صیادی رقم می‌خورد.

مدیرکل شیلات مازندران یادآور شد: در اداره کل شیلات مازندران ۴۹ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده است که امیدواریم محقق شود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول